januar 15, 2024

Har nogen virkelig brug for en Nissan Ariya Nismo?

Hvor dejligt. Nissan har tænkt, at deres familiecrossover Ariya havde brug for mere spræl og flere kræfter. Den har fået så meget spræl, at det er pinligt.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Ville det have været en vidunderlig kombination med Suzuki Liana som GTI? Hvordan ville det være gået, hvis Mercedes B-Klasse fandtes som AMG, og VW Touran som hardcore R-model. Jeg tror aldrig, nogen har tænkt i de baner, og det er der en grund til: det giver ingen mening.

Nogle idéer skal blive i tankerne og aldrig realiseres. Hvis AMG B-Klasse var opstået som en fantastisk idé, havde en hel horde af mennesker stået klar til at stoppe den. Som nogen i Nissan også burde have stoppet en gruppe idémagere, som har udtænkt Ariya Nismo.

Nismo er navnet for det frække hos Nissan. Nissan plus motorsport bliver til Nismo, og udover den hidsige lille Juke Nismo er det mest GT-R Nismo, der har gjort navnet ære. Hvordan skal en elektrisk familiecrossover, og ikke en af de adrætte, der vejer nord for 2.300 kilo, blive en køremaskine?

Ariya har været forbi T. Hansen

Uha. Ariya Nismo ligner en svendeprøve fra mekanikeruddannelsen. Styling med kærlige hilsner fra baggården og T. Hansen. Spoilerlæben, ikke set større på selv den mest trynede VW Golf III, skubber vinden og alle idéer om lækkert design langt, langt væk.

Hvis en bil kan se ukomfortabel ud, så ser Ariya Nismo ud som den mest ukomfortable bil. Spoilerne får den til at se smal ud, og truer den ikke med at vælte på nogle af billederne?

Der er flere bilproducenter, der ser penge i at lave deres mellemstore elbiler som eksprestog. VW med ID.4 GTX, Skoda med Enyaq RS, Tesla med Model Y Performance, Ford med Mustang Mach-E GT. Men tag lige et kig på dem, for de er stilrene, smukke biler ved siden af Ariya Nismo og spoilercirkusset.

Rød er kendt som farven for det dyriske, bestialske og farlige. Ariay Nismo har rødt på sine skørter, røde interiørindlæg, røde syninger – og røde sikkerhedsseler. Jeg har det som om, rød nu står mere for falleret bilmærke, der skulle koncentrere sig om nye modeller i stedet for en overvægtig elbil med slemme skørter.

Den lyder som en Formel E-racer

Ariya er ikke en underernæret bil. Den kommer i civile udgaver med helt op til 388 hk, så med alle fire dæk og de to elmotorer på en hård opgave, venter der en hastighed på 100 km/t efter blot 5,1 sekunder.

Det er lidt underligt, men Nissan har ikke spor travlt med at udbasunere, hvor meget hurtigere de nye Nismo-udgaver er. Hurtigere, men måske ikke så meget hurtigere, når 0-100 ikke engang er oplyst i det skema, der følger med pressemeddelsen.

Ariya Nismo kommer, og det overrasker mig, med valg mellem to batteristørrelser. 66 kWh eller 91 kWh. Det lille batteri får 367 hk og 560 Nm (så den er sløvere end ikke-Nismo’en med stort batteri), den store kommer med 435 hk og 600 Nm. Idéen om mere end 388 hk må Nissan have fået fra Tesla.

For virkelig at gøre det pinligt at køre Ariya Nismo, kommer elbilen med et kunstigt lydunivers, der skulle minde om Formula E-racerbiler. Spændende, skriver Nissan. Jeg tror, man skal være glad for, at man kun kan høre lyden i kabinen.

Den kan ræse, sådan en Ariya Nismo. For ikke nok med, at den har (op til) 435 hk, så har den også specialtunede undervognskomponenter, nøje udvalgte dæk og særligt stabile fælge. Så man kan bare begynde at øve sig til Formula E.

Ariya Nismo kommer på markedet i Japan til foråret, hvor kirsebærblomsterne måske kan tage noget af opmærksomheden fra det kiksede design. Jeg er ikke sikker på, at japanerne ser Ariya Nismo, som jeg ser den, for i Japan er der tradition for vilde spoilere – og selv Nissan Note findes som Nismo. Lad bare japanerne beholde dem begge to.

Del artikel:

Brugte Nissan Ariya til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS