ID.3 GTX Performance har den stærkeste elmotor, Volkswagen indtil videre har lavet, som yder 326 hk og sender kræfterne til baghjulene. Kan man klare sig med mindre, fås GTX også med 286 hk.
Lige præcis hvor forsinkelsen er opstået, ved vi ikke. Men Volkswagen har i årevis mere end hentydet til en slagkraftig udgave af elbilen ID.3, og alligevel er det ikke blevet til noget. Den skulle sandsynligvis have været en del af pakken ved faceliftet sidste år, men der kom ingenting.
Gode ting tager tid, og her er den så (og vi håber, den er god): ID.3 GTX. Den stærkere, hurtigere, sejere og sjovere ID.3. GTX er et forsøg på at gøre ID.3 mere markant og mere dynamisk, og Volkswagen går så vidt som at nævne Golf GTI Clubsport i samme åndedrag. Vi håber, det er mere end bare indbildning.
Måske har tyskerne brugt den megen tid på at bestemme sig for, hvordan sådan en slagkraftig ID.3 skulle skrues sammen. I hvert fald er de endt med to versioner, præcis som det flere gange har været tilfældet med Golf GTI – en standardversion og en Performance-udgave med både flere kræfter og et pift ekstra dynamik.
Den stærkeste elmotor fra Volkswagen
Standardudgaven af den nye ID.3 GTX har elmotoren, der havde premiere i ID.7 og som senere har spredt sig til ID.4, ID.5 og modeller fra Audi og Skoda. Ydelsen er 286 hk og drejningsmomentet er 545 Nm, og det hele administreres af de to baghjul. Volkswagen har valgt at bevare baghjulstræk i forhold til bedre køredynamik og lavere vægt, og det er en beslutning, vi håber kan mærkes i virkeligheden.
Fra 0 til de første 100 km/t går der 6 sekunder, og ID.3 GTX løber ind i en hastighedsbegrænsning ved 180 km/t.
ID.3 GTX Performance er umiddelbart den mest interessante af de to varianter. Den har godt nok samme drejningsmoment på 545 Nm, men den har tyskernes hidtil stærkeste motor med 326 hk – og også her er der baghjulstræk. 5,6 sekunder fra 0-100 km/t giver ikke den store forskel, men den er der uden tvivl i mellemaccelerationerne. Topfarten er højere med 200 km/t, og så har Performance-udgaven en sportslig adaptiv undervogn, som VW skriver det.
Opgradering af interiøret i alle ID.3-udgaver
Fælles for varianterne er et batteri med en kapacitet på 79 kWh. Det er 2 kWh mere end i Pro S-udgaven, og det er et nyt batteri, som er mere effektivt end det ældre batteri på 77 kWh. Da også elmotorerne er en nyere generation, giver det en rækkevidde omkring 600 kilometer, som har en WLTP-måling på 572 kilometer.
ID.3 GTX og ID.3 GTX Performance er ens både ude og inde, og der er mange specifikke detaljer, der adskiller de nye varianter fra de almindelige ID.3-modeller. Nye 20″ alufælge opkaldt efter Skagen, LED-kørelys med form der minder om et jagerfly, stort luftindtag og en diffuser bagtil får GTX’erne til at stå ud. I kabinen er der sportssæder i stof og kunstlæder, GTX-rat og overflader i materialer, som kun fås i GTX.
Hvad der ikke kun fås i GTX, men fremover i alle ID.3-varianter, er ændringer omkring gearvælger og infotainment. Gearvælgeren, der også bruges til at vælge styrken på regenereringen, er flyttet fra instrumenthuset og sidder nu, som i ID.7, ved rattet. Instrumenteringen er udvidet, men med hvad ved vi ikke.
Det har frigivet plads til et nyt infotainmentsystem med større skærm. Hidtil har skærmen været på 12″ – den nye er på 12,9″. Infotainmentsystemet er en nyere generation med ny menustruktur, ChatGPT og en ny stemmestyrings-assistent (IDA), som allerede kendes fra ID.7.
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Bedst som Mazda mangler elbiler i modelprogrammet, lancerer de en… enorm syvpersoners SUV som plug-in hybrid? Det er ikke så skævt, som det lyder, da ny Mazda CX-80 giver både luksus og plads til syv personer.
Audis længe ventede konkurrent til BMW i5 og Mercedes-Benz EQE er landet i Danmark. Med baghjulstræk, det store batteri og Ultra-udstyr er A6 Avant E-Tron en fornøjelse.
Danske bilkøbere er gået i en stor bue uden om den elektriske sedan XPeng P7. Nu skal store besparelser få gang i salget, og kampagnepriserne starter på 299.900 kr.
Er du på udkig efter din første elbil? Med et voksende marked kan det være svært at navigere i de mange muligheder. Derfor gennemgår vi 3 forskellige prisklasser og giver bud på de bedste elbiler til førstegangskøberen.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.