november 26, 2024

Mest elegante Sportback fra Audi er den nye Q5 Sportback. Ærgerligt, den ikke er elektrisk

Så elegant og dynamisk den ser ud, den nye Audi Q5 Sportback. Men desværre er den fine Audi dømt til en tilværelse i skyggen i Danmark.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Bedst som Audi laver den mest elegante Q5 nogensinde, vil danskerne slet ikke have den. Den nye Q5 Sportback er en dynamisk designet SUV, der har en fejl i forhold til det danske marked: den har en benzin- eller dieselmotor indbygget – og ikke en elmotor. I den grad ærgerligt, når den står så skarpt.

Salget af biler i Q5 og Q5 Sportback-kategorien er ikke gået helt i stå i Danmark, men det er så tæt på, at de nye modeller bliver sjældne i Danmark.

Hvis man fortsat vil have en benzin- og dieselbil, og vil betale en rystende merpris i forhold til Audis egen elektriske Q4 E-Tron Sportback, så får man med Q5 Sportback den mest elegante Q5, Audi nogensinde har lavet. Den nye Sportback har ikke bare designet med sig i forhold til Q4 E-Tron Sportback, men også lavere vægt, et langt mere moderne interiør og stærkt opdaterede motorer.

Du kan stadig få en fantastisk 3-liters V6-benzinmotor

Hvis både penge og benzinforbrug er noget, man ikke skænker mange tanker, så skal man starte med S-udgaven af Q5 Sportback. SQ5 Sportback er modelprogrammets ubestridte topmodel (vi minder om, at der aldrig har været en RS Q5), selv om der kommer en plug-in hybrid, der på papiret gør det lige så godt.

SQ5 Sportback har den dejlige 3-liters V6-motor fra Audi med turbo og 367 hestekræfter og 550 Nm. Den har, som alle motorer i den nye model, en smule elektrificering indbygget: en generator med 24 hestekræfter og 230 Nm, som fodres af et batteri på 1,7 kWh. Bilen kan bevæges, manøvreres i hvert fald, udelukkende ved hjælp af strøm, men det bedste er selvfølgelig benzinmotorens lyd.

De øvrige Q5 Sportback-versioner er mere nedtonede. Der er firecylindrede benzin- og dieseludgaver, som alle har en 2-liters motor med 204 hestekræfter og generatoren med 24 hestekræfter. Forhjulstræk i benzinudgaven – firehjulstræk mod ekstra betaling – og firehjulstræk i dieseludgaven.

Plug-in hybrid i to styrker

Audi sætter ikke ord på, men tyskerne har også den nye Q5 Sportback på vej som plug-in hybrid. Der bliver umiddelbart ingen ændringer i direkte motorydelse eller motorstørrelse i forhold til den udgående model. Det vil sige, at man bag rattet oplever en 2-liters benzinmotor med 265 hestekræfter spille sammen med en elektrisk motor.

Hvis PHEV-versionen bliver, som vi forudser, kommer den i to og ikke kun en udgave. En standardmodel med 299 hestekræfter og en variant med stærkere elmotor, der har samme 367 hestekræfter som SQ5 Sportback. Batteristørrelse og rækkevidde er indtil videre 100 procent gætværk, men for at følge med i klassen skal der være 100 kilometer eller mere i batteriet.

Den nye Q5 Sportback er indrettet med samme nye interiørfilosofi som den almindelige Q5 og de nye elbiler A6 E-Tron og Q6 E-Tron – de to modeller, som er med til at gøre det svært at sælge Q5-modeller i Danmark. Det store buede display efterligner Single Frame-grillen ude foran, og klimabetjening er udskammet og lagt ind i infotainmentsystemet.

Til gengæld kan man tilkøbe en omgang underholdning til passagersædet i form af MMI-passagerdisplay til video, musik, spil og meget andet. I bagagerummet er der plads til op til 1.415 liter, og den mest muskuløse udgave af Q5 Sportback kan trække op til 2.400 kilo på krogen.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS