april 23, 2024

Ny Tesla Model 3 Performance bliver vildere end nogensinde før

Det er ikke accelerationen, der trækker fokus i nyheden om Tesla Model 3 Performance 2024. Det er alt det andet, der tilsyneladende gør den meget vildere, end den før har været.

TEKST Simon Hallenslev FOTO Tesla PR

Endelig er den her: Den helt nye Tesla Model 3 Performance, og den er… Ikke hurtigere end forgængeren? Accelerationen fra 0 til 100 km/t er tilsyneladende uændret i den hårdkogte udgave af folkeelbilen, men Tesla lover, at den er i stand til meget mere.

Det er som om, at selv Tesla har indset, at den lynhurtige acceleration fra 0 til 100 km/t er en mindre vigtig gimmick i dag. Derfor fylder ord som strukturel stivhed, adaptiv undervogn og sportsbremser mere i nyheden om den nye Performance. Sammen med tilføjelsen af flere kulfiberdetajer tegnes et billede af en Model 3, der er vildere end nogensinde før.

Mere power til baghjulene

Op til 32 procent flere kræfter og 16 procent mere moment lyder lovende. Det er bare svært at sætte i relief, når Tesla altid har været sparsommelige med angivelsen af kræfter. Alt vi ved med sikkerhed er derfor, at Tesla Model 3 Performance bliver ‘mere kraftfuld end nogensinde før’ og får ‘mere end 460 hk’.

Kræfterne er i virkeligheden heller ikke så vigtige som måden, de bliver sat i værk på. I hvert fald hvis vi skal tro Tesla. Med den nye Performance-drivlinje loves nemlig en bedre kraftleverance, der skal sikre hurtigere og mere stabile accelerationer ud af sving. Det er sådan noget, biltosser gerne vil høre, mere end en acceleration fra 0 til 100 km/t på 3,1 sekunder.

Den nye enhed, der kontrollerer kræfterne, kaldes Performance 4DU. Den veksler nu endnu hurtigere mellem den mængde af kræfter, der sendes til for- eller bagaksel med ‘millisekund præcision’. Generelt vil flere kræfter sendes til bagakslen, end der gjorde i forgængeren, hvilket skyder bilen bedre ud af svingene.

For at sikre, at bilen faktisk bliver i svingene, fås Performance med Tesla-specifikke Pirelli P Zero 4 Performance-dæk på 20″ alufælge. Til at bremse banditten kommer Tesla Model 3 Performance med større bremseklodser med højere varmeresistens, som derfor tåler flere tæsk.

Adaptiv undervogn og stivere chassis

Som noget helt nyt for Model 3, får den nye Performance en adaptiv undervogn, der optimerer såvel komforten som dynamikken, når man kører friskt. I det mest krasbørstige Track-modus skrues respons og stivhed op på max med et minimum af adaptivitet til brug på lukkede baneanlæg.

Dette Track-modus kommer i en ny version, Track Mode V3, der, som noget helt nyt kombinerer, alt fra styring af motorer og moment til undervogn og køling i én samlet enhed.

Enheden sikrer optimeret kalibrering af alle systemer, så ABS arbejder bedre sammen med stabilitetskontrol, undervogn arbejder bedre sammen med motorer og så evigt videre. Det nye Track Mode V3 giver også chaufføren et større indblik i bilens data samt større mulighed for at præge bilens opsætning.

Og bare fordi det er Tesla, behøver alt at ikke gå op elektroniske systemer. Der er også foretaget tekniske forbedringer af chassiset, der gør den nye Performance mere stiv end sin forgænger. Derudover er tilføjelsen af kulfiberdetaljer på for- og bagkofanger samt hækspoiler ikke kun til for at skabe en mere aggressiv fremtoning. Det fremmer faktisk også både aerodynamik og stabilitet, når man kører stærkt.

Hvornår og hvor meget?

Den nye Tesla Model 3 Performance koster fra 440.090 kr. mens leverancerne begynder i andet kvartal af 2024. Det betyder inden sommerferien, og vi glæder os til at se den hurtigere og mere aggressive Model 3, når den lander. Vi vil også gerne have fingre i den…

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS