Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Af: Simon Hallenslev / d. 25. september 2019
Først var målsætningen at have én million el-og hybridbiler på de danske veje i 2030. Så blev tallet nedjusteret til 500.000. Og nu er målsætningen forsvundet som dug for solen. Nok var målsætningen om en hel million miljøvenlige biler måske for ambitiøs, men nu er der ikke længere noget måltal.
Alt imens vi har svært ved at finde ud af hvor mange elbiler vi vil have i Danmark, og hvilke tiltag der skal til for at gøre det attraktivt, så kører vores norske naboer lydløst derudaf. I første halvår af 2019 har har nordmændene købt 63,2 procent flere elbiler end de havde i samme periode sidste år.
I første halvår af 2019 blev der solgt 122.000 biler i Danmark, mens Norge solgte 99.460 biler. Men når det kommer til elbiler, så er Norge meget, meget langt foran os.
Der er i skrivende stund omkring 6.300 elbiler i Danmark. I Norge? Mere end 231.000! Og selvom elbilsalget i første halvår af 2019 i Danmark er steget med 337 procent, så kan vi stadig ikke følge med nordmændene. I Norge er der indtil videre solgt 43.000 elbiler i 2019, mens vi i Danmark har solgt 2.290.
I procent betyder det altså, at 43,6 procent af alle biler solgt i Norge var elbiler, mens el- og hybridbiler kun udgjorde 3,2 procent det samlede danske bilsalg i samme periode. Kun 3,6 af de solgte norske biler, blev leveret med dieselmotor.
LÆS OGSÅ | Elektrisk verdenspremiere: Her er den nye Porsche Taycan — og det koster den
Den mest solgte bil af alle i Norge er Tesla Model 3 – i Danmark er det Nissan Qashqai. Alene i første halvår af 2019 blev der indregistreret 11.517 nye Model 3 til miljøbevidste norske kunder, mens vi solgte 1.135 af samme model i samme periode.
Ser man på de mest solgte bilmodeller i Danmark, har vi ikke én elbil i top 25. Norge har til sammenligning syv fuldelektriske bilmodeller alene i top ti. Generelt tegner der sig dog et billede af, at Tesla Model 3 faktisk er den folkeelbil, som Tesla håbede på. Den er i hvert fald også den mest solgte elbil herhjemme med en pæn margen til andenpladsen.
Norge har et utal af tiltag, der skal gøre det attraktivt at købe elbil. Se de norske tiltag herunder:
– Ingen registrerings- eller importafgift på elbiler.
– Ingen moms på elbiler.
– Ingen moms på leasede elbiler.
– Ingen ejerafgift på elbiler.
– Ingen årlig vejafgift på elbiler.
– Elbiler koster 50 procent mindre ved offentlig parkering, færgeafgange og betalingsveje.
– Elbiler må køre i busbaner (enkelte kommuner kræver, at der er mere end én person i bilen).
– Elbiler firmabilsbeskattes 40 procent mindre end biler, der kører på fossilt brændstof.
– Skattekompensation hvis du skifter en fossildrevet varevogn ud med en elektrisk
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.