Kategorier
Elektrisk Nyheder

Kinesiske Nio ET5 kommer til Danmark i 2022 som Model 3-basker

Den kinesiske elbilsproducent Nio har løftet sløret for sin mellemstore sedan ET5. Målet er at tage salg fra Tesla og Model 3, og i Danmark sker det allerede i 2022.

Af: Morten Bek / d. 21. december 2021

Aiways og MG har bevist, at kinesiske bilmærker, med erfarne danske kræfter i ryggen, kan gøre det godt på danske marked. MG har på kort tid slået rod i Danmark med ZS EV og EHS Plug-in Hybrid.

Et generelt stærkt stigende salg af elektrificerede biler i Danmark og danskernes interesse for bilerne gør, at flere kinesiske mærker har øjnene rettet mod vores lille land.

Nio, som er et elbilsmærke med større elbiler end Aiways og MG, har offentliggjort, at de allerede fra 2022 vil sælge biler i Danmark. Producenten har bl.a. den store SUV ES8 og sedanen ET7 i starthullerne, men den nye sedan ET5 bliver spydspidsen i Danmark.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Udkørt Tesla-taxa har kørt længere end din dieselbil

Nio har med ET5 et mål i sigte: Tesla Model 3. ET5 er godt nok lidt større end Model 3, men det vil kunderne næppe klage over. Den kommer også med et aerodynamisk design, som er umiddelbart tiltrækkende med en snert Aston Martin (bagfra) og et strejf af Porsche (forfra).

Interiøret med den store skærm i midten er stærkt inspireret af Tesla. Nio er dog så venlige, i modsætning til amerikanerne, at installere en skærm bag rattet som instrumentering.

Batteriskifte som hos Better Place

Den nye ET5 kommer på markedet med hele tre batteristørrelser. Basis er 75 kWh, og næste trin er 100 kWh. Allerede med 100 kWh ligger Nio ET5 langt over Model 3. Men kineserne går videre endnu med et batteri på hele 150 kWh, som bliver et af de største på markedet – og det største i en så kompakt bil.

Det vil gøre ET5 til en meget tung bil, men det vil også give en overlegen rækkevidde. Når det kommer til rækkevidde lover kineserne alt fra 550 til over 1.000 kilometer, men det tager vi med et gran salt. Tallene er nemlig baseret på den kinesiske testcyklus, CLTC. CLTC køres med lavere hastighed og over kortere stræk end den europæiske, WLTP.

LÆS OGSÅ | TEST: Audi A3 som plug-in-hybrid gør det præcis, den skal

Hvem der skal stå for salget af Nio i Danmark, er ikke offentliggjort. Men det særlige ved Nio er, at mærket i bedste/værste Better Place-stil vil opbygge et netværk, hvor elbilerne kan få skiftet batteriet, når det er fladt. Det vil tage cirka 3 minutter at få skiftet batteriet. Altså, som at tanke en benzinbil.

Det vil betyde batteriskiftestationer på centrale placeringer, som det gjorde med det kuldsejlede Renault- og Better Place-koncept. Bilerne kan, selvfølgelig, også lades op.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Siden 2015 har Morten investeret sin tid i sit eget projekt, siden Blogombiler.dk., som er fuld af nyheder og test af biler. På YouTube kører sidens kanal for fulde omdrejninger med videoer om nye biler.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil hellere end gerne køre en ny AMG, men han vil egentlig hellere køre en ny Seat Leon. For Bilbasen bruger han sin viden og sunde fornuft som videojournalist og biltester.