Nissans lille crossover er på vej som hybrid med 1,6-liters benzinmotor og el for i alt 145 hk
TEKST Morten Bek FOTO PR
Nissan er på vej ned ad en elektrificeret sti, som med danske øjne kan være lidt af et fejlskud. Japanerne introducerer til sommer Qashqai som hybrid, men ikke af slagsen med ledning og opladningsmulighed. Almindelige hybrider får man ingen afgiftsrabat på i Danmark.
Også den næste i hybridrækken, den lille crossover Juke, er en “lukket” hybrid (serielhybrid), hvor strømmen kommer fra drivlinjen selv. Fra regenerering, altså opsamling af energi fra nedbremsninger.
At Nissan i sit tætte samarbejde med Renault har adgang til en drivlinje, der kan lades op via et kabel, ser altså ikke ud til at imponere japanerne. De vælger almindelig hybrid eller fuld elektrificering. Den fuldelektriske Ariya er den store nye satsning fra Nissan, og den skulle lande i Danmark sidst på foråret.




Renault sender assistance
Den nye Qashqai e-Power, som den kompakte crossover hedder som hybrid, kommer med Nissans egen drivlinje med 1,5-liters turbomotor og 190 hk. Juke Hybrid er en mildere sag: 1,6-liters benzinmotor uden turbo (94 hk) og en elmotor med 49 hk. Samlet ydelse ender på 145 hk.
Læs også: Nissan erstatter Micra med en elbil
Selv om Nissan afviser plug-in hybrid-drivlinjer fra partner Renault, så modtager japanerne gerne en almindelig hybrid-drivlinje. Juke Hybrid får nemlig alt fra Renaults E-Tech-modeller (Clio, Captur og Arkana), og det gælder også den specielle automatgearkasse med gear til både benzinmotor og elmotor.
Med et batteri på 1,2 kWh starter Juke Hybrid altid ved hjælp af strøm, og den kan nå op på 55 km/t, før benzinmotoren kommer på banen. Nissans egne test viser, at Juke Hybrid kører på strøm 80 procent af tiden ved bykørsel.
