Fuld fart på familien: Kia EV9 GT har 509 hestekræfter og kunstige gearskift
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
I maj viste Toyota for første gang den faceliftede Yaris med opgraderet interiør, nyt infotainment og, nok vigtigere endnu, en ny hybriddrivlinje med 132 hk. Det er en opgradering i forhold til standardversionen, som har 116 hk, og de to varianter vil blive solgt side om side, når Yaris-faceliftet når til Danmark.
Det var ventet, at Toyota ville friske deres mini-crossover Yaris Cross op med samme drivlinje, og det sker nu. Selv om Yaris Cross har været endnu ikke har været på markedet i 2 år, får man ikke bare mulighed for flere kræfter, men også fornyet infotainment og andet nyt udstyr.
LÆS OGSÅ | Toyota har produceret 300 millioner biler
For at gøre det nemt at kende forskel, når man specificerer sin nye Yaris Cross, vil den nye hybrid gå under navnet “Hybrid 130”, og den kendte drivlinje har navnet “Hybrid 115”. Besynderligt, når de to hybrider yder 132 og 116 hk. Men de tal er måske ikke mundrette nok?
Det bliver næppe en billig opgradering, hvis man vil have den let fornyede Yaris Cross Hybrid med 132 hk. Den stærkeste hybrid er bundet til de højere udstyrslinjer, og her snakker vi om eksempelvis GR Sport-udgaven (den hvide bil), der i den eksisterende udgave med 116 hk koster fra 369.990 kr.
På papiret er Yaris Cross Hybrid 130 ikke meget hurtigere end Hybrid 115 – 0,5 sekund fra 0-100 km/t – men den skulle være have et væsentlig forbedret drejningsmoment og generelt føles stærkere.
Sammen med den nye drivlinje kommer muligheden for fulddigital instrumentering (7″ eller 12,3″), og der er et forbedret infotainmentsystem, hvor skærmen er vokset: skærmen fås nu som 9″ eller 10,5″. Toyota har også, og det lyder virkelig som en god idé, efterisoleret sin lille crossover med mere støjdæmpning, og bilen kan nu – via Toyotas MyT-app – både låses op og starten (digital nøgle).
Den nuværende Yaris Cross Hybrid med 116 hk starter lige nu på 264.990 kr. Den fornyede kommer til Danmark “i løbet af 2024” (Toyotas ord), og priserne er derfor langt fra klar.
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.