Kategorier
Forbrugerstof

10 biler med latterlige navne

Hvis du har børn, så ved du, at det er svært at finde et godt navn. Men nogle gange kunne man måske have forventet mere af professionelle? Se bare her…

Af: Ebbe Sommerlund  / d. 20. februar 2019

Toyota MR2

Det lyder da meget godt. Toyota MR2, og det fortæller endda, at det er en ’mid engine rear wheel drive – altså centermotor-bil. Problemet er bare, at MR2 bliver til M R Deux på fransk, og når man siger det, så lyder det som merde. Og ja – merde betyder lort.

Honda HR-V og FR-V

Det er egentlig meget sødt, men også totalt tosset. Altså seriøst: Hr. og fru V. Haha.

Suzuki Esteem

Hvis du har set Breaking Bad eller Better Call Saul på Netflix, så ved du sikkert, at den lyssky advokat Saul Goodman/Jimmi Mcgill kører en Suzuki Esteem, indtil han får sig et ordentligt køretøj i en Cadillac DeVille.

LÆS OGSÅ | 8 ting der var bedre i gamle biler

Esteem betyder agtelse på engelsk, og jeg tror ikke, nogen bil kan bringe dig mindre agtelse end en Suzuki Esteem, der er pendant til den gamle Suzuki Baleno.

Og dog, hvis du virkelig ikke vil have nogen hjælp fra din bil til at afpudse dit ego, så findes der:

Kia Pride

Stolthed. Kia Stolthed. Kia har da meget at være stolt af, når man tænker på, hvor de er nået som virksomhed på relativt kort tid. Men Kia Pride var en aflægger af Mazda 121 og Ford Festiva, som ved gud heller ikke var nogen fest.

Man bliver ikke slankere, af at sige ’du er slank’ tre gange foran spejlet om morgenen. (Jeg ved det – det er prøvet.)

Daihatsu Applause

Klapsalve. Applause. Der var ikke mange andre end Daihatsu selv, der klappede over Applause. Men godt forsøgt.

Kia Cee’d

Det er ikke fordi, navnet Ceed er så åndsvagt endda, men brugen af apostroffen er helt tosset. Så tosset at Kia heldigvis har droppet den. Den nyeste Kia Ceed hedder bare Ceed.

Helt mærkeligt var det, fordi den tre-dørs variant hed proceed – altså med lille p og uden apostrof. Nu er det  ProCeed med stort P og stort C. Tilmed er det en shooting brake – altså en fem-dørs stationcar med hældende taglinje. Forvirringen er total.

LÆS OGSÅ | Første test af Model 3 i Danmark

Ovenstående er biler, der i en eller anden afskygning kunne fås i Danmark. Hvis man tager biler til det japanske hjemmemarked med, så ville vil aldrig blive færdige, så her er bare den dummeste:

Mitsubishi Minica Lettuce

Altså Mitsubishi Minica Salat! Her taler vi om en bil, der kastrerer en mand hurtigere end han kan sige Citroën Berlingo. Men okay, hvis man er en kvindelig veganer, så er det måske ikke så dumt at køre i en Mitsubishi Salat – det lyder i det mindste ret grønt.

Og så har den det helt fantastiske særpræg, at førersiden har én dør, mens passagersiden har to! Ja, ligesom nogle af de første Berlingo’er.

Det er jo asiatiske biler det hele. Hvad med italienerne har de ingen latterlige navne?

Jo, for filan – Ferrari La Ferrari – Altså Ferrari Ferrarien – haha. Men jeg vil have én alligevel.

Hvad så med tyskerne?

Jeg kan ikke rigtig huske nogen. Jo, vent Volkswagen up! Up skal staves med lille u og udråbstegn bagefter! Okay, Christophpher – det staves specielt, men du hedder stadig bare Kristoffer.

SE OGSÅ: Video: På tur i dødsmaskinen Chevrolet Camaro SS | 

Og der er en mere: Audi E-tron. Det lyder ikke farligt i danske ører, men en étron er noget, en franskmand ikke vil sætte sig i – det er nemlig en lort. Dermed er Audi andet bilmærke, der navngiver sin bil “lort” i Frankrig. Det er nærmest komisk, at det er ellers så korrekte Audi, der træder i ekskrementet.

Og når jeg alligevel er ude med riven, så burde Audi få en kindhest for de nye motorbetegnelser. Altså Mercedes-Benz og BMW har godt nok rodet gevaldigt rundt deres motorbetegnelser, så en BMW 340 ikke er en fireliters-motor; ligesom en Mercedes-Benz E400 heller ikke er det. Men det er da trods alt historiske betegnelser, som giver lidt, bare lidt, mening.

Ingen mening hos Audi

Audi plejede ikke at skilte med motorstørrelsen i modelnavnet, men nu har mærket opfundet en ny inddeling med tallene. En 25 har op til 105 hk. En 40 har op til 200 hk. En 75 har over 530 hk og så er der naturligvis alle dem i mellem.

SE OGSÅ | BMW, Audi eller Mercedes? Her er den bedste tysker

Væk er altså 3,0 TDI og 2,0 TFSI og så videre. Nu kommer der naturligvis også alle muklige drivlinjer med el-hjælp, men kunne I så ikke bare skrive antallet af hestekræfter?

Jeg hørte forklaringen på den nye skala Audi-pressemøde, hvor Audi-manden præsenterede alle betegnelserne og spurgte om det gav mening?

Nej, bare nej.

Af Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.