Kategorier
Nyheder

BMW iX M60 er lige så stærk som M5 Competition

BMWs elektriske flagskib iX M60 har 619 hk og 1.100 Nm. Den har næsten så mange hestekræfter som de stærkeste M-modeller med benzinmotor.

Af: Simon Petry Hallenslev / d. 5. januar 2022

Der var engang, hvor M-Modellerne fra BMW altid var ensbetydende med mesterlig motorlyd og dækrøg – uden undtagelse. Tidens tendenser skubber dog naturligt i en retning af lyd- og røgløs fremfærd, og derfor er BMW i fuld gang med at elektrificere porteføljen af elektriske M-Modeller.

Først kom BMW i4 M50 med 544 hk og en acceleration fra 0 til 100 km/t på bare 3,9 sekunder, og nu er tiden kommet til den store, elektriske crossover BMW iX. Med 523 hk er det ikke fordi, den ‘almindelige’ BMW iX xDrive50 mangler kræfter. Alligevel blegner den lidt ved siden af BMW iX M60.

Vi ser nærmere på nyheden om den første elektriske crossover med et M-skilt på bagsmækken: BMW iX M60.

Bider skeer med de bedste

Ser vi alene på de tørre tal, bider den voluminøse BMW iX M60 skeer med de bedste biler fra BMWs berygtede M-afdeling. Den pakker nemlig intet færre end 619 hk og 1.100 Nm, hvilket skubber bilen fra 0 til 100 km/t på bare 3,8 sekunder. Den har, sagt med andre ord, kræfter som en BMW M5 Competition og en acceleration som en BMW M3 Competition.

Det skal dog nævnes, at de fulde619 hk og 1.100 Nm kun er tilgængelige i en 10 sekunders tid, når bilen er i Sport-modus og launch control er aktiveret. Ved hverdagskørsel og i normalt køremodus yder iX M60 dog stadig yderst fornuftige 540 hk og 1.015 Nm.

LÆS OGSÅ : TEST: BMW M5 Competition generobrer tronen

Når der smides et M-logo på bagsmækken, er det ikke nok med mange kræfter. Så skal bilen også køre sportsligt! Derfor fifler BMW lidt med den adaptive luftundervogn, der også er på BMW iX xDrive50. Til at stoppe M-maskineriet igen, er iX M60 udstyret med større M Performance bremser.

BMW iX M60 – Specifikationer

Motor: Elektrisk

Batteristørrelse: 111,5 kWh

Ydelse: 619 hk / 1.100 Nm

0-100 km/t: 3,8 sek.

Tophastighed: 250 km/t

Rækkevidde: 566 km

Maks. DC ladekapacitet: 200 kW

Bæredygtighed i fokus

Det er ikke længe siden, at bæredygtighed var et fy-ord i M-afdelingen, da alle vidste, at ‘M‘ lige så godt kunne stå for ‘Meget benzintørstig’. Med en elektrisk M-topmodel har piben dog fået en anden lyd, og BMW lægger med iX M60 fokus på bæredygtighed på samme, omfattende måde, som de gør med køreegenskaberne.

LÆS OGSÅ : Ugens fund: Den bedste BMW M3 nogensinde?

Eksempelvis sørger BMW for, at den kobolt og litium, der skal bruges til batterierne, kun indkøbes fra kontrollerede kilder. Det skaber ikke alene muligheden for at monitorere udledningen ved forarbejdelsesprocessen, men sikrer også, at der ikke bruges sjældne jordarter undervejs.

Som bil bestårBMW iX af 40% genanvendt stål og 20% genanvendt termoplast, ligesom kabinen også er sammensat af naturlige materialer. En del af interiøret består af FSC-certificeret træ, læderindtrækket er garvet med ekstrakt fra olivenblade og genanvendte fiskenet bruges til gulvbelægning og guldmåtter.

Hvornår og hvor meget?

BMW iX M60 lanceres i dag på CES messen i Las Vegas (Consumer Electronics Show). Den danske lancering må vi vente lidt længere på, da iX M60 forventes klar i løbet af sommeren. Det samme må vi med de danske priser, som heller ikke er offentliggjort endnu. Med en startpris på 991.904 kr. på BMW iX xDrive50, kan man dog godt forvente en startpris nord for 1 mio. kr.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.