Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST Morten Bek FOTO Bilbasen/PR
Mere indhold for pengene er noget, de fleste forbrugere kan se som en god handel. Det håber Volkswagen helt sikkert også, at danskerne vil synes er tilfældet med elbilen ID.3 i seneste version, der kommer med en række opgraderinger og opdateringer.
Intet synligt har ændret sig med det, Volkswagen kalder modelår 2025. Ikke udvendigt, skal det lige siges, men i kabinen kan man godt se forskel. ID.3 har i alle versioner som standard fået et nyt infotainmentsystem med 12,9″ touchscreen (tidligere 12″), som ikke bare leverer forbedret talestyring, men også ChatGPT, så man kan få svar på alt mellem himmel og jord ved bare at spørge bilen.
Infotainmentsystemet med software i generation 5.0 er bygget op med nye menuer, flere genveje og mere fleksibilitet i forhold til blandt andet genveje. Hvis man vil bruge touchpanelet lige foran skærmen til klimaanlæg, sædevarme og volumen, er det nu nemmere, for den er endelig blev udstyret med baggrundsbelysning. Det betyder ikke det store, for nu er det nemt at gå til temperaturstyring og sædevarme direkte i bunden af skærmen.
2025-versionen af ID.3, som i øvrigt allerede kan bestilles i Danmark, kommer med mulighed for at bestille flere hestekræfter via shoppen i infotainmentsystemet. Muligheden gælder ID.3 Pro/Style og ID.3 Pro S/Max, som alle bliver udleveret med 204 hk fra fabrikken.
For 149 kr. om måneden eller 5.850 kr. i engangsbetaling i bilens levetid får man en opgradering til 231 hk. 0-100-tiden går samtidig fra 7,6 til 6,6 sekunder. Så hvis ferien kalder på lidt hurtigere acceleration, kan man tilkøbe det og vende tilbage til den normale ydelse, når ferien er slut.
Det er nok vigtigere for de fleste kunder, at ID.3 kan lade markant hurtigere ved en lynlader, end det før var tilfældet. I ID.3 Pro/Style med batteri på 59 kWh (en kWh mere end før) kan man lade med 165 kW i stedet for 120 kW, og det betyder, at man kan lade fra 10-80 procent på 24 minutter; det er 11 minutter hurtigere. Rækkevidden er også steget lidt til op til 434 km.
ID.3-versionerne Pro S og Max, som kører med et stort batteri med en brugbar kapacitet på 77 kWh og en rækkevidde op til 555 kilometer, lader lidt hurtigere end før: 175 mod tidligere 170 kW. 10 til 80 procent kapacitet kan klares på ned til 28 minutter. Adgangsbilletten til det store batteri er i øvrigt faldet med 10.000 kr. til nu at starte på 319.995 kr.
Volkswagen har optimeret blandt andet motorvejsassistenten Travel Assist og parkeringshjælpen Park Assist Plus. Med Park Assist Plus, som findes i ID.3 Style og ID.3 Max som standard og som tilkøb i øvrige ID.3-versioner, er udbygget med mulighed for at foretage fjernbetjent parkering via en smartphone. Head-up-displayet er udvidet, og Harman Kardon leverer nu et nyt lydanlæg med 480 Watt mod merpris.
LÆS OGSÅ | VW ID.3 GTX klar med op til 326 hk
Den længe ventede ID.3 GTX introduceres som topmodel i august. Der er egentlig tale om to topmodeller, da ID.3 GTX fås i to varianter; den ene har 286 hk, mens den anden, ID.3 GTX Performance, har 326 hk og en adaptiv og mere sportslig undervogn. Priserne på GTX-varianter venter vi endnu på. Herunder får du priserne på det opdaterede modelprogram.
Pure er laveste udstyrsniveau med adaptiv fartpilot, regnsensor og LED-forlygter, men uden eksempelvis alufælge og uden varmepumpe. Pro/Pro S har grundlæggende samme udstyrsniveau, men begge varianter har varmepumpe (Pro S har 20″ alufælge). Style og Max er også grundlæggende samme udstyrsniveau, hvor batteristørrelsen er forskellen – her er matrix-LED-forlygter, alufælge, bakkamera, nøglefri betjening og meget mere (Style har 18″ alufælge, Max har 20″).
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.