Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Tesla PR
Tesla kalder det Cyber Odyssey. En rundrejse i hele Europa med den futuristiske pick-up truck under armen til skue for alle, der ønsker at se den i levende live.
Helt specifikt bliver det den heftige Tesla Cybertruck i Performance-variant, også kaldet Cyberbeast, der skal vises frem. Med en anslået ydelse på 845 hk skubber den alle sine 3,1 tons fra 0 til 100 km/t på bare 2,7 sekunder, og den vil med sit rå ydre utvivlsomt skabe et spektakel. Derfor er der også begrænsede pladser.
Den europæiske rundrejse inkluderer hele fem danske byer: Køge, Greve, København, Odense og Århus. Her vil det være muligt at komme helt tæt på Tesla Cybertruck, der med en længde på knap 5,7 meter og 2,2 meter i bredden kommer til at kræve sin plads på fremvisningsstederne.
I Køge, Greve, Odense og Århus foregår fremvisningen hos Tesla selv, mens den stålklædte kæmpe bliver skohornet ud på Reffen, når den besøger Hovedstaden. Se den fulde liste over Tesla Cyber Odyssey i Danmark herunder:
I Danmark vil Cybertruck kunne opleves på følgende steder:
Den europæiske rundrejse af lidt af et sjovt cirkus – og skal næppe tages for mere end sjov og spas. En mulighed for at se noget helt særligt, som med al sandsynlighed aldrig kommer til Danmark.
Yderbeklædningen på Tesla Cybertruck er er fremstillet af hårdt, rustfrit stål. Dette hjælper med til at beskytte mod buler og skader, og det specialdesignede, rustfrie stålmateriale beskytter mod langvarig korrosion – men det forhindrer den også i en europæisk typegodkendelse.
Pladerne er så hårde, at de ikke er til at bøje, og det skal de, hvis Cybertruck skal på europæiske veje, som den ser ud nu. Måden pladerne er samlet på fronten udgør nemlig en risiko for fodgængere, da hjørnerne er skarpe med fritstående stål.
Det er lidt en synd og skam, fordi Tesla Cybertruck står som topmålet af den amerikanske bilproducents tekniske kunnen. Her er adaptiv luftaffjedring, som leverer justeringer på millisekunder, og, eftersigende, får Cybertruck til at bevæge sig mere agilt, end en 3,1 tons tung pick-up truck bør kunne.
Agiliteten er på vej af både steer-by-wire, der betyder fuldt elektronisk styretøj, samt baghjulsstyring med helt op til 10 graders udsving. Skal du se cirkusbæstet, når den lander i Danmark? Så skal du melde dig til hos Tesla via følgende link: Tesla Cyber Odyssey.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.