august 31, 2016

Flyt dig. Her kommer en Benz i anden potens!

Mercedes-Benz G500 4×42  er tiden mest brutale bil. Det er ikke fordi en G500 ikke er en fed bil i selv, men når den opløftes til anden potens, så sker der virkelig ting og sager. Med denne bil er der aldrig en undskyldning for at komme for sent. Det kommer frem de mest ufremkommelige steder og med 422 hk, kan den godt følge med trafikken.

Se den til salg her.

 

g500

Selv om den ser brutal ud, er den vigtigste opgradering i forhold den almindelig G500 faktisk det, du ikke kan se. G500 4×42 er nemlig udstyret med portalaksler, der giver endnu mere frihøjde – hele 45 cm, mens den kan køre gennem en meter dybt vand uden problemer.

Dæktrykket styres fra kabinen

Normalt sidder differentialerne der fordeler kraften til hjulene på højde med midten af hjulene, hvilket naturligvis sætter sine begrænsninger for frihøjden. Med portalaksler går kraften ind i toppen af hjulet og via tandhjul overføres kraften gennem navene. Med den lille finte får man en langt højere frihøjde, samtidig med at man lettere kan installere centralt dæktrykstyring – hvor dæktrykket kan justeres fra kabinen.

 

img_0442.jpg

Faktisk er Mercedes-Benz G500 4×42 næsten teknisk identisk med den brutale 6×6, som vi før har skrevet om – den mangler bare en enkelt aksel og så er motoren af nyeste aftapning.

Under motorhjelmen finder du samme motor som også findes i Mercedes-Benz GT AMG, altså en fireliters V8 med to turboladere, der ligger inde i V’et. Mercedes kalder det for ’hot inside V’. Fordelen er hurtig respons fra turboladerne.

Udstødningen kommer ud fra sidepipes, der munder ud lige foran baghjulene.

Intet stopper en G500

Jeg kan ikke komme i tanke om steder i Danmark der lige kræver en G500 4×42’s ekstreme kunnen, men det er jo rart at vide, at intet kan stoppe bilen. Og dagene hvor en G-klasse var ensbetydende med et skrabet interiør er for længst ovre – kabinen er lige så lækker, som de fleste andre Mercedes-Benz, måske lige med undtagelse af panikhåndtaget over handskerummet.

img_0444.jpg

Det skulle da lige være en tom tank – portalaksler er tungt isenkram og de store hjul vejer også til, så brændstoføkonomiens 7,2 km/l er ikke prangende. På den anden side, så vejer en G500 4×42 næsten tre tons.

Prisen er over to mio. uden afgift og i omegnen af fire mio. med, men sådan en krabat skal naturligvis leases.

Mercedes-Benz G500 4×42

Specifikationer

HK/Nm         422 hk / 610 Nm
0 – 100 km/t     7,4 sek
Tophastighed     210 km/t
Km/l         7,2 km/l

Vægt 2.921 kg

Træk 3.500 kg

 

FACEBOOK Bliv ven med Bilbasen

INSTAGRAM Følg os på Instagram

TWITTER Følg Bilbasen på Twitter

Skrevet af Ebbe Sommerlund

img_0439.jpg img_0440.jpg

 

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS