Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
TEKST Morten Bek FOTO PR
8 år er mange år. I bilindustrien er det uendeligt lang tid. Så lang tid har det taget, før et etableret bilmærke har taget sig sammen til at skabe en seriøs elbil til at konkurrere mod Tesla Model S. Model S kom på markedet i 2012 i USA, i 2013 i Europa, og først med Porsche Taycan i 2019 fik Tesla hård konkurrence.
Nu er det Mercedes-EQ’s tur til at gøre det surt at være Tesla. Efter at have lanceret topmodellen EQS i 2021 (til priser fra omkring 950.000 kr.) kommer nu den mindre og langt billigere EQE. En elbil størrelse E-Klasse – direkte mod Tesla Model S.
Priserne for danske kunder er på plads for EQE 350+ og AMG-versionen 43 4Matic. Prisen for den vilde AMG 53 4Matic+ gemmer importøren dog stadig på.
EQE 350+ er den 292 hk stærke indstigningsmodel med baghjulstræk og den længste rækkevidde af de to varianter. Decideret hurtig vil bilen nok ikke føles med 292 hk, men 0-100 km/t går kvikt nok med 6,4 sekunder. Rækkevidden er på Model S-niveau med op til 645 kilometer på en opladning.
Prisen for EQE 350+ starter på 674.999 kr., og standardversionen kommer med Electric Art-designlinje, som hentyder til design på fælge og indtræk med videre. Et mere dynamisk snit får bilen med AMG-designlinje (+ 35.000 kr.), hvor fronten og fælgene har et andet design.
LÆS OGSÅ | Elektrisk vildskab – 687 hk i ny Mercedes-AMG EQE 53
Sort er lakeringen uden merpris, og standardudstyret byder også på indtræk i kunstlæder, el-justerbare forsæder, 12,3″ digital instrumentering, infotainment med touchscreen med 12,8″ display, navigation, adaptiv fartpilot, el-betjent bagklap, aut. klimaanlæg med to zoner og mulighed for DC-opladning med op til 170 kW.
EQE 350+ fås ikke med MBUX Hyperscreen med tre store skærme under et enkelt glaspanel – men det er muligt, det ændrer sig senere.
EQE 350+ kan fyldes med ekstraudstyr til mange, mange penge. Edition 1-versionen, som kræver Premium Plus-pakke, koster 260.683 kr. mere, og metallak koster 13.-43.000 kr. Luftaffjedring koster 26.006 kr., og hvis bilen skal have aktivt styrende bagaksel, bliver det yderligere 19.318 kr. – Der kan vælges mellem udsving med baghjulene på 3,6 eller 10 grader – jo flere grader, jo mere aktiv bil.
Luftaffjedring, aktivt styrende bagaksel (3,6 grader), MBUX Hyperscreen, Premium-pakke med 360 graders kamera, intelligent Digital Light-forlygter, aut. klimanlæg med fire zoner, AMG-pakke (bl.a. striber i grillen, spoiler på bagklappen) og røde seler er standard i den 476 hk stærke AMG EQE 43 4Matic med firehjulstræk.
LÆS OGSÅ | Video: Er Mercedes-EQ EQB bedre end Tesla Model Y?
I forhold til EQE 350+ kappes 2,2 sekunder af 0-100-tiden (den er på 4,2 sekunder), men rækkevidden er så til gengæld lavere: 530 kilometer.
Ekstraudstyr fås også til AMG’en i rigelige mængder. Premium Plus-pakke med soltag og head-up-display til 30.000 kr., opgradering fra 20″ hjul til 21″ fra 13.374 kr. og varmebestandige keramiske bremser til 62.413 kr. Og selvfølgelig MBUX Hyperscreen med de tre skærme til ikke færre end 119.624 kr.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.