2023-yaris-cross-ext-001
Nyheder
21. november 2023

Mere power til den kraftløse Toyota Yaris Cross Hybrid

Morten B. Bek

Morten Bek

Kun to år efter introduktionen giver Toyota sin mini-SUV en kur med flere kræfter og nyt udstyr. Fremover kan man vælge en stærkere hybrid med 132 hk – eller den svagelige standardmodel med 116 hk.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

I maj viste Toyota for første gang den faceliftede Yaris med opgraderet interiør, nyt infotainment og, nok vigtigere endnu, en ny hybriddrivlinje med 132 hk. Det er en opgradering i forhold til standardversionen, som har 116 hk, og de to varianter vil blive solgt side om side, når Yaris-faceliftet når til Danmark.

Det var ventet, at Toyota ville friske deres mini-crossover Yaris Cross op med samme drivlinje, og det sker nu. Selv om Yaris Cross har været endnu ikke har været på markedet i 2 år, får man ikke bare mulighed for flere kræfter, men også fornyet infotainment og andet nyt udstyr.

For at gøre det nemt at kende forskel, når man specificerer sin nye Yaris Cross, vil den nye hybrid gå under navnet “Hybrid 130”, og den kendte drivlinje har navnet “Hybrid 115”. Besynderligt, når de to hybrider yder 132 og 116 hk. Men de tal er måske ikke mundrette nok?

2023-yaris-cross-ext-004
2023-yaris-cross-ext-003
2023-yaris-cross-ext-002
2023-yaris-cross-ext-005
2023-yaris-cross-det-001
2023-yaris-cross-grs-ext-001
2023-yaris-cross-grs-ext-002

Flere kræfter kræver mere udstyr

Det bliver næppe en billig opgradering, hvis man vil have den let fornyede Yaris Cross Hybrid med 132 hk. Den stærkeste hybrid er bundet til de højere udstyrslinjer, og her snakker vi om eksempelvis GR Sport-udgaven (den hvide bil), der i den eksisterende udgave med 116 hk koster fra 369.990 kr.

På papiret er Yaris Cross Hybrid 130 ikke meget hurtigere end Hybrid 115 – 0,5 sekund fra 0-100 km/t – men den skulle være have et væsentlig forbedret drejningsmoment og generelt føles stærkere.

Sammen med den nye drivlinje kommer muligheden for fulddigital instrumentering (7″ eller 12,3″), og der er et forbedret infotainmentsystem, hvor skærmen er vokset: skærmen fås nu som 9″ eller 10,5″. Toyota har også, og det lyder virkelig som en god idé, efterisoleret sin lille crossover med mere støjdæmpning, og bilen kan nu – via Toyotas MyT-app – både låses op og starten (digital nøgle).

Den nuværende Yaris Cross Hybrid med 116 hk starter lige nu på 264.990 kr. Den fornyede kommer til Danmark “i løbet af 2024” (Toyotas ord), og priserne er derfor langt fra klar.

2023-yaris-cross-grs-int-002
2023-yaris-cross-int-009
2023-yaris-cross-int-003
2023-yaris-cross-int-005
2023-yaris-cross-int-004
2023-yaris-cross-int-001
Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen