januar 13, 2021

DUEL: Charme og sjove løsninger i Peugeot e-2008 og Mazda MX-30

Mazda MX-30 og Peugeot e-2008 er to skæve biler på ren strøm. Selvom de har forskellige kvaliteter, er de begge højbenede, komfortable og velbyggede. Alligevel er der én, der appellerer bredest. Vi tester de to elektriske crossovers mod hinanden.

Af: Simon Hallenslev / d. 13. januar 2021

Hvis du for første gang overvejer at blive elbilist, er det værd at læse med her. Mazda MX-30 og Peugeot e-2008 udgør nemlig begge et godt bud på elbilen til dig, der for første gang skal stifte bekendtskab med udledningsfri og lydløs fremfærd.

Her er mere plads til både bagage og passagerer, end der er i Mini Cooper SE eller Honda e, men stadig masser af kant, stil og ikke mindst charme. Mazda MX-30 og Peugeot e-2008 byder på forskellige kvaliteter, selvom de begge er stilsikre elbiler.

Én appellerer dog bredest, og det er der en ret håndgribelig grund til.

Peugeot e-2008

GT-line

Motor: Elektrisk

Batteristørrelse: 50 kWh

Ydelse: 136 hk / 260 Nm

0-100 km/t: 8,5 sek.

Tophastighed: 150 km/t

Rækkevidde: 318 km

Startpris: 319.990 kr.

(e-2008 fås fra 269.990 kr.)

Mazda MX-30

Cosmo

Motor: Elektrisk

Batteristørrelse: 35,5 kWh

Ydelse: 145 hk / 271 Nm

0-100 km/t: 9,7 sek.

Tophastighed: 140 km/t

Rækkevidde: 200 km

Startpris: 270.000 kr.

(MX-30 fås fra 240.000 kr)

En kabine for sig

Jeg starter anmeldelsen på toppen af kransekagen, hvor Mazda MX-30 troner med en overhånd i form af en vildt veludført kabine. En kabine, der er decideret luksuriøs på en halvskæv og underfundig måde. Her er kælet for detaljerne med materialer som kork i midterkonsollen og blødt fiberstof i dørsiderne.

Infotainmentskærmen er højtplaceret i instrumentbordet og har en krystalklar opløsning. Den kan kun betjenes via drejeknappen mellem sæderne, hvilket ved første indskydelse virker fjollet. Men drejehjulet fungerer godt og systemet er intuitivt at navigere i. Man kan nærmest argumentere for, at det er sikrere med drejehjulet, fordi man ikke skal op på skærmen og ramme de små ikoner med sine pølsefingre.

LÆS OGSÅ | Duel: Honda Jazz og Toyota Yaris beviser, at hybrider uden ladekabel giver mening

Klimaanlægget har sin egen, separate skærm, hvilket er en detalje, som føles eksklusiv. Skærmen varetager ingen andre funktioner end klimaet, hvorfor der let kan justeres på temperatur, blæsehastighed og sædevarme under kørsel. Her er ingen kringlede undermenuer.

Eksklusivitet og luksusfølelse er generelt det, der går igen, når man sidder bag rattet i MX-30. I den største Cosmo-udstyrsvariant, som testbilen er udstyret med, medfølger også et velspillende Bose-lydanlæg samt et 360-graders kamera. Kameraet er værd at tage med, da udsynet bagtil er begrænset af designet med den lille bagrude og massive C-stolpe.

Men hvad med Peugeot?

Selvom kabinen i Peugeot e-2008 er ret fed og velbygget, kommer den til at stå lidt i skyggen af MX-30. Det er på trods af, at der også her er truffet nogle ret ’spacey’ beslutninger, som gør kabinen futuristisk og nærmest outrer i sit udtryk. Når først du vænner dig til det lille rat som du kigger henover for at se 3D-instrumenteringen og de sjove knapper, er kabinen i e-2008 et rart sted at opholde sig.

Plastkvaliteten har Peugeot også styr på. I e-2008 er det generelt svært at finde plastik, der føles hårdt og billigt at røre ved. Alligevel må den franske kabine se sig slået af MX-30. Sagt med andre ord har vi her at gøre med to fremragende kabiner, hvor Mazda bare excellerer på premiumfølelse og spændende løsninger.

Peugeot har også sparet en god portion knapper væk til klimaanlægget. Infotainmentskærmens høje opløsning og gode trykfølsomhed gør ikke op for, at man skal rode i undermenuer, for at justere temperaturen i kabinen. Her er Mazdas løsning med den separate klima-skærm meget bedre.

Bilen til lange lemmer

Har du børn, venner eller familiemedlemmer med lange lemmer, er e-2008 at foretrække. Batteriet optager bilens bund og dermed også lidt af dybden i bagagerummet, hvor e-2008 pakker 55 liter mindre end en almindelig Peugeot 2008. I kabinen er den til gengæld fuldstændig ligeså rummelig, hvor der er godt med plads at brede sig på for bagsædepassagerer.

LÆS OGSÅ | Duel: Jeep Renegade 4xe og Mini Countryman SE er vidt forskellige men ens

Selvom MX-30 måler det samme som e-2008, er der mindre plads at hente på bagsædet. Det er her, man betaler prisen for det smarte eksteriørdesign. Pladsen er trang og med dørene lukket bliver der mørkt og småklaustrofobisk, da det lille koøje til bagvindue ikke giver meget lys. De fikse, baghængslede bagdøre hjælper lidt til indstigning. Det ser også godt ud, men praktisk er det en dårligere løsning end en almindelig dør.

Den store forskel

Lad mig rive plasteret af i et træk og afsløre, hvor de to biler adskiller sig mest og hvor Mazdaen kommer til kort. Batteriet i MX-30 er for småt. Længere er den ikke. Et fuldt batteri giver 200 km i opgivet rækkevidde, og selv hvis man vil opnå dét, skal man køre pænt og holde sig fra motorvejen.

Peugeot e-2008 er opgivet til at køre 318 km, og selvom det ikke lyder som en massiv forskel, er det 100 km mere, der falder på et tørt sted, hvis man er på langfart. Dertil kommer, at e-2008 lader med 100 kW mens MX-30 lader med 50 kW, hvorfor man altid vil ankomme tidligere, hvis det er Peugeot, man kører.

LÆS OGSÅ | Duel: BMW X1 og Volvo XC40 som plug-in funkler forskelligt

Det er vigtigt for mig at slå fast, at problemet med hastigt dalende rækkevidde ved motorvejshastighed ikke er isoleret til MX-30. Peugeot e-2008 mister også flere kilometer i rækkevidde, end man reelt tilbagelægger, når man rammer motorvejen. Det er irriterende, fordi det er uforudsigeligt.

Hvis bare den viste rækkevidde i instrumentbordet var reel, ville det ikke være et problem. Men det bliver et problem, fordi man skal ændre både planer og rute undervejs, når den tilgængelige rækkevidde pludselig er en hel anden end den, der stod angivet, før man ramte motorvejen.

Rotteræs > baneræs

Fordi Tesla fik lov til at åbne ballet for elbiler, tror mange, at en eldrevet bil de facto er hurtig til 100 km/t. Det er en myte, som både MX-30 og e-2008 punkterer med accelerationstider fra 0 til 100 km/t på hhv. 9,7 sekunder og 8,5 sekunder. Det er kompakte familie-SUV’er til rotteræs – ikke baneræs.

Familie- og hverdagsorienteringen mærkes også i styretøj og undervogn, da begge biler er udpræget komfortable. MX-30 føles en anelse mere kompleks og dynamisk i undervognen, der er den mest komfortable af de to, men samtidigt også den mest plantede og stabile, når vejen kringler. Styretøj og undervogn i MX-30 passer altid godt sammen, hvorfor der også er lidt til de legesyge.

LÆS OGSÅ | Duel: Audi A6 og BMW 5-Serie som plug-in følger med strømmen

Peugeot e-2008 er også komfortabel over både by og land, men den forbliver blød i undervognen, uanset hvordan man kører den. Det betyder, at bilen kan føles lidt ustabil, når vægten af batterierne og det høje tyngdepunkt kastes rundt i en S-kurve. Det matcher ikke Peugeots fartafhængige styretøj så godt, som bliver ret tungt og kontant, når man er oppe i fart, mens undervognen forbliver blød.

Fælles for de to er til gengæld støjisolering, der bedst kan beskrives som prima. På motorvejen er der dejligt stille uden et nævneværdigt niveau af hverken vind- eller vejstøj. Med højrefoden i gulvtæppet lyder MX-30 af mere med sin kunstige og ret behagelig rumskibsagtige motorlyd, hvor e-2008 bare afgiver en klassisk el-summen.

Hvad ville jeg vælge?

Der er flere kompromisser, der skal indgås, hvis du gerne vil køre MX-30, fordi pladsen er mindre og rækkevidden kortere. Men hvis dét er kompromiser, du kan leve med, får du en sublim kabine og en velafvejet køreoplevelse, der tilpasser sig måden, du gerne vil køre på.

Peugeot e-2008 er en bedre all-rounder. Kabinen er måske ikke lige så spændende som i MX-30, men den er stadig særegen på den sprøde måde og velbygget i gode materialer. Undervognen og styretøjet er måske ikke helt så indlevende som MX-30, men komforten er i top og støjisoleringen det samme.

LÆS OGSÅ | Test: Ford Focus Active får dig til at droppe højbenede biler

Det er absolut værd at nævne, at Mazda MX-30 starter ved 240.000 kr. i startpris, hvilket er 30.000 kr. billigere end Peugeot e-2008, som starter ved 269.990 kr. Det er en prisforskel, der er til at tage og føle på i den kompakte SUV-klasse, som begge biler falder ind under.

Alligevel ender jeg med at pege på Peugeot e-2008 som den, jeg helst vil eje. Det gør jeg alene på grund af den begrænsede rækkevidde i Mazda MX-30. Hvis rækkevidden i MX-30 var på niveau med e-2008, havde det måske set anderledes ud, fordi bagsædepladsen er et kompromis, jeg godt kan indgå. Men indtil Mazda finder litium nok til et ordentligt batteri, er det franskmanden, jeg går med.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS