Spar op til 110.000 kr. på elektrisk Jeep Avenger
Jeep Avenger blev årets bil i Europa sidste år, og alligevel har danskerne aldrig rigtigt taget den til sig. Det kan et ordentligt prishug måske ændre på.
Den nye Mercedes CLE afløser både C og E-Klasse i coupéudgaverne, og prismæssigt lægger den sig også mellem de to: Priserne starter på 779.619 kr.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
En klassisk coupé er det ultimative tegn på personlig luksus. Sådan var det i årtier – i dag er idéen om ultimativ personlig luksus for mange kædet sammen med en SUV. Noget nær det modsatte af en lav, intim og smuk coupé.
Coupéer findes der ikke mange af her i 2023, og vi bør give en stor hånd til Mercedes for, at der nu findes en helt ny: CLE. Den lander hos de danske forhandlere i starten af 2024, men hvis man kunne tænke sig at købe en, tager Mercedes allerede nu mod bestillinger.
CLE Coupé er to skridt tilbage, et skridt frem. Mercedes har udryddet både C-Klasse Coupé og E-Klasse Coupé, og CLE afløser dem begge. CLE er faktisk længere end begge de coupéer, den afløser, men prismæssigt har Mercedes valgt at lægge den mellem de to gamle coupéer, men dog tættest på C Coupé.
CLE indtager ikke blot positionen som en af de få tilbageværende coupéer hos Mercedes, men også som en af de få cabrioleter hos det tyske mærke. I første omgang er det coupéen, Mercedes introducerer i Danmark – cabrioleten prissættes senere og introduceres, når det bliver lidt lunere, end det typisk er i januar.
Priserne på CLE Coupé starter på 779.619 kr. og fortsætter op til 1.085.890 kr. Den udgåede C-Klasse Coupé kostede til sidst 737.000 kr. som C 220 d, mens den større E Coupé som E 220 d til sidst kostede 933.496 kr.
I Danmark bliver der, ved introduktionen, tre motorvarianter, og den billigste er en diesel, CLE 220 d med 194 hk (plus 23 fra mild-hybrid-systemet) – og noget siger os, den ikke bliver den mest solgte.
Der findes to benzinudgaver i Danmark: CLE 300 4Matic med 258 hk (plus 23 hk fra mild-hybrid-delen) og CLE 450 4Matic med 381 hk (plus 23 hk) – begge med firehjulstræk. I Tyskland findes også en basisbenziner, CLE 200 (fås også med firehjulstræk), som er billigere end dieseludgaven, men den kommer ikke til Danmark.
CLE 300 4Matic koster 852.332 kr. og CLE 450 4Matic koster 1.085.890 kr.
Behovet, hvis man køber en CLE Coupé, for at fylde den med ekstraudstyr, er mindre, end det var, hvis man købte de udgåede coupéversioner af C-Klasse og E-Klasse. Der er ganske enkelt mere udstyr som standard.
CLE Coupé har blandt andet 18″ alufælge, LED-lygter, indtræk i kunstlæder, el-justerbare forsæder med hukommelse, nøglefri betjening, semi-automatisk parkering, bakkamera, trådløs opladning af smartphones – og vælger man den dyreste CLE, den med 381 hk, får man automatisk AMG-designlinje med bl.a. 19″ alufælge.
Der er kun få traditionelle coupéer tilbage på markedet. Det kommer nok ikke som en overraskelse, at de fleste coupéer kommer fra tyske producenter. CLE Coupé har hårdest konkurrence fra BMW 4 Coupé, som i Danmark kun fås med benzinmotor; den starter på 701.230 kr. for en veludstyret 420i M Sport med 184 hk. Den mere sprudlende 430i M Sport med 245 hk vil dog være et langt bedre valg – den koster 761.077 kr. Den 374 hk stærke M440i xDrive med firehjulstræk koster 1.011.627 kr.
I søgningen efter konkurrenter viser det sig, at Audi ikke længere sælger A5 Coupé i Danmark, selv om den stadig er i produktion. Vil man have A5, fås den som Cabriolet eller Sportback – to versioner, som alligevel er mere populære, end coupéen har været i årevis. Priserne starter ved meget fornuftige 559.990 kr.
Jeep Avenger blev årets bil i Europa sidste år, og alligevel har danskerne aldrig rigtigt taget den til sig. Det kan et ordentligt prishug måske ændre på.
Den kompakte elbil Kia EV3 overgik otte andre elbiler i finalen til Årets Bil i Danmark 2025. Den koreanske elbil roses for lave priser, god rækkevidde og sit design.
Så elegant og dynamisk den ser ud, den nye Audi Q5 Sportback. Men desværre er den fine Audi dømt til en tilværelse i skyggen i Danmark.
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2024-udgaven af Renault Captur.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.