Mercedes-AMG har haft fingrene i den nye EQE og skabt to spurtstærke udgaver: EQE 43 4Matic+ og EQE 53 4Matic+. Den milde version leverer 476 hk, mens den ekstra krydrede stiller med voldsomme 687 hk
Mercedes-EQ, som den fuldelektriske afdeling af Mercedes-Benz hedder på helt korrekt vis, har sparket benene væk under os med den fantastiske EQS. Den store flyder er en af de mest avancerede biler til dato, og vi har svært ved at vente, til vi får lov at prøve den nye EQE. Lidt mindre end EQS, men langt mere spændende i forhold til det danske marked.
Mercedes-EQ krydrer ventetiden med en kraftig chiliblanding. EQ-afdelingen har nemlig sendt EQE videre til behandling hos Mercedes-AMG, og de glade “tunere” har på ingen måde holdt sig tilbage.
Ud af standardmodellen, EQE 350 med 292 hk, har AMG skabt to spurtstærke EQE-versioner. EQE 43 4Matic+ er for så vidt heftig nok med 476 hk og drejningsmoment på 858 Nm. En elmotor fodrer hver af de to aksler, og spurten til 100 km/t sker på 4,2 sekunder. Topfarten er mere tilbageholdende, som den typisk er for elbiler: 210 km/t.
Det er med EQE 53 4Matic+, det bliver rigtig heftigt. Den har ligeledes en motor til hver aksel, men den har en langt højere ydelse. 626 hk og 950 Nm. I standardudgaven, skal det siges. For med Dynamic Plus-pakke ryger ydelsen, når bilen er indstillet i Race Start og er klar med boost-funktion, op på intet mindre end 676 hk og 1.000 Nm.







0-100 på 3,3 sekunder
Med Dynamic Plus-pakken kommer der fuld skrue på elmotorerne. EQE 53 4Matic+ kan gå fra 0-100 km/t på 3,3 sekunder med pakken tilkøbt, og den slipper ikke, før den rammer 240 km/t. Uden Dynamic Plus er tallene faktisk også okay: 3,5 sekunder og 220 km/t.
Mercedes-AMG tager ikke bare almindelige Benz- og EQ-modeller, giver dem masser af kræfter og sender dem på gaden. Sådan var AMG engang, men det er længe siden. Dynamik og præcision er kompetencer, AMG for længst har tillagt sig.
De to AMG EQE-modeller, begge med luftaffjedring, har AMG-specifikke elmotorer, som skulle ændre hele køreoplevelsen i forhold til standardmodellen. Måden kræfterne fordeles, dirigeres og slippes løs, fortæller AMG, er en stor del af køredynamikken.
Fordelingen af drejningsmoment afhænger, langt mere end i AMG-modeller med benzinmotor, af køreindstillingerne. I Comfort er der fokus på stabilitet og vejgreb, mens der i Sport sendes kræfter prompte til baghjulene.
Medstyrende baghjul, specialdesignede Michelin-dæk, opgraderede bremser og meget, meget andet kommer med et stort AMG-aftryk. Og vi kan kun sige, at vi glæder os til at prøve de første elektriske modeller fra AMG – startende med den store EQS 53 4Matic+ med 761 hestekræfter.


