dækmønster
april 26, 2018

Michelin: Derfor skal du slide dækket helt i bund

Stik imod tidligere anbefalinger mener dækproducenten Michelin nu, at det er bedst, du presser dine sommerdæk til grænsen.

Af: Esben Skrumsager  / d. 26. april 2018

Jo oftere du skifter dæk, desto gladere er man hos dækproducenterne. Det skulle man tro i hvert fald.

For nylig lød det da også fra finske Nokian Tyres, at de lovpligtige 1,6 mm er alt for lidt. Her mener man, at du allerede skal skifte dine sommerdæk ud, når mønsteret er under 4 mm for blandt andet at undgå aquaplaning.

Men nu modsiges den finske producent noget så eftertrykkeligt hos konkurrenterne fra Michelin. Her er man nærmest lodret uenige, og rent faktisk vil den franske dækproducent gå så vidt som til at anbefale, at du kører dine sommerdæk så langt ned som muligt. Altså inden for lovens rammer selvfølgelig. Det skriver svenske Vi Bilägare.

Der er flere årsager til den noget overraskende anbefaling:

 Det går ikke ud over sikkerheden

– Michelins test viser, at premium-dæk bevarer det meste af deres bremse-egenskaber på våd vejbane, selv når mønsterdybden er slidt ned til den lovlige grænse, skriver den nordiske markedschef hos Michelin, Peyman Sabet, i en mail til det svenske medie.

Rent faktisk argumenterer han for, at vejgrebet øges på tør vej, når dækkene slides. Mindre mønster giver nemlig større kontaktflade mellem gummi og asfalt. Og så er der et andet helt grundlæggende argument:

– Hvorfor besvære forbrugerne med flere retningslinjer at forholde sig til, når vi allerede har en fælles lovgivning, der gælder alle dæk? Alle dæk skal kunne levere god ydeevne ned til den lovlige grænse, fastslår Peyman Sabet fra Michelin over for Vi Bilägare.

Det er godt for miljøet og pengepungen

Der er desuden et ikke ubetydeligt miljøhensyn i Michelins seneste udmelding.

Hyppige dækskift bidrager ifølge producenten både til en negativ miljøpåvirkning og højere udgifter for forbrugerne.

Minimum mønster på dæk: Sådan måler du det

Dybden i mønsteret på dine dæk skal være mindst 1,6 mm. Det gælder både sommerdæk og vinterdæk.

Mange moderne dæk har en indikator, der viser, hvor slidt dækket er. Hvis ikke, kan du også nemt måle mønsterdybden. En dansk 1-krone har en tykkelse på 1,6 mm, så hvis du holder mønten nede i mønsteret, uden at kanten er synlig, er profilen stadig okay. Måling med en mønsterdybde-måler er mere præcis. Værktøjet er tilgængeligt i en mekanisk og digital version.

På værksteder anvendes ofte en såkaldt laser-triangulation til at måle mønsterdybde på tværs af hele dækket. Værktøjet er integreret i gulvet, så køretøjet blot skal rulle hen over det.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Gammel Hyundai lærer nye tricks

Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder.

Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er Esben på trods af sine blot 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.

Esben har en forkærlighed for de tyske bilmærker. Porsche er blandt favoritterne, og privat fragter han familien rundt i en BMW 3-serie fra 2014 (F31). Når vejret tillader det, foretrækker han dog ofte sin motorcykel.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS