Kategorier
Elektrisk Nyheder

Nissan Ariya i forsalg fra 366.990 kr.

Nissans elbil tager kampen op mod Hyundai Ioniq 5 og VW ID.4. Ariya kan forudbestilles fra 7. april med rækkevidde op til 520 kilometer og op til 302 hk. De første kunder får bilen i november.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Nissan kæmper med at få sin længe ventede nye elbil klar til salg. Ariya, som den nye modstander til Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 og alle de andre mellemstore crossovers hedder, blev vist for offentligheden første gang i juli 2020.

Før de første Ariya er i garagen hos forventningsfulde danske kunder, lander vi meget langt fra sommeren 2020; de første får deres bil i november 2022, og forhandlerne kan vise bilen fra august eller september. Men i det mindste er der nu endelig priser på Ariya – og Nissans nye håb kan forudbestilles fra 7. april.

Ariya til at starte med i tre versioner, og priserne går fra 366.990 kr. til 480.664 kr.

Efter at være med helt fremme med Leaf har det stået helt stille med elbiler hos Nissan. Den nye Ariya er forsinket, men i november får de første danske kunder endelig deres bil

Ariya kommer med batterikapacitet på 63 eller 87 kWh, og blandt de tre forsalgsudgaver er to med forhjulstræk og en med firehjulstræk. Batteriet på 63 kWh giver med forhjulstræk og ydelse på 215 hk en rækkevidde på cirka 403 kilometer.

LÆS OGSÅ | Nissan Ariya skal være danskernes nye elbil

Med opgraderingen til det store batteri på 87 kWh følger flere kræfter. Med forhjulstræk kører Ariya med det batteri med 239 hk, mens en ekstra elmotor danner firehjulstræk i topmodellen E-4orce med 302 hk. Rækkevidden med 239 hk er op til 520 kilometer, som gør den model til den mest langtursegnede, mens 302 hk og firehjulstræk udløser en rækkevidde på op til 493 kilometer.

Veludstyret, men også dyr

Alle nye biler i klassen skal måle sig mod især to biler: Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6. De to koreanske modeller giver rigtig meget udstyr og lang rækkevidde til attraktive priser. Ioniq 5 koster fra 329.995 kr. med 170 hk, EV6 fra 329.900 kr. med samme ydelse.

Ariya i basisversionen Advance (rækkevidde: 403 kilometer) har flere muskler end koreanerne med 215 hk, men dens handicap er en startpris på 366.990 kr. – Det er dyrere end eksempelvis Kia EV6 med 229 hk og rækkevidde på 528 kilometer. Alle Ariya-udgaver må nøjes med en ladekapacitet på op til 130 kW, hvor koreanerne kan klare op til 350 kW.

LÆS OGSÅ | Duel: Hyundai Ioniq 5 vs Kia EV6 – hvilken er bedst?

Standardudstyret giver Ariya Advance en lille sejr. Den har bl.a. el-betjent bagklap og 360 graders kamera, som kræver, at man tager dyrere modeller hos Kia og Hyundai. Standard er også navigation, to skærme på 12,3″ og blind vinkel-system.

Store skærme er standard – en på 12,3″ til instrumenteringen og en i samme størrelse til infotainment

I forsalget er den laveste pris med 87 kWh-batteriet, forhjulstræk og 239 hk på 445.900 kr. Med til den sammensætning hører et højere udstyrsniveau, Evolve, hvor man får panoramasoltag, matrix-LED-forlygter og head-up-display.

Den pris svarer til Kia EV6 GT-Line med firehjulstræk og 325 hk, selv om Ariya har soltaget og head-up-displayet som en bonus, virker prisen ikke stærk.

Topmodellen med 302 hk, firehjulstræk og rækkevidde på op til 493 kilometer ligger på linje med EV6 GT-Line, når den kører med soltag og head-up-display (464.998 kr.): Ariya med to elmotorer koster 480.684 kr. Prisen er beregnet efter 2023-afgift, som er højere, da versionen måske ikke kan leveres før 2023.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.