Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Af: Esben Skrumsager / d. 26. april 2018
Jo oftere du skifter dæk, desto gladere er man hos dækproducenterne. Det skulle man tro i hvert fald.
For nylig lød det da også fra finske Nokian Tyres, at de lovpligtige 1,6 mm er alt for lidt. Her mener man, at du allerede skal skifte dine sommerdæk ud, når mønsteret er under 4 mm for blandt andet at undgå aquaplaning.
Men nu modsiges den finske producent noget så eftertrykkeligt hos konkurrenterne fra Michelin. Her er man nærmest lodret uenige, og rent faktisk vil den franske dækproducent gå så vidt som til at anbefale, at du kører dine sommerdæk så langt ned som muligt. Altså inden for lovens rammer selvfølgelig. Det skriver svenske Vi Bilägare.
Der er flere årsager til den noget overraskende anbefaling:
– Michelins test viser, at premium-dæk bevarer det meste af deres bremse-egenskaber på våd vejbane, selv når mønsterdybden er slidt ned til den lovlige grænse, skriver den nordiske markedschef hos Michelin, Peyman Sabet, i en mail til det svenske medie.
Rent faktisk argumenterer han for, at vejgrebet øges på tør vej, når dækkene slides. Mindre mønster giver nemlig større kontaktflade mellem gummi og asfalt. Og så er der et andet helt grundlæggende argument:
– Hvorfor besvære forbrugerne med flere retningslinjer at forholde sig til, når vi allerede har en fælles lovgivning, der gælder alle dæk? Alle dæk skal kunne levere god ydeevne ned til den lovlige grænse, fastslår Peyman Sabet fra Michelin over for Vi Bilägare.
Der er desuden et ikke ubetydeligt miljøhensyn i Michelins seneste udmelding.
Hyppige dækskift bidrager ifølge producenten både til en negativ miljøpåvirkning og højere udgifter for forbrugerne.
Dybden i mønsteret på dine dæk skal være mindst 1,6 mm. Det gælder både sommerdæk og vinterdæk.
Mange moderne dæk har en indikator, der viser, hvor slidt dækket er. Hvis ikke, kan du også nemt måle mønsterdybden. En dansk 1-krone har en tykkelse på 1,6 mm, så hvis du holder mønten nede i mønsteret, uden at kanten er synlig, er profilen stadig okay. Måling med en mønsterdybde-måler er mere præcis. Værktøjet er tilgængeligt i en mekanisk og digital version.
På værksteder anvendes ofte en såkaldt laser-triangulation til at måle mønsterdybde på tværs af hele dækket. Værktøjet er integreret i gulvet, så køretøjet blot skal rulle hen over det.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.