Test: Kia Ceed er populær, og det er velfortjent
Kia Ceed er en af de helt populære i Golf-klassen, og som stationcar er den rummelig og fornuftigt prissat. Perfekt? – Slet ikke.
Tekst: Simon Hallenslev
Foto: BMW PR
Der var engang, hvor M-Modellerne fra BMW altid var ensbetydende med mesterlig motorlyd og dækrøg – uden undtagelse. Tidens tendenser skubber dog naturligt i en retning af lyd- og røgløs fremfærd, og derfor er BMW i fuld gang med at elektrificere porteføljen af elektriske M-Modeller.
Først kom BMW i4 M50 med 544 hk og en acceleration fra 0 til 100 km/t på bare 3,9 sekunder, og nu er tiden kommet til den store, elektriske crossover BMW iX. Med 523 hk er det ikke fordi, den ‘almindelige’ BMW iX xDrive50 mangler kræfter. Alligevel blegner den lidt ved siden af BMW iX M60.
Vi ser nærmere på nyheden om den første elektriske crossover med et M-skilt på bagsmækken: BMW iX M60.
Ser vi alene på de tørre tal, bider den voluminøse BMW iX M60 skeer med de bedste biler fra BMWs berygtede M-afdeling. Den pakker nemlig intet færre end 619 hk og 1.100 Nm, hvilket skubber bilen fra 0 til 100 km/t på bare 3,8 sekunder. Den har, sagt med andre ord, kræfter som en BMW M5 Competition og en acceleration som en BMW M3 Competition.
Det skal dog nævnes, at de fulde 619 hk og 1.100 Nm kun er tilgængelige i en 10 sekunders tid, når bilen er i Sport-modus og launch control er aktiveret. Ved hverdagskørsel og i normalt køremodus yder iX M60 dog stadig yderst fornuftige 540 hk og 1.015 Nm.
LÆS OGSÅ : TEST: BMW M5 Competition generobrer tronen
Når der smides et M-logo på bagsmækken, er det ikke nok med mange kræfter. Så skal bilen også køre sportsligt! Derfor fifler BMW lidt med den adaptive luftundervogn, der også er på BMW iX xDrive50. Til at stoppe M-maskineriet igen, er iX M60 udstyret med større M Performance bremser.
Motor: Elektrisk
Batteristørrelse: 111,5 kWh
Ydelse: 619 hk / 1.100 Nm
0-100 km/t: 3,8 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Rækkevidde: 566 km
Maks. DC ladekapacitet: 200 kW
Det er ikke længe siden, at bæredygtighed var et fy-ord i M-afdelingen, da alle vidste, at ‘M‘ lige så godt kunne stå for ‘Meget benzintørstig’. Med en elektrisk M-topmodel har piben dog fået en anden lyd, og BMW lægger med iX M60 fokus på bæredygtighed på samme, omfattende måde, som de gør med køreegenskaberne.
LÆS OGSÅ : Ugens fund: Den bedste BMW M3 nogensinde?
Eksempelvis sørger BMW for, at den kobolt og litium, der skal bruges til batterierne, kun indkøbes fra kontrollerede kilder. Det skaber ikke alene muligheden for at monitorere udledningen ved forarbejdelsesprocessen, men sikrer også, at der ikke bruges sjældne jordarter undervejs.
Som bil består BMW iX af 40% genanvendt stål og 20% genanvendt termoplast, ligesom kabinen også er sammensat af naturlige materialer. En del af interiøret består af FSC-certificeret træ, læderindtrækket er garvet med ekstrakt fra olivenblade og genanvendte fiskenet bruges til gulvbelægning og guldmåtter.
BMW iX M60 lanceres i dag på CES messen i Las Vegas (Consumer Electronics Show). Den danske lancering må vi vente lidt længere på, da iX M60 forventes klar i løbet af sommeren. Det samme må vi med de danske priser, som heller ikke er offentliggjort endnu. Med en startpris på 991.904 kr. på BMW iX xDrive50, kan man dog godt forvente en startpris nord for 1 mio. kr.
Kia Ceed er en af de helt populære i Golf-klassen, og som stationcar er den rummelig og fornuftigt prissat. Perfekt? – Slet ikke.
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.