Nyheder
27. april 2022

Første C-Klasse AMG med fire cylindre

Morten B. Bek

Morten Bek

C 43 er den første AMG-version af den nye C-Klasse. For første gang har en C-Klasse AMG en firecylindret motor – på 2 liter, med elektrisk turbo og 408 hk.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

For mange AMG-fans bliver det en pille, der er for bitter at sluge: C-Klassen har set sine sidste seks- og ottecylindrede motorer fra AMG – det er fire cylindre eller intet.

Det bliver noget af et eksperiment, når Mercedes-AMG senere i år viser os den nye C 63. Som S-version kan den ende med at få helt op omkring 600 hk fra sin nye turbomotor. En turbomotor med fire cylindre og en slagvolumen på 2 liter.

Første skridt for AMG og C-Klassen med fire cylindre er dog den mildere C 43. C 43 var i foregående generation (du kan stadig købe den som cabriolet og coupé) begavet med en 3-liters V6-motor med turbo med 390 hk.

Mercedes-AMG C 43 4MATIC Limousine 2022Mercedes-AMG C 43 4MATIC Sedan 2022

Den nye C 43, som kommer som både sedan og stationcar, får lidt flere kræfter at gøre med – 408 hestekræfter. Som i den kommende C 63 er det en 2-liters motor, der pumpes op til høj ydelse.

AMG havde premiere på den nye motor for nogle uger siden med basisudgaven af den nye SL, som også går under 43-navnet. I SL yder den “kun” 381 hk.

Motoren har mild-hybrid-system med 48 volt, men det er ikke den del af motoren, der trækker overskrifter. Det handler om effektivitet, nøjsomhed – og elektrificering.

Elektrisk turboladning

48 volt-systemet driver nemlig en elektrisk styret turbolader. En lille elektrisk motor, ikke tykkere end 4 cm, er integreret direkte på turboladeren på udstødningssiden. Fra lave omdrejninger, hvor trykket på turboen normalt er lavt (der skal omdrejninger til at skabe udstødning!), fodres turboen af den lille elmotor.

Responsen skulle være meget lineær og direkte. Så, med andre ord, når du trykker på speederen, er der power med det samme. 0-100 km/t for sedanen sker på 4,6 sekunder – for stationcar lægges 0,1 sekund til.

Mercedes-AMG C 43 4MATIC Limousine 2022Mercedes-AMG C 43 4MATIC Sedan 2022
Mercedes-AMG C 43 4MATIC Limousine 2022Mercedes-AMG C 43 4MATIC Sedan 2022
Mercedes-AMG C 43 4MATIC Limousine 2022Mercedes-AMG C 43 4MATIC Sedan 2022
Mercedes-AMG C 43 4MATIC Limousine 2022Mercedes-AMG C 43 4MATIC Sedan 2022
[Mercedes-AMG C 43 4MATIC T-Modell 2022[Mercedes-AMG C 43 4MATIC Estate 2022

Firehjulstræk og automatgear er standard, og inden det giver for mange sure miner, så er trækket primært på baghjulene. 69 procent af kræfterne går til baghjulene.

Dynamik og komfort sikres ikke bare af den detalje – men også af AMG Ride Control (adaptiv undervogn) og aktivt medstyrende bagaksel (baghjulene drejer med eller mod forhjulenes retning, afhængigt af hastigheden).

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen