Første tur: Audi E-Tron GT når nye højder
Hvad manglende den fabelagtige Audi E-Tron GT egentlig? Svaret er hverken kræfter eller udstyr, men længere rækkevidde. Det har den fået. Og ja, den har nu også langt flere kræfter.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
300 millioner er et tal, der er svært at se for sig, når det kommer til biler. 300 millioner biler ville fylde det samme som hele lande, hvis man satte dem op ved siden af hinanden. I denne sammenhæng er 300 millioner tallet for, hvor mange biler Toyota har produceret siden starten i 1935. Et svimlende, imponerende, uoverskueligt tal.
I 1935 var det ikke Corolla og Yaris, der løb af samlebåndet. De kom først til i henholdsvis 1966 og 1999. Den første bil fra Toyota var ingen personbil, men en lastbil. Model G1 var starten for Automotive Production Division of Toyoda Automatic Loom Works, Ltd., som Toyota dengang hed. Loom er engelsk for væv, og det er med produktion af væve, japanerne startede (og Toyota laver stadig væve).
Den første personbil, Model AA, fulgte allerede året efter. Hvor mange Toyota lavede af den kompakte familiebil har vi ikke styr på. Men vi ved, at Corolla er topscorer i den samlede Toyota-produktion, og det er egentlig ingen overraskelse: 53.399.000 styk siden 1966.
Med bil nummer 300 produceret i september i år er det klart, at det ikke kun drejer sig om et par fabrikker i Japan, der leverer varerne. Toyota har fabrikker rigtig mange steder i verden, og vi danskere får eksempelvis Yaris fra Frankrig (og Tjekkiet), C-HR fra Tyrkiet og Corolla fra England.
De japanske Toyota-fabrikker, som altså har været i gang med at producere biler siden 1935, har frem til september leveret 180.520.000 biler. Fabrikker andre steder i verden har samlet set leveret 119.600.000 biler. Det er blandt andet fabrikker i Thailand, Vietnam, USA, Canada, Brasilien, Venezuela, Egypten, Ghana og Sydafrika, der hver dag spytter biler ud med Toyota-logoet på.
Toyota har ikke løftet sløret for, hvad det er for en bil, der løb af et samlebånd som nummer 300.000.000. Hvem ved – det kan være naboens nye Corolla, der i al hemmelighed er en milepæl for Toyota.
Hvad manglende den fabelagtige Audi E-Tron GT egentlig? Svaret er hverken kræfter eller udstyr, men længere rækkevidde. Det har den fået. Og ja, den har nu også langt flere kræfter.
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
I 1975 blev en handel med over 1.000 Volvo 144 til Nordkorea forvandlet til verdens største biltyveri – og nu kan du læse om denne Volvo P1800 S, som er en del af den vilde historie.
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.