Nissan er igen ude med prispresseren. Der er en ny besparelse på plads for at lokke nye kunder til elbilen Ariya. Den fås nu fra 279.900 kr.
TEKST Morten Bek FOTO Bilbasen
Nissan kan nu prale af at have den billigste mellemstore elektriske crossover i Danmark. Med prisfald nummer tre siden introduktionen af Ariya er elbilen nu nede i en startpris på 279.900 kr. I samme prisleje findes kun MG Marvel R, som i basisudgaven er 99 kr. dyrere. Den seneste opdatering af priserne giver en besparelse på basisudgaverne Engage på 30.000 kr.
Inden man slår til på den billigste Ariya, skal man tænke sig virkelig godt om. En Ariya til 279.900 kr. kan nemlig kun lade 3,6 kW, som er usædvanlig lidt for en elbil. Det er ladestyrke, som man finder i en plug-in hybrid, og et simpelt regnestykke fortæller, at det vil tage 17 timer og 30 minutter at lade Ariya med batteri på 63 kWh (anvendelig kapacitet) ved enhver AC-lader (boksen derhjemme, ikke-lynladeren på farten).
Så hellere bide i det sure æble og æde en merpris på 20.000 kr., hvor Ariya kommer med en 22 kW-lader indbygget – opladning hjemme kan gøres på lidt over tre timer.
Udstyrsniveauet i denne udgave til 299.900 kr. er præcis som i bilen med 3,6 kW-lader, så det er udelukkende ladehastigheden, man betaler for. Men på brugtmarkedet, hvis man en dag skal sælge sin Ariya, vil det være langt sværere at sælge Ariya med 3,6 kW-lader, så næsten alle bør bruge de 20.000 kr. ekstra.




Med det store batteri koster Ariya som Tesla Model Y RWD
Rækkevidden i Ariya-modellerne med batteri på 63 kWh er 404 kilometer, og også her er der mulighed for at opgradere og bruge flere penge. Ariya fås også med et batteri på 87 kWh (anvendelig kapacitet), som hæver rækkevidden til 536 kilometer.
Merprisen er 45.000 kr. i forhold til den lille version med 22 kW-lader, så Ariya 87 kWh kan nu købes fra 344.900 kr. Det stiller Ariya fordelagtigt overfor Tesla Model Y RWD til 344.990 kr. med en rækkevidde på 455 kilometer.
Model Y har mere udstyr med i prisen (glastag, el-betjent bagklap, 360 graders kamera, hurtigere DC-opladning), men Ariya Engage-varianterne, er, selv om de er basismodeller, godt udstyret med 19″ alufælge, el-betjente forsæder, nøglefri betjening, infotainment og digital instrumentering med 12,3″ skærme, varme i rattet og adaptiv fartpilot.
Ariya i de højere udstyrvarianter Advance, Evolve og Evolve+ sælger Nissan til stort set samme priser, som importøren har kørt med siden august sidste år.