John Cooper Works GP
juni 7, 2018

Ugens fund: Mini John Cooper Works GP

Den er mere sjælden end mange, og den er sjovere end de fleste. Mød den mest specielle Mini i Danmark.

Af: Ebbe Sommerlund  / d. 7. juni 2018

Mini John Cooper Works GP. I det urimeligt lange modelnavn er det faktisk de to sidste bogstaver, der for alvor rykker denne bil i en liga for sig.

Ved første øjekast ligner den en lettere pimpet Mini af første generation med BMW som producent. Men du ser kun toppen af isbjerget, når du ser kulfiberspoileren på bagklappen.

Læs også: Ugens fund: Porsche 928 fra bilkort-kongerne hos Koenig

Ret hurtigt opdager du sikkert også, at her ikke er nogen bagsæder, men i stedet en tårnstiver, der ret beset ikke sidder i tårnene, men snarere midt i kabinen. Den sørger for at holde karossen vridningsstabil og hjulene i vejen, når du for eksempel angriber hesteskoen på Jyllandsringen. Men vi er slet ikke færdige med ændringerne.

Lige nu er der en Mini Cooper S John Cooper Works GP til salg på Bilbasen – du kan se den her, hvis ikke den allerede er solgt.

Henrik Thomsen fra Aalborg har haft bilen i lidt over et år og den har en lidt speciel historie.

– Jeg har haft flere Mini og havde længe gået og kigget efter en GP-version. Helt tilfældigt så jeg den hos en bilforhandler i Brovst. Den stod ikke til salg, men jeg gik ind i butikken og da jeg gik ud igen, havde jeg købt den, fortæller Henrik Thomsen.

Sjælden bil med dansk afgift

Bilen kom oprindeligt fra Sverige, og blev købt af den danske bilforhandler i 2009 og stod egentlig bare til pynt i butikken indtil 2013, hvor sønnen til bilhandleren, fik lyst til at køre i den. Han betalte afgiften og kørte i bilen i et par år indtil den igen blev stillet i udstillingen i Brovst.

Henrik skiftede koblingen og svinghjulet på bilen og har kørt i bilen hen over sommeren 2017, hvorefter pladerne blev taget af indtil foråret i år.

Nu sælger han den, men hvorfor?

– Tjah, det er et godt spørgsmål, men jeg har rigeligt med biler. Lige pt har jeg syv, og så stod den her altså først for, fortæller Henrik

Kompressor frem for turbo

Motoren er en variation over den almindelige Mini Cooper S – hvilket vil sige, at den kører med en 1,6 liters rækkefirer, som bliver foie gras-fodret med luft af en hylende Eaton-kompressor. Det presser ydelsen op på 218 hk. Fordelen ved en kompressor frem for en turbolader er at kompressoren leverer power lige med det samme, og Mini-motoren bliver endda ved med det op til 7.000 o/min.

Læs mere: Brugt mini-Mercedes med 360 hk og en hidsig attitude

Samtidig får du den fulde fornøjelse ved lyden fra udstødningen, de en kompressor trækkes af krumtappen og altså ikke sætter en roterende prop i udstødningskanalen, som en turbo gør. Ulempen er at en kompressor-motor bruger mere brændstof end en turbomotor, som den senere Mini Cooper S blev udstyret med. Brændstoføkonomien siger på papiret 11,6 km/l. 0-100 km/t er overstået på 6,5 sekunder.

Festen fortsætter under bilen, hvor alle bærearme er udskiftet fra stål til aluminium for at holde vægten nede på den uaffjedrede masse. En almindelig Mini Cooper S styrer fuldstændig formidabelt, og GP-versionen er endnu skarpere.

Faktisk er den i en meget sjælden liga af biler, der er supersjove uden, at du behøver at køre stærkt. Fra du starter bilen og kører de første meter med brum fra udstødningen, så ved din krop, at dette er en sportslig bil. Og dét er fedt.

Mini John Cooper Works GP – Bygget i 2000 eksemplarer

En Mini John Cooper Works GP kunne også bestilles uden aircondition uden merpris, hvilket dog heldigvis ikke er tilfældet i den bil, der er til salg på Bilbasen netop nu.

>>Søg Mini Cooper S til salg på Bilbasen<<

Der er kun produceret 2.000 eksemplarer, hvoraf de 1.500 er venstrestyrede. Selve produktionen er en hel historie i sig selv, da delene er bygget på fabrikken i England og sendt til Bertone i Italien, hvor bilen er samlet og lakeret. I Danmark var den lille knaldperle urimeligt dyr – næsten 700.000 kr. måtte du slippe, da bilen var ny og derfor findes der formentlig kun to GP-versioner fra første generation Mini i Danmark.

Hvorfra kommer navnet John Cooper Works?

John Cooper var en legendarisk bilbygger og Formel 1-teamejer. Hans succes blev skabt efter anden verdenskrig, hvor han byggede billige et-personers racerbiler, der i modsætning til de fleste racerbiler, havde motoren placeret bagi. Bilerne dominerede racing-verden i 1950’erne og legender som Sir Stirling Moss trådte sine racerbarnesko i Coopers biler.

I 1958 vandt Moss det Argentinske Grand Prix i en Cooper og så var John Coopers firma virkelig stemplet ind som en vigtig spiller på den internationale racingscene.

I den brede befolkning er hans navn dog mest kendt fra Mini-bilerne. Skaberen af Minien Sir Alec Issigonis og John Cooper var personlige venner, og John Cooper så hurtigt et potentiale i den billige bil, der var velsignet med et lavt tyngdepunkt og hjul helt ude i hjørnerne.

Cooper købt af BMW i 2008

John Cooper tunede motorerne og monterede skivebremser og det gav succes i både rally og banesport, så efterspørgslen efter hans opgraderinger eksploderede. Det fødte fabriksversioner med navnene Mini Cooper og fra 1963 Mini Cooper S.

John Cooper døde i 2000 af kræft, men hans søn Michael Cooper førte virksomheden videre ind i BMW-regi og den tyske producent overtog John Cooper Works 100 pct. i 2008.

Cooper-navnet lever altså videre og GP-versionen fik en efterfølger i 2012 med turbo-motor. Pt. er der ikke en GP-version på programmet, men Mini har vist en ultra-fed koncept-bil, som meget gerne må blive virkelighed.

Mini John Cooper Works GP

Specifikationer 

Motor: 4 cylindre, 218 hk / 250 Nm
Gear: 6 manuelle
Acceleration: 6,5 sek

Tophastighed: 240 km/t
Forbrug: 11,6 km/l
Vægt: 1.095 kg
Nypris: Ca. 700.000 kr.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS