Kategorier
Elektrisk Nyheder

Mercedes-EQ EQE fra 674.999 kr. – til kamp mod Tesla Model S

EQE er en direkte konkurrent til den store Tesla Model S. Mercedes-EQ EQE har fået et prisskilt i forruden, og den 292 hk stærke version 350+ med 645 kilometer rækkevidde koster 674.999 kr.

TEKST Morten Bek FOTO PR

8 år er mange år. I bilindustrien er det uendeligt lang tid. Så lang tid har det taget, før et etableret bilmærke har taget sig sammen til at skabe en seriøs elbil til at konkurrere mod Tesla Model S. Model S kom på markedet i 2012 i USA, i 2013 i Europa, og først med Porsche Taycan i 2019 fik Tesla hård konkurrence.

Nu er det Mercedes-EQ’s tur til at gøre det surt at være Tesla. Efter at have lanceret topmodellen EQS i 2021 (til priser fra omkring 950.000 kr.) kommer nu den mindre og langt billigere EQE. En elbil størrelse E-Klasse – direkte mod Tesla Model S.

Priserne for danske kunder er på plads for EQE 350+ og AMG-versionen 43 4Matic. Prisen for den vilde AMG 53 4Matic+ gemmer importøren dog stadig på.

Op til 645 kilometer på en opladning

EQE 350+ er den 292 hk stærke indstigningsmodel med baghjulstræk og den længste rækkevidde af de to varianter. Decideret hurtig vil bilen nok ikke føles med 292 hk, men 0-100 km/t går kvikt nok med 6,4 sekunder. Rækkevidden er på Model S-niveau med op til 645 kilometer på en opladning.

Prisen for EQE 350+ starter på 674.999 kr., og standardversionen kommer med Electric Art-designlinje, som hentyder til design på fælge og indtræk med videre. Et mere dynamisk snit får bilen med AMG-designlinje (+ 35.000 kr.), hvor fronten og fælgene har et andet design.

LÆS OGSÅ | Elektrisk vildskab – 687 hk i ny Mercedes-AMG EQE 53

Sort er lakeringen uden merpris, og standardudstyret byder også på indtræk i kunstlæder, el-justerbare forsæder, 12,3″ digital instrumentering, infotainment med touchscreen med 12,8″ display, navigation, adaptiv fartpilot, el-betjent bagklap, aut. klimaanlæg med to zoner og mulighed for DC-opladning med op til 170 kW.

EQE 350+ fås ikke med MBUX Hyperscreen med tre store skærme under et enkelt glaspanel – men det er muligt, det ændrer sig senere.

EQE 350+, den billigste EQE for nuværende, fås ikke med de tre store skærme (den ene i passagersiden), men kommer i stedet med separat digital instrumentering og touchscreen i højformat

476 hk og en pris på 1.079.998 kr.

EQE 350+ kan fyldes med ekstraudstyr til mange, mange penge. Edition 1-versionen, som kræver Premium Plus-pakke, koster 260.683 kr. mere, og metallak koster 13.-43.000 kr. Luftaffjedring koster 26.006 kr., og hvis bilen skal have aktivt styrende bagaksel, bliver det yderligere 19.318 kr. – Der kan vælges mellem udsving med baghjulene på 3,6 eller 10 grader – jo flere grader, jo mere aktiv bil.

Luftaffjedring, aktivt styrende bagaksel (3,6 grader), MBUX Hyperscreen, Premium-pakke med 360 graders kamera, intelligent Digital Light-forlygter, aut. klimanlæg med fire zoner, AMG-pakke (bl.a. striber i grillen, spoiler på bagklappen) og røde seler er standard i den 476 hk stærke AMG EQE 43 4Matic med firehjulstræk.

LÆS OGSÅ | Video: Er Mercedes-EQ EQB bedre end Tesla Model Y?

I forhold til EQE 350+ kappes 2,2 sekunder af 0-100-tiden (den er på 4,2 sekunder), men rækkevidden er så til gengæld lavere: 530 kilometer.

Ekstraudstyr fås også til AMG’en i rigelige mængder. Premium Plus-pakke med soltag og head-up-display til 30.000 kr., opgradering fra 20″ hjul til 21″ fra 13.374 kr. og varmebestandige keramiske bremser til 62.413 kr. Og selvfølgelig MBUX Hyperscreen med de tre skærme til ikke færre end 119.624 kr.

Glæden ved store glasflader og den ekstra skærm foran passagersædet skal være meget stor. MBUX Hyperscreen med de tre skærme koster 119.624 kr. til AMG-versionen

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.