DUEL Hyundai Ioniq 5 Kia EV6 MBB 8958
Nyheder
11. februar 2025

Ny analyse: Det er kun blevet billigere at eje en elbil

Simon Hallenslev

Simon Hallenslev

Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.

TEKST Simon Hallenslev FOTO Bilbasen

Det er allerede dokumenteret og dækket, at 2024 blev et rekordår for brugtmarkedet. På Bilbasen registrerede vi flere søgninger, flere prisfald og flere brugtbilsalg end nogensinde før. Drivkraften bag rekorderne var elbilerne, som i 2024 også var billigere end nogensinde før.

Ifølge en ny analyse, som Bilbasen og Spar Nord har udarbejdet, er elbilerne ikke kun blevet billigere at købe – de er også blevet billigere at eje. Totalomkostningerne ved at eje en elbil faldt nemlig med hele 13 procent i 2024 sammenlignet med 2023.

Renault Scenic E-Tech – Langtidstester-09

Under 3 kroner pr. kilometer

Når prisen for ejerskab skal udregnes, arbejder man med det mundrette begreb, TCO, der står for Total Cost of Ownership. Altså, totalomkostningerne ved ejerskab af en bil, og de er faldet med 10 procent fra 3,01 kroner per kilometer i 2023 til 2,70 kroner i 2024. Elbilerne er faldet endnu mere fra 2,81 kroner til 2,44 kroner per kilometer – et fald på 13 procent.

Det billigere bilejerskab skyldes en kombination af flere faktorer. Dels er der priskrigen, der har tvunget bilproducenterne og importørerne til at skrue priserne ned, mens dalende strømpriser har sørget for lavere løbende omkostninger.

Finansieringen er også blevet billigere, påpeger cheføkonom i Spar Nord, Jens Nyholm, med henvisning til lavere renteomkostninger og finansieringstilbud på særligt elbiler:

– Det har gjort elbilen til en mere fordelagtig og realistisk mulighed for flere. Dertil kommer, at beskæftigelsen er rekordhøj, mens både opsparing og realløn er genetableret ovenpå nogle vanskelige år med Corona og efterfølgende inflationskrise.

DUEL BYD SEAL vs Tesla Model 3 604

Brugtmarkedet følger samme tendens, hvor totalomkostningerne for de brugte elbiler er faldet fra 2,23 kroner per kilometer i 2023 til 1,85 kroner i 2024. Et fald på 17 procent.

– Den stigende interesse for elbiler på brugtbilsmarkedet hænger tæt sammen med det større udbud, der følger af den høje import af nyere elbiler fra Europa. Samtidig ser vi markante prisfald på brugte elbiler, som gør dem mere tilgængelige for en bredere del af befolkningen. Siger Bilbasens markedsanalytiker, Jan Lang, og fortsætter:

– Dertil har forbedringer i ladeinfrastruktur og lavere vedligeholdelsesomkostninger styrket efterspørgsel for både de nye og brugte elbiler.

Total omkostninger for biler

Om undersøgelsen:

Der er i beregningerne af TCO taget udgangspunkt i de 10 mest solgte nye biler og de 10 mest solgte brugte biler i Danmark fra januar til og med december 2024. Da ingen dieselbiler indgår i de 10 mest solgte nye eller brugte biler, indgår disse ikke i analysen.

Benzinprisen er sat til 13,20 kr/l. Brændstofforbruget er sat til et gennemsnit for benzinbiler på 14,1 km/l – 15 pct. under fabriksangivelserne. Benzinprisen er beregnet som et gennemsnit af priserne i år til og med december. Elprisen er sat til et gennemsnit for elbiler på 1,20 kr. pr. kWh, og der er beregnet med en gennemsnitlig elmotoreffektivitet på 20 kWh/100 kilometer.

Bilkøberen er bosat i Odense C, er 43 år gammel, og elitebilist. Bilen er sat til at køre 20.000 km årligt, og ÅOP er sat til 3,5%. Der er tale om et syvårigt billån. Bilen købes i ren handel og sælges i ren handel til forhandler efter fire års ejerskab.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: