Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Tekst: Jacob Dalby | Foto: Mazda | d. 25. februar 2019
Startprisen på den nye Mazda 3 er godt 50.000 kr. højere end forgængeren. Det kan virke af meget, men der er en god forklaring. Samtidig er modelprogrammet skåret ind til benet og blevet yderst overskueligt.
Den nye Mazda 3 fås enten som hatchback eller sedan til samme pris. I dem kan du vælge mellem to motorer; en benzinmotor eller en dieselmotor, som begge kan vælges med manuelt- eller automatgear. Vi guider dig til det rigtige valg.
Det er først og fremmest i kabinen, at de 50.000 kr. får sin berettigelse. Mazda vil være premium og det kan mærkes. Bløde tekstiler på instrumentbordet og knapper der er lækre at røre ved som samtidig har dén tyngde, der giver lyst til at betjene dem.
TIL SALG | Søg efter brugt Mazda 3 på Bilbasen
Og så er der al standardudstyret. Selv med laveste udstyrsniveau får du head up-display, adaptiv fartpilot og den 8,8” infotainmentskærm med navigation og Apple Car Play / Android Auto – som standard!
Førersædet er samtidig placeret helt rigtigt, så ergonomien er på plads, og alt er indenfor rækkevidde. Jeg sidder med følelsen af, at der er tænkt grundigt over tingene, og ingeniørerne har været omhyggelige – en fornøjelse.
Det korte svar er nemt. Køreoplevelsen er helt klart til den komfortable side, og den ødelægges ikke af de 18” fælge, som testbilen er monteret med. Mazda 3 føles solidt plantet, den styrer præcist, og kun et minimum af støj slipper igennem til kabinen. Med det sagt er det ikke den mest involverende oplevelse. Ikke mindst takket være styretøjet, der føles en smule dødt, men især på grund af motorerne.
LÆS OGSÅ | 10 biler med latterlige navne
Benzinmotoren med 122 hk skal have rigtig mange omdrejninger, før der sker lidt. Det er en egenskab, der taler til mig personligt, men mange vil desværre nok opleve motoren som lidt gammeldags sammenlignet med turbomotorerne hos mange af konkurrenterne. Også selvom den har mild-hybrid-system og kan deaktivere to af de fire cylindre for at spare brændstof.
Dieselmotoren fungerer lidt bedre takket være sit højere moment og bundtræk, men de 116 hk føles stadig lidt svage. Under alle omstændigheder bør du kombinere begge motorer med manuelt gear. Det er præcist og en fornøjelse at bruge – og så sparer du samtidig 22.000 kr. for automatgearet, der heller ikke gør noget godt for forbruget.
Senere i år bliver en kraftigere motor med omkring 180 hk præsenteret, der samtidig tilbyder helt ny teknologi. Kort fortalt er målet at lave en benzinmotor med bundtræk og brændstofforbrug som en dieselmotor. Til gengæld er der ingen planer, hvad vi ved af, om hverken plug-in hybrid eller en fuldt elektrisk variant.
Designet på den nye Mazda 3 er vellykket, og især med de 18″ fælge står den sportsligt med den lave snude og skarpe lygter både for og bag.
De store fælge følger i øvrigt med, hvis du vælger ”sky”-udstyr til 12.000 kr. Kabinen med de lækre materialer og sæderne, der ergonomisk er placeret helt perfekt, er vi også ret vilde med.
Motorprogrammet er svagt, og Mazda 3 skriger efter flere kræfter. Vi glæder os til at prøve kræfter med den nye motor, der efter alt at dømme bliver præsenteret til Mazda 3 engang i efteråret. Hvis prisen ikke eksploderer, kan det gå hen og blive det helt rigtige valg.
Den nye Mazda 3 står klar hos de danske forhandlere den 23. marts 2019. Sedanudgaven bliver først præsenteret engang i maj måned.
Den billigste variant er den 2-liters benzinmotor med 122 hestekræfter til 250.000 kroner. Er du mere til diesel, skal du slippe 274.000 kr. med manuelt gear. Selvom Mazda 3 er fyldt godt ud med standardudstyr betaler du mellem 6.500 og 8.500 for metallak.
Der er ingen tvivl om, at Mazda 3 er nem at leve med. Men der mangler lidt sjov i gaden til den yngre målgruppe.
Komforten er der ikke en finger at sætte på, og Mazda 3 gør i virkeligheden ikke meget forkert. Vi håber alligevel, at Mazda med den nye motor kan sparke lidt mere liv i den lidt tamme oplevelse med de nuværende motorer.
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hvornår kan det egentlig betale sig at reparere på en gammel bil, man gerne vil sælge? Læs med her og find ud af det.
Føler du, at livet bag rattet af din Golf eller Focus er lidt langtrukkent? Vi har samlet tre bud på biler med over 250 hk, der kan gøre livet lidt sjovere, uden det koster spidsen af en F-35.
Det ser ud til, at Volvo EX90 bliver præcist den strømførte luksusssvensker, vi alle regner med. Vi har fået første kig på flagskibet.
EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.
Volkswagen har premiere på sit nye elektriske flagskib – ID.7. Den store model kommer med ny elmotor med 286 hk og rækkevidde op til 700 km.
Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.
Launch control. To ord du nok ikke havde forventet at høre i sammenhæng med en Volkswagen Lupo, men den er god nok. Ugens fund er et komplet sindssygt et af slagsen.