Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Mercedes-Benz G500 4×42 er tiden mest brutale bil. Det er ikke fordi en G500 ikke er en fed bil i selv, men når den opløftes til anden potens, så sker der virkelig ting og sager. Med denne bil er der aldrig en undskyldning for at komme for sent. Det kommer frem de mest ufremkommelige steder og med 422 hk, kan den godt følge med trafikken.
Selv om den ser brutal ud, er den vigtigste opgradering i forhold den almindelig G500 faktisk det, du ikke kan se. G500 4×42 er nemlig udstyret med portalaksler, der giver endnu mere frihøjde – hele 45 cm, mens den kan køre gennem en meter dybt vand uden problemer.
Normalt sidder differentialerne der fordeler kraften til hjulene på højde med midten af hjulene, hvilket naturligvis sætter sine begrænsninger for frihøjden. Med portalaksler går kraften ind i toppen af hjulet og via tandhjul overføres kraften gennem navene. Med den lille finte får man en langt højere frihøjde, samtidig med at man lettere kan installere centralt dæktrykstyring – hvor dæktrykket kan justeres fra kabinen.
Faktisk er Mercedes-Benz G500 4×42 næsten teknisk identisk med den brutale 6×6, som vi før har skrevet om – den mangler bare en enkelt aksel og så er motoren af nyeste aftapning.
Under motorhjelmen finder du samme motor som også findes i Mercedes-Benz GT AMG, altså en fireliters V8 med to turboladere, der ligger inde i V’et. Mercedes kalder det for ’hot inside V’. Fordelen er hurtig respons fra turboladerne.
Udstødningen kommer ud fra sidepipes, der munder ud lige foran baghjulene.
Jeg kan ikke komme i tanke om steder i Danmark der lige kræver en G500 4×42’s ekstreme kunnen, men det er jo rart at vide, at intet kan stoppe bilen. Og dagene hvor en G-klasse var ensbetydende med et skrabet interiør er for længst ovre – kabinen er lige så lækker, som de fleste andre Mercedes-Benz, måske lige med undtagelse af panikhåndtaget over handskerummet.
Det skulle da lige være en tom tank – portalaksler er tungt isenkram og de store hjul vejer også til, så brændstoføkonomiens 7,2 km/l er ikke prangende. På den anden side, så vejer en G500 4×42 næsten tre tons.
Prisen er over to mio. uden afgift og i omegnen af fire mio. med, men sådan en krabat skal naturligvis leases.
Specifikationer
HK/Nm 422 hk / 610 Nm
0 – 100 km/t 7,4 sek
Tophastighed 210 km/t
Km/l 7,2 km/l
Vægt 2.921 kg
Træk 3.500 kg
FACEBOOK Bliv ven med Bilbasen
INSTAGRAM Følg os på Instagram
TWITTER Følg Bilbasen på Twitter
Skrevet af Ebbe Sommerlund
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.