Plug-in hybriderne lever på lånt tid i Danmark, og fra tidligere tiders enorme popularitet er vi nået til et punkt, hvor bilproducenterne ikke engang har lyst til at introducere nye PHEV-modeller her i landet. Audi A5/A6, Opel Grandland og Peugeot 3008/5008 laves som plug-in hybrider, men de bliver ikke markedsført her i landet.
I februar kom en ny plug-in hybrid alligevel på markedet i Danmark: Navor E5. En mellemstor, veludstyret, motorstærk kinesisk PHEV. På Bilbasen holdt vi os neutrale og, skal vi sige, spændte på, om den ukendte bilmodel kunne udrette noget. Andre har dømt bilen ude lige fra starten.
Læs også: Billligere end brugt: Stor kinesisk PHEV med syv sæder og seks års garanti til 229.990 kr.
Det er egentlig ikke overraskende, at Navor E5 på fem måneder har udrettet ret meget. Prisen er 229.990 kr., og syv sæder, soltag og metallak koster ikke en krone ekstra. Der er seks års garanti, så helt frygtelig kan kvaliteten ikke være. Det har fået danskerne til at rykke ud og tage den 476 centimeter lange familiebil fra Kina til sig.







Ford Kuga ligger langt efter Navor E5
På fem måneder er Navor E5 gået fra ukendt og undervurderet til at være den mest populære plug-in hybrid i Danmark. Det er ikke tusinder og atter tusinder eksemplarer, der nu kører rundt, men et anseeligt og stort antal: 738 eksemplarer af Navor E5 er indregistreret frem til 30. juni.
Der er langt - rigtig langt - ned til den plug-in hybrid, der ellers har været favoritten herhjemme, nemlig Ford Kuga PHEV. Fra 1. januar til 30. juni er Fords guldkalv indregistreret i kun 249 eksemplarer. Danskerne er færdige med den middelmådige PHEV fra Ford.
Navor E5 er sikkert også middelmådig. Vi ved det faktisk ikke, fordi der endnu ikke har været mulighed for at teste en. Men det vigtige er, at den koster 229.990 kr. - og ikke mindst 349.990 kr., som Ford har storhedsvanvid nok til at tage for den billigste Kuga PHEV.
Prisen gør en uvurderlig forskel. Forskellen mellem at købe en stor brugt familiebil og så den nye kineser. Når man får så meget for pengene, så er det ikke så svært at tage springet ud i det ukendte.
På Bilbasen er der lige nu 14 Navor E5 til salg; nogle let brugte, sikkert demo-biler, andre klar til første indregistrering. Det overraskende ligger i priserne: nogle af bilerne sælges til højere priser end listeprisen. Det er ikke noget, man ser for andre plug-in hybrider eller elbiler.
Apropos listeprisen på E5, så fortæller prislisten på Navors hjemmeside, at der er en enorm og uoverstigelig prisstigning på vej. Mens 2025-modellen står og lyser op til 229.990 kr., så står den uændrede 2026-model til 339.990 kr. Vi har forsøgt at få kontakt med importøren for at finde ud af, om det virkelig er den nye pris - og hvornår den gælder fra. Hvis prisen virkelig bliver 339.990 kr., så bliver det er kort, men godt eventyr for Navor i Danmark.