Kategorier
Nyheder

Ny Mazda CX-50 er lækker, men forbuden frugt

Den nye CX-50 er mere off-road-orienteret end CX-5 og bygget på den nyere platform fra modellerne 3 og CX-30. Men den er øremærket til det amerikanske marked

Af: Morten Bek / d. 16. november 2021

I oktober kom Mazda med hvad, der må ses som den største nyhed fra det japanske mærke i årtier. En ny platform til biler med baghjulstræk og sekscylindrede motorer er på vej. De første modeller på platformen bliver SUV’erne CX-60 og CX-80, og CX-60’eren kommer allerede i 2022.

Platformen skal, både regner med og håber vi på, bruges til afløseren for den nuværende 6’er. En kommende CX-5-afløser vil sandsynligvis køre på platformen fra 3’eren og CX-30 – med forhjulstræk.

Allerede nu er der en ny SUV fra Mazda klar til at erobre verden: CX-50. For at være helt præcis, desværre, skal CX-50 slet ikke erobre hele verden, men kun dele af den. SUV’en kommer ikke til Europa og er øremærket det amerikanske marked.

Mere rå – som amerikanerne kan li’ det

Den nuværende CX-5 skal i USA fortsætte sideløbende med den nye CX-50. CX-50 er lidt længere end CX-5 og skal tiltale amerikanerne med mere plads på bagsædet og i bagagerummet. Men den skal også tale til de mange friluftstyper, som er vilde med – og køber i tusindvis af – bl.a. Subaru Outback.

Mens CX-50 står på en nyere platform end CX-5 (fra 3’eren, CX-30 og MX-30), så vil potentielle kunder interessere sig mere for øget frihøjde, kraftige tagbøjler og forstærkede B-stolper, som tillader at man læsser mange kilo på taget. To store kanoer eller andet godt til turen ud i det fri.

En delvist matsort motorhjelm, som forhindrer reflektioner når man kører off-road, og terrændæk fuldender friluftsoplevelsen.

LÆS OGSÅ | DUEL: Charme og sjove løsninger i Mazda MX-30 og Peugeot e-2008

Amerikanerne skal have ro i sindet på vej til campingpladsen i den californiske skov eller hytten i bjergene i Montana, så CX-50 kommer som standard med i-Activ-firehjulstræk. I forhold til de Mazda-modeller vi kender med firehjulstræk, har japanerne tilføjet Mi-Drive.

Mi-Drive (Mazda Intelligent Drive Select) er køreindstillinger, som afpasser bl.a. drivlinjen til kørsel i terræn eller med trailer.

Mazda lover, at amerikanerne med tiden vil få adgang til flere elektrificerede drivlinjer i CX-50. Der bliver tale om en hybrid og sandsynligvis også en plug-in-hybrid.

CX-50 går i produktion i januar næste år på en fabrik i den amerikanske stat Alabama, som Mazda deler med Toyota. I første omgang sker det med to benzinmotorer. En 2,5-liters uden turbo (cirka 195 hk), som vi kender fra CX-5 og 6’eren, og en 2,5-liters med turbo (cirka 250 hk), som i USA bruges i stort set alle Mazda-modeller (MX-5 undtaget).

Den nye SUV skal ikke bare hente kunder ind, som ellers ville købe Subaru Outback. Også andre “rå” modeller som Ford Bronco Sport, Toyota RAV-4 TRD Off-road og Jeep Cherokee Trailhawk er i skudlinjen.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.