Ugens fund: V8-motoren, der fuldendte Volvo XC90
Praktik, sikkerhed, komfort og i denne omang også V8-motor! Denne Ugens fund kan og har det hele.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Nissan er på vej ned ad en elektrificeret sti, som med danske øjne kan være lidt af et fejlskud. Japanerne introducerer til sommer Qashqai som hybrid, men ikke af slagsen med ledning og opladningsmulighed. Almindelige hybrider får man ingen afgiftsrabat på i Danmark.
Også den næste i hybridrækken, den lille crossover Juke, er en “lukket” hybrid (serielhybrid), hvor strømmen kommer fra drivlinjen selv. Fra regenerering, altså opsamling af energi fra nedbremsninger.
LÆS OGSÅ | Nissan Ariya skal være danskernes nye elbil
At Nissan i sit tætte samarbejde med Renault har adgang til en drivlinje, der kan lades op via et kabel, ser altså ikke ud til at imponere japanerne. De vælger almindelig hybrid eller fuld elektrificering. Den fuldelektriske Ariya er den store nye satsning fra Nissan, og den skulle lande i Danmark sidst på foråret.
Den nye Qashqai e-Power, som den kompakte crossover hedder som hybrid, kommer med Nissans egen drivlinje med 1,5-liters turbomotor og 190 hk. Juke Hybrid er en mildere sag: 1,6-liters benzinmotor uden turbo (94 hk) og en elmotor med 49 hk. Samlet ydelse ender på 145 hk.
LÆS OGSÅ | Nissan erstatter Micra med en elbil
Selv om Nissan afviser plug-in hybrid-drivlinjer fra partner Renault, så modtager japanerne gerne en almindelig hybrid-drivlinje. Juke Hybrid får nemlig alt fra Renaults E-Tech-modeller (Clio, Captur og Arkana), og det gælder også den specielle automatgearkasse med gear til både benzinmotor og elmotor.
Med et batteri på 1,2 kWh starter Juke Hybrid altid ved hjælp af strøm, og den kan nå op på 55 km/t, før benzinmotoren kommer på banen. Nissans egne test viser, at Juke Hybrid kører på strøm 80 procent af tiden ved bykørsel.
Praktik, sikkerhed, komfort og i denne omang også V8-motor! Denne Ugens fund kan og har det hele.
Efter sidste uges premiere på Q6 E-Tron åbner Audi nu for konfiguratoren og bestilling. Der er samtidig offentliggjort flere priser – blandt andet på SQ6 E-Tron.
Den elektriske Ford Explorer med 170-340 hk og rækkevidde på op til 602 kilometer fås med god udstyrspakke til priser fra 299.990 kr. Den nye Explorer kan bestilles nu.
VW Golf nummer otte introduceres med mere udstyr, forbedret interiør med nemmere betjening og ny basismotor til priser fra 324.995 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.