februar 24, 2022

Traditioner for fuld udblæsning i ny Morgan Super 3

Sportsvogne med tre hjul er en stor del af britiske Morgans DNA. Den nye Super 3 fortsætter, hvor 3 Wheeler fra 2011 slap – men motorcykelmotoren fra amerikanske S&S Cycle er erstattet af Fords trecylindrede 1,5-liters

En trehjulet bil. Ordene giver hurtigt associationer til trehjulede cykler og el-scootere. Transportmidler af den meget basale slags. Hos britiske Morgan Motor Company, i daglig tale bare Morgan, er trehjulede biler rodfæstet i firmaets DNA. En trehjulet bil var det, grundlægger H.F.S. Morgan startede med i 1909, og først i 1952 sluttede den trehjulede æra – sportsvogne fra Morgan med fire hjul var blevet mere populære.

I 2011 var der igen en trehjulet sportsvogn på menuen hos Morgan. 3 Wheeler, inspireret af datidens trehjulede modeller, er en sportslig, åben og let bil med en 2-liters motorcykelmotor fra amerikanske S&S Cycle med op til cirka 85 hestekræfter. 85 hk til 550 kilo giver 0-100-tider på 6-7 sekunder.

Produktionen af 3 Wheeler stoppede i sommeren 2021. Men Morgan lovede forinden, højt og helligt, at en helt ny trehjuler var på vej.

Ford er tilbage i motorrummet

Med den helt nye 3 Super holder Morgan, hvad der er lovet. Fans ser en stærkt ændret trehjulet sportsvogn, som er inspireret af de senere trehjulede modeller fra før 1952. Vi andre ser en karakteristisk og sjov bil med fritstående forhjul og et baghjul gemt under det bådformede karrosseri.

Morgan har arbejdet med aluminiumskonstruktioner i flere årtier, og 3 Super har et fuldbyrdet monocoque-konstruktion, altså en solid konstruktion i et enkelt sammenføjet stykke, hvor også karrosseriet er en bærende del.

LÆS OGSÅ | Test: Ny Porsche 911 GT3 får os til at savne på forhånd

En af de andre store forskelle mellem den udgåede 3 Wheeler og den nye 3 Super er motoren. 3 Wheeler havde en 2-liters motorcykelmotor fra amerikanske S&S Cycle. Med 3 Super er Morgan vendt tilbage til Ford. Ford leverede fra 1930’erne til 1952 motorer til de trehjulede biler.

I 3 Super bygger Morgan den trecylindrede 1,5-liters benzinmotor ind. Men i modsætning til Ford selv, som monterer turbo på motoren, kører den hos Morgan uden. Det giver en ydelse på 118 hk og 150 Nm, men da 3 Super vejer cirka 650 kilo, skulle det ikke give anledning til problemer.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS