Test: VW ID. Buzz GTX er en ulv i fåreklæder
Der gemmer sig to elmotorer med i alt 340 hestekræfter i GTX-udgaven af VW ID. Buzz. Det gør den hurtigere, end man skulle tro, men nok også hurtigere, end det er nødvendigt.
Af: Esben Skrumsager / d. 5. september 2019
Med baghjulstræk, klaplygter og kaleche tog Mazda MX-5 næsten hele verden med storm, da den blev præsenteret i 1989. Her 30 år senere har den opnået kultstatus som en hverdags-duelig sportsvogn til overskuelige priser. Eksempelvis kan du simpelthen ikke komme af med med mere end 400.000 kroner, hvis du køber den dyreste MX-5’er af de knap 100 forskellige, der er til salg i Danmark i skrivende stund.
Mazda MX-5 er i løbet af sine 30 år på markedet produceret i fire generationer; NA, NB, NC og ND. På Bilbasen er der et bredt udvalg af MX-5’ere til salg (du kan se dem alle her), men her på redaktionen er vi faldet for tre forskellige bud fra tre forskellige generationer af den populære sportsvogn – til tre vidt forskellige priser. Lads os se nærmere på dem…
Hvis du ikke vil sætte friværdien over styr i jagten på en lille sportsvogn, er det oplagt at begynde din søgning blandt de ældste eksemplarer. I den aldrende ende af skalaen finder vi eksempelvis denne meget originalt udseende MX-5’er fra første generation.
Prisen ligger i underkanten af de 70.000 kroner, hvilket gør bilen til en af de billigste MX-5’ere til salg. En væsentlig del af årsagen til den lave pris findes i instrumentbrættet, hvor kilometertælleren er tæt på at ramme 300.000 kilometer. Det er immervæk en sjat i sådan en gokart med stoftag – ja, faktisk svarer det til mere end syv gange rundt om jorden.
På udstyrslisten fremhæver sælger, at bilen blandt andet byder på kopholder, armlæn og airbags, så det er jo de vigtigste krydser, der allerede er sat i forhold til komfort og sikkerhed.
Så kan det da godt være, kilometertælleren kunne forveksles med én fra en gammel taxa. Og at lakken er lige så frisk at se på som Marianne Jelveds frisure. Læderstuen er tydeligvis fra forrige årtusinde, og musikken til de små højtalere leveres af en eftermonteret Blaupunkt-radio af ældre dato. MEN til gengæld leveres bilen nysynet, og sælger lover 12 måneders 100% garanti på hele molevitten. Så hvad venter du på?
Med det næste bud på en MX-5 hopper vi lige over anden generation og ser nærmere på dette eksemplar med 12 år og lige knap 100.000 kilometer på tælleren.
Det kan godt være, du tænker, den ser ud til at have været gennem garagen hos en forvokset teenager, og at der bare lige mangler lidt dioder og en subwoofer for at fuldende det hjemmebyggede look, men rent faktisk er skørtesættet helt originalt og monteret på bilen fra ny.
Bilen her er blandt andet udstyret med elruder, fartpilot, højdejusterbart førersæde, klimaanlæg, kørecomputer og ikke mindst servo. Så her får du altså en væsentlig mere tidsvarende køreoplevelse i end i den oprindelige MX-5’er.
Mens anden generation MX-5 under karossen mere eller mindre var identisk med første generation, så fik man med en model fra tredje generation en ny bil på alle områder. Designmæssigt rykker tredje generation også gevaldigt ved modellen, der fra 2006 og frem har givet bilen et noget mere moderne udtryk.
LÆS OGSÅ | Ejerafgift på biler: Se hvor meget du skal betale i 2019
Opskriften på drivlinjen var der dog ikke ændret ved; 4 cylindere, 1,8 liter, 5 gear baghjulstræk og en vægt på 1122 kg gjorde fortsat MX-5 til en underholdende lille sag. Motoren yder 126 hestekræfter, men bilen kunne også fås med en toliters motor med 160 hypper.
Selvom Mazda MX-5 også i fjerde generation ligner sig selv i forhold til den generelle opbygning, er der for alvor skruet op for designet med knivskarpe linjer på både front, sider og bagenden.
Køreoplevelsen er nærmest tilsvarende skarp og direkte i den lavtliggende cabriolet, hvor stoftaget nemt skubbes ned bag nakkestøtterne, som du kan se i videoen nederst i denne salgsannonce.
Selvom motoren under hjelmen er skrumpet til 1,5 liter, yder bilen i denne udgave 131 hestekræfter, der sendes til baghjulene gennem en 6-trins manuel gearkasse.
At bilen hører til nyeste generation ses også på udstyrslisten, der blandt andet rummer nøglefri betjening, regnsensor, dæktryksmåler, vognbaneassistent og automatiske xenonlygter.
Der er også fuldautomatisk klimaanlæg og sædevarme, som på trods af vejret i de kolde måneder i Danmark kan gøre bilen til en behagelig helårsbil. Hele herligheden holder sig under 220.000 kroner. Hvis du vil nyde efteråret med vind i håret kan du se bilen her på Bilbasen.
LÆS OGSÅ | Sådan spotter du en civil politibil
Der gemmer sig to elmotorer med i alt 340 hestekræfter i GTX-udgaven af VW ID. Buzz. Det gør den hurtigere, end man skulle tro, men nok også hurtigere, end det er nødvendigt.
Bigster er den største Dacia nogensinde. Den lander i maj som hybrid og mild-hybrid med firehjulstræk til fornuftige priser fra 339.990 kr.
Den amerikanske præsident har bestemt, at der den 2. april kommer 25 procent told på biler og bildele fra andre lande. Det kan betyde færre nye biler – og dårligere biler – i fremtiden.
Selvom elbilerne dækker langt de fleste behov, er der langt mellem snapsene, når det kommer til uspoleret køreglæde. Det kan Peugeot e-208 GTI måske lave om på.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.