3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Tesla PR
Endelig er den her: Den helt nye Tesla Model 3 Performance, og den er… Ikke hurtigere end forgængeren? Accelerationen fra 0 til 100 km/t er tilsyneladende uændret i den hårdkogte udgave af folkeelbilen, men Tesla lover, at den er i stand til meget mere.
Det er som om, at selv Tesla har indset, at den lynhurtige acceleration fra 0 til 100 km/t er en mindre vigtig gimmick i dag. Derfor fylder ord som strukturel stivhed, adaptiv undervogn og sportsbremser mere i nyheden om den nye Performance. Sammen med tilføjelsen af flere kulfiberdetajer tegnes et billede af en Model 3, der er vildere end nogensinde før.
Op til 32 procent flere kræfter og 16 procent mere moment lyder lovende. Det er bare svært at sætte i relief, når Tesla altid har været sparsommelige med angivelsen af kræfter. Alt vi ved med sikkerhed er derfor, at Tesla Model 3 Performance bliver ‘mere kraftfuld end nogensinde før’ og får ‘mere end 460 hk’.
Kræfterne er i virkeligheden heller ikke så vigtige som måden, de bliver sat i værk på. I hvert fald hvis vi skal tro Tesla. Med den nye Performance-drivlinje loves nemlig en bedre kraftleverance, der skal sikre hurtigere og mere stabile accelerationer ud af sving. Det er sådan noget, biltosser gerne vil høre, mere end en acceleration fra 0 til 100 km/t på 3,1 sekunder.
Den nye enhed, der kontrollerer kræfterne, kaldes Performance 4DU. Den veksler nu endnu hurtigere mellem den mængde af kræfter, der sendes til for- eller bagaksel med ‘millisekund præcision’. Generelt vil flere kræfter sendes til bagakslen, end der gjorde i forgængeren, hvilket skyder bilen bedre ud af svingene.
For at sikre, at bilen faktisk bliver i svingene, fås Performance med Tesla-specifikke Pirelli P Zero 4 Performance-dæk på 20″ alufælge. Til at bremse banditten kommer Tesla Model 3 Performance med større bremseklodser med højere varmeresistens, som derfor tåler flere tæsk.
Som noget helt nyt for Model 3, får den nye Performance en adaptiv undervogn, der optimerer såvel komforten som dynamikken, når man kører friskt. I det mest krasbørstige Track-modus skrues respons og stivhed op på max med et minimum af adaptivitet til brug på lukkede baneanlæg.
Dette Track-modus kommer i en ny version, Track Mode V3, der, som noget helt nyt kombinerer, alt fra styring af motorer og moment til undervogn og køling i én samlet enhed.
Enheden sikrer optimeret kalibrering af alle systemer, så ABS arbejder bedre sammen med stabilitetskontrol, undervogn arbejder bedre sammen med motorer og så evigt videre. Det nye Track Mode V3 giver også chaufføren et større indblik i bilens data samt større mulighed for at præge bilens opsætning.
Og bare fordi det er Tesla, behøver alt at ikke gå op elektroniske systemer. Der er også foretaget tekniske forbedringer af chassiset, der gør den nye Performance mere stiv end sin forgænger. Derudover er tilføjelsen af kulfiberdetaljer på for- og bagkofanger samt hækspoiler ikke kun til for at skabe en mere aggressiv fremtoning. Det fremmer faktisk også både aerodynamik og stabilitet, når man kører stærkt.
Den nye Tesla Model 3 Performance koster fra 440.090 kr. mens leverancerne begynder i andet kvartal af 2024. Det betyder inden sommerferien, og vi glæder os til at se den hurtigere og mere aggressive Model 3, når den lander. Vi vil også gerne have fingre i den…
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.