Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
TEKST Morten Bek FOTO PR
De fleste vil tro, der er tale om noget af booking-koden til en flyrejse, når man siger W214. W214 er en kode, men den giver kun mening for trofaste Mercedes-Benz-fans, som ved, at tyskerne altid har kørt med modelkoder.
Koden W124 er legendarisk, og bag den gemmer sig den store klassiske sedan bygget fra 1984 til 1995, der i 1993 blev omdøbt til E-Klasse. Den interne kode W214 tilhører også en E-Klasse, og det er den helt nye, der offentliggøres om kort tid.
LÆS OGSÅ | Så er der priser på Mercedes EQE SUV
Ingen ny Mercedes-Benz uden en række “teasere”, altså små bidder før vi får den samlede pakke at se. På den måde ved vi, at en ny model er på vej, og det første vi ser af den nye E-Klasse med koden W214 (er der tale om en stationcar, hedder den S214), er interiøret.
Alt hvad der hedder skærme og netbaseret teknologi har taget et stort spring, siden W213-modellen, den nuværende E-Klasse, havde premiere i starten af 2016. Det kræver en helt ny indretning i den nye E-Klasse, for at den kan følge med tiden.
Skærme dominerer det nye interiør. Som i modeller som EQE og EQS SUV fås den nye E-Klasse med indretning med tre store skærme i panelet foran fører og forsædepassager. I EQE og EQS SUV hedder systemet MBUX Hyperscreen, mens det i E-Klasse kaldes MBUX Superscreen. Set med det blotte øje er den største forskel, at Hyperscreen har tre skærme under et fælles panel – E-Klassens Superscreen har instrumenteringen stående separat som i en C-Klasse.
LÆS OGSÅ | Duel: Kan det passe, at kinesiske Nio er federe end Mercedes-AMG?
Det er med meget stor sikkerhed ikke en standard-E-Klasse, vi ser på billederne. Den ekstra touchscreen til forsædepassageren bliver ikke standard, og Thermotronic-klimaanlæg med digitalt styrede automatiske ventilationsdyser skal der også betales ekstra for. Også Burmester 4D Surroud-lydanlæg med vibration i sæderne bliver noget, man kan få, hvis man betaler ekstra.
Over den store touchscreen til MBUX Superscreen-infotainmentsystemet sidder et kamera, som kan bruges til selfies og videooptagelser i kabinen.
Mens MBUX Superscreen med skærmen til forsædepassageren, som bl.a. vil kunne finde TikTok på skærmen, bliver ekstraudstyr, tyder pressemeddelelsen fra Mercedes-Benz på, at designet af midterkonsollen ikke ændrer sig nævneværdigt uden Superscreen-systemet. Skærmen skulle dog se ud som om, den “flyder” over panelet foran passagersædet.
LÆS OGSÅ | Mercedes-Benz GLE faceliftet og forstærket
Om man vælger den nye E-Klasse med eller uden MBUX Superscreen, vil skærmene været styret af en enkelt ny processor i stedet for flere separate. Den skulle være meget kraftfuld og samtidig give lynhurtig reaktionstid på bilens skærme. Mercedes-Benz arbejder også på at udvide infotainmentsystemet med kunstig intelligens. Så vil det eksempelvis huske, at man altid kører med sædevarmen tændt på et bestemt tidspunkt.
Den nye E-Klasse lanceres i Europa i løbet af sommeren. Det er i første omgang sedanen, W214, der kommer på markedet, men den nye stationcar kommer kort tid efter.
Brugte Mercedes-Benz E-Klasse til salg på Bilbasen
Se flere brugte Mercedes-Benz E-Klasse til salg på Bilbasen
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.