Porsche Taycan
september 4, 2019

Elektrisk verdenspremiere: Her er den nye Porsche Taycan – og det koster den

Som så mange andre bilproducenter, er Porsche også gået den elektriske vej. Om blot et par måneder deltager de i deres første Formel E racerløb, og nu præsenteres altså deres første elbil. Vi var med til verdenspremieren på Porsche Taycan.

Tekst: Simon Hallenslev / Video: Anders Berner / d. 4. august 2019

Det er ikke længe siden, at en Taycan – i fuld camouflage – tog rekorden for fuldelektriske personbiler med fire døre på Nürburgring med en tid på syv minutter og 42 sekunder.

Her lignede den til forveksling en Panamera, som i Turbo-versionen tog turen om Nürburgring fire sekunder hurtigere end Taycan. Nu er det dog tid til at løfte sløret for at se, om det ’bare’ er en fuldelektrisk Panamera, eller om det er en elbil i en liga for sig.

LÆS OGSÅ | Luksus-elbil: Test, specifikationer og danske priser på Audi e-tron

Taycan har i den grad ladet sig vente på sig. Fire år, for at være helt præcis. I 2015 blev Porsches planer om en elektrisk bil teaset, da de offentliggjorde computeranimerede billeder af en konceptbil, som de kaldte for ”Mission E”.

Siden offentliggørelsen af planerne om den elektriske Mission E, har Porsche været så dygtige som Apple til at holde projektet fuldstændig hemmeligt for offentligheden. Det er først inden for de sidste par måneder, der er dukket billeder op på internettet af Porsche Taycan i camouflage.

Tørre tæsk til elektrisk Taycan

Før verdenspremieren – som vi har video lige herunder –  er Taycan dog ikke sluppet for en ordentlig omgang tørre tæsk. De punktlige tyskere har udført hvad man bedst kan betegne som automobil-tortur.

Man skulle næsten mene, at et par omgange omkring Nürburgring var tæsk nok. Men Porsche har også haft Taycan med på højhastighedsbanen Nardó i Italien. Her kørte Taycan 3.425 kilometer… På 24 timer!

De eneste pauser var for at skifte kører eller oplade batteriet. I dagtimerne kørte Taycan i gennemsnit mellem 195 og 215 km/t i 42 stegende italienske varmegrader.

Da den var færdig med udholdenhedsturen, tog Porsche 26 accelerationer fra 0 til 200 km/t i streg. Her var forskellen mellem den langsomste og den hurtigste acceleration under ét sekund.

Den nye Taycan i korte træk

Nu er den altså præsenteret – langt om længe. Kort fortalt er Taycan bygget i aluminium, har træk på begge aksler – for og bag, og 671 hk i topudgaven, som spøjst nok hedder Taycan Turbo S, selvom der ikke er skyggen af turbo på bilen.

Taycan ser lille ud, når man står ved siden af den, men faktisk er den næsten lige så lang som en Porsche Panamera: 496 cm. Den er også bred som bare fanden: 196 cm, så ve den, der forsøger at møffe Porschen ind på en dansk p-plads i størrelse medium.

Til gengæld rager den ikke så højt i vejret: 138 cm. Det gør Porsche Taycan fire cm lavere end Panamera-modellen, dog uden at gå på kompromis i kabinen. Her rummer Taycan komfortabelt fire voksne mennesker, og pladsen er meget sammenlignelig med Panamera.

LÆS OGSÅ | Dyr top-placering til Danmark: Her koster det mest at lade din elbil op

Basismodellen, hvis man da kan bruge det ord om en bil til over en million kroner, koster 1,7 mio. kroner. Til den pris får du lidt færre heste end i topmodellen, som står i 2,2 mio. kroner i runde tal. Dét er priser, som Bilbasens Anders Berner ikke helt forstår.

– Hold op den er dyr, den Porsche. Den er lavet af aluminium – for god sake. Ikke engang kulfiber. Alt er presset alu, støbt alu, ekstruderet alu, siger han.

– Efter min overbevisning er prisen fastsat efter efterspørgslen og det faktum at den ikke må tage salg fra de dyre Porscher, afslutter Anders Berner.

På et senere tidspunkt følger en lidt billigere model, som formentlig lander på omkring 1,3 million kroner.

Se vores video fra verdenspremieren på Porsche Taycan her:

Facts om Porsche Taycan

Hestekræfter: 761

0 til 100 km/t: 2,8 sekunder

0 til 200 km/t: 9,8 sekunder

Batteri: 93,4 kWh

Rækkevidde WLTP: 450 kilometer

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS