Få uger efter premieren på VW ID.7 Tourer, dukker den elektriske stationcar allerede op som GTX-model. Den har samme drivlinje som ID.4 GTX og ID.5 GTX, men rækkevidden bliver længere.
TEKST Morten Bek FOTO PR
ID.3 GTX er ikke den eneste GTX-nyhed fra Volkswagen i denne uge. Også den store elektriske stationcar, ID.7 Tourer, er netop præsenteret i GTX-udførelse, og i forhold til hvor lang ventetiden har været på det stærkeste ID.3-medlem, er det gået meget hurtigt med ID.7 Tourer-topmodellen. GTX-varianten kommer kun tre uger efter verdenspremieren på standardudgaven af ID.7 som stationcar.
Volkswagen viser endnu ingen billeder af ID.7 hatchback som GTX, så det er stationcarudgaven, der løber med opmærksomheden lige nu. Men den kommer, og det vil ikke vare længe, og også en anden GTX-nyhed er på vej. I næste uge er der verdenspremiere på ID. Buzz GTX.
Læs også: VW ID.3 er klar med op til 326 hk
Hvad gemmer der sig så i ID.7 Tourer GTX? Mens ID.3 GTX kører med en enkelt elmotor (og dermed baghjulstræk) og har fokus på køredynamik, følger den nye stationcar de eksisterende ID GTX-modeller, ID.4 GTX og ID.5 GTX. Opskriften er to elmotorer, firehjulstræk og 340 hk – og fokus på kraftoverskud og komfort mere end skarpe køreegenskaber.







ID.7 Tourer GTX har det store batteri på 86 kWh
Med to elmotorer, en ved hver aksel, er øget vejgreb en vigtig del af pakken i den nye ID.7 Tourer GTX og hatchback-modellen med samme opsætning. Den bageste elmotor er den samme, som driver baghjulstrukne udgaver af ID.7, så i sig selv kører den med en ydelse på 286 hk.
En svagere elmotor af en anden type er installeret foran med en ydelse på 109 hk, og lægger man de to tal sammen, siger den samlede ydelse 395 hk. Men de to elmotorer kører ikke jævnbyrdigt og med maksimal ydelse på samme tid, så derfor ender den maksimale ydelse på 340 hk.
Læs også: VW ID.7 Tourer fås fra 446.995 kr.
De 340 hk finder man som sagt også i ID.4 GTX og ID.5 GTX, men ID.7 Tourer GTX (og den tilsvarende hatchback) har et es i ærmet. Den har det nye og større batteri, som senere i 2024 bliver en mulighed også i ID.7 med baghjulstræk. Kapaciteten er 91 kWh, hvoraf man har adgang til at lade op til 86 kWh, og det er en forøgelse på 9 kWh i forhold til ID.4 GTX og ID.5 GTX. Der er ingen ord om rækkevidde, men vi gætter på, at omkring 650 kilometer er realistisk. Maksimal ladekapacitet er 200 kW.
I forhold til den standardmodel fås ID.7 Tourer GTX i den særlige Kings Red-metalfarve, og også dens 20″ store Skagen-alufælge hører til som specifikt GTX-udstyr. Designet ude og inde har fået en mindre omgang med bl.a. ændrede kofangere, større luftindtag, pileformede LED-kørelys, diffuser – og indvendigt er der andre sæder, GTX-logoer og forskelle i materialerne.