Den nye CX-50 er mere off-road-orienteret end CX-5 og bygget på den nyere platform fra modellerne 3 og CX-30. Men den er øremærket til det amerikanske marked
Af: Morten Bek / d. 16. november 2021
I oktober kom Mazda med hvad, der må ses som den største nyhed fra det japanske mærke i årtier. En ny platform til biler med baghjulstræk og sekscylindrede motorer er på vej. De første modeller på platformen bliver SUV’erne CX-60 og CX-80, og CX-60’eren kommer allerede i 2022.
Platformen skal, både regner med og håber vi på, bruges til afløseren for den nuværende 6’er. En kommende CX-5-afløser vil sandsynligvis køre på platformen fra 3’eren og CX-30 – med forhjulstræk.
Allerede nu er der en ny SUV fra Mazda klar til at erobre verden: CX-50. For at være helt præcis, desværre, skal CX-50 slet ikke erobre hele verden, men kun dele af den. SUV’en kommer ikke til Europa og er øremærket det amerikanske marked.

Mere rå – som amerikanerne kan li’ det
Den nuværende CX-5 skal i USA fortsætte sideløbende med den nye CX-50. CX-50 er lidt længere end CX-5 og skal tiltale amerikanerne med mere plads på bagsædet og i bagagerummet. Men den skal også tale til de mange friluftstyper, som er vilde med – og køber i tusindvis af – bl.a. Subaru Outback.
Mens CX-50 står på en nyere platform end CX-5 (fra 3’eren, CX-30 og MX-30), så vil potentielle kunder interessere sig mere for øget frihøjde, kraftige tagbøjler og forstærkede B-stolper, som tillader at man læsser mange kilo på taget. To store kanoer eller andet godt til turen ud i det fri.
En delvist matsort motorhjelm, som forhindrer reflektioner når man kører off-road, og terrændæk fuldender friluftsoplevelsen.
Amerikanerne skal have ro i sindet på vej til campingpladsen i den californiske skov eller hytten i bjergene i Montana, så CX-50 kommer som standard med i-Activ-firehjulstræk. I forhold til de Mazda-modeller vi kender med firehjulstræk, har japanerne tilføjet Mi-Drive.
Mi-Drive (Mazda Intelligent Drive Select) er køreindstillinger, som afpasser bl.a. drivlinjen til kørsel i terræn eller med trailer.










Mazda lover, at amerikanerne med tiden vil få adgang til flere elektrificerede drivlinjer i CX-50. Der bliver tale om en hybrid og sandsynligvis også en plug-in-hybrid.
CX-50 går i produktion i januar næste år på en fabrik i den amerikanske stat Alabama, som Mazda deler med Toyota. I første omgang sker det med to benzinmotorer. En 2,5-liters uden turbo (cirka 195 hk), som vi kender fra CX-5 og 6’eren, og en 2,5-liters med turbo (cirka 250 hk), som i USA bruges i stort set alle Mazda-modeller (MX-5 undtaget).
Den nye SUV skal ikke bare hente kunder ind, som ellers ville købe Subaru Outback. Også andre “rå” modeller som Ford Bronco Sport, Toyota RAV-4 TRD Off-road og Jeep Cherokee Trailhawk er i skudlinjen.
