Test: Omfattende facelift gør Renault Captur tidssvarende
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2024-udgaven af Renault Captur.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Bedst som Audi laver den mest elegante Q5 nogensinde, vil danskerne slet ikke have den. Den nye Q5 Sportback er en dynamisk designet SUV, der har en fejl i forhold til det danske marked: den har en benzin- eller dieselmotor indbygget – og ikke en elmotor. I den grad ærgerligt, når den står så skarpt.
Salget af biler i Q5 og Q5 Sportback-kategorien er ikke gået helt i stå i Danmark, men det er så tæt på, at de nye modeller bliver sjældne i Danmark.
Hvis man fortsat vil have en benzin- og dieselbil, og vil betale en rystende merpris i forhold til Audis egen elektriske Q4 E-Tron Sportback, så får man med Q5 Sportback den mest elegante Q5, Audi nogensinde har lavet. Den nye Sportback har ikke bare designet med sig i forhold til Q4 E-Tron Sportback, men også lavere vægt, et langt mere moderne interiør og stærkt opdaterede motorer.
Hvis både penge og benzinforbrug er noget, man ikke skænker mange tanker, så skal man starte med S-udgaven af Q5 Sportback. SQ5 Sportback er modelprogrammets ubestridte topmodel (vi minder om, at der aldrig har været en RS Q5), selv om der kommer en plug-in hybrid, der på papiret gør det lige så godt.
LÆS OGSÅ | Er der plads til den nye Audi Q5?
SQ5 Sportback har den dejlige 3-liters V6-motor fra Audi med turbo og 367 hestekræfter og 550 Nm. Den har, som alle motorer i den nye model, en smule elektrificering indbygget: en generator med 24 hestekræfter og 230 Nm, som fodres af et batteri på 1,7 kWh. Bilen kan bevæges, manøvreres i hvert fald, udelukkende ved hjælp af strøm, men det bedste er selvfølgelig benzinmotorens lyd.
De øvrige Q5 Sportback-versioner er mere nedtonede. Der er firecylindrede benzin- og dieseludgaver, som alle har en 2-liters motor med 204 hestekræfter og generatoren med 24 hestekræfter. Forhjulstræk i benzinudgaven – firehjulstræk mod ekstra betaling – og firehjulstræk i dieseludgaven.
Audi sætter ikke ord på, men tyskerne har også den nye Q5 Sportback på vej som plug-in hybrid. Der bliver umiddelbart ingen ændringer i direkte motorydelse eller motorstørrelse i forhold til den udgående model. Det vil sige, at man bag rattet oplever en 2-liters benzinmotor med 265 hestekræfter spille sammen med en elektrisk motor.
Hvis PHEV-versionen bliver, som vi forudser, kommer den i to og ikke kun en udgave. En standardmodel med 299 hestekræfter og en variant med stærkere elmotor, der har samme 367 hestekræfter som SQ5 Sportback. Batteristørrelse og rækkevidde er indtil videre 100 procent gætværk, men for at følge med i klassen skal der være 100 kilometer eller mere i batteriet.
Den nye Q5 Sportback er indrettet med samme nye interiørfilosofi som den almindelige Q5 og de nye elbiler A6 E-Tron og Q6 E-Tron – de to modeller, som er med til at gøre det svært at sælge Q5-modeller i Danmark. Det store buede display efterligner Single Frame-grillen ude foran, og klimabetjening er udskammet og lagt ind i infotainmentsystemet.
Til gengæld kan man tilkøbe en omgang underholdning til passagersædet i form af MMI-passagerdisplay til video, musik, spil og meget andet. I bagagerummet er der plads til op til 1.415 liter, og den mest muskuløse udgave af Q5 Sportback kan trække op til 2.400 kilo på krogen.
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2024-udgaven af Renault Captur.
Inden udgangen af 2024 afslører DS Automobiles sin første nye model siden 2021. Den nye crossover-coupé bliver en elbil med rækkevidde omkring 750 kilometer.
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.