Første tur: MG ZS Hybrid+ er den folkelige familie-hybrid
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Bilbasen
Der har aldrig været så mange elbiler til salg på Bilbasen, som der er lige nu. Det er en rekord, der er blevet slået et par gange i løbet af efteråret. I oktober blev der solgt over 10.000 elbiler på Bilbasen, hvilket var det højeste antal nogensinde – altså, lige indtil november, hvor der blev solgt 11.000. Brugerne søger efter elbiler på Bilbasen som aldrig før, og priserne er også på det laveste niveau nogensinde.
Året 2024 ser med andre ord ud til at blive et vaskeægte rekordår for brugtmarkedet. Og mens de sidste data fra december tikker ind, kan vi passende tage de mere fremadskuende briller på og servere en prognose for 2025. Det bliver kort sagt vildt, spår Bilbasens markedsanalytiker, Jan Lang.
De europæiske bilproducenter holdes i kort snor af EU, og selvom bilkøberne generelt viser lav parathed over for elbiler, er det slået fast, at der ikke lempes på vilkårene. Der vanker således stadig eksorbitante bøder, hvis bilproducenterne overstiger de strikse emissionsstandarder.
Er der for mange fossilbiler på programmet, skal bilproducenterne betale bøder i milliardklassen. Spørger man Jan Lang, er det et sandsynligt scenarie for 2025, at bilproducenterne hæver produktionen af plug-in hybridbiler for at sænke udledningen og begrænser salget af benzinbiler ved at hæver priserne. Hvad vigtigere er dog, at den nuværende produktion af elbiler med al sandsynlighed fastholdes, selvom de grundlæggende er svære at komme af med udenfor Danmarks grænser.
Det giver et omfattende overudbud af elbiler i Europa. Med udgangspunkt i tal fra ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) anslås et overudbud på 2,4 millioner elektriske biler i Europa i 2025. Det er helt vilde tal, understreger Jan Lang, og tegner en direkte streg til det danske brugtmarked, der kan udnytte den massive overproduktion.
Overproduktion giver overflødige elbiler hos de europæiske bilforhandlere, mens efterspørgslen i Danmark er høj. Mange biler vil derfor ende i Danmark, hvor de kan afsættes til et hidtil uset lavt prisniveau. Og da danskernes parathed i høj grad drives af faldende priser, vil de ganske enkelt blive afsat. Hurtigt.
For som Jan Lang udtaler: “Når elbilerne bliver så billige, som de gør, så køber danskerne dem. Særligt fordi benzinbilerne samtidigt bliver dyrere.”
Mens nye benzinbiler bliver dyrere fra bilproducenternes hånd, og elbilerne samtidigt afvises af de europæiske bilkøbere, stiger den europæiske efterspørgsel på nyere brugte benzinbiler. Danske forhandlere vil derfor finde incitament til at eksportere særligt benzinbiler, men også diesel- og PHEV-biler, ud af landet. Dermed falder udbuddet af disse i Danmark, så priserne stiger.
Det korte af det lange er, at der kommer mange elbiler til Danmark, der er billige. Sådan siger den foreløbige prognose i hvert fald. Men man behøver ikke at vente, mener Jan Lang. Der er allerede gode handler at gøre med nyere brugte elbiler, der er hentet hjem fra desperate europæiske bilforhandlere.
LÆS OGSÅ | Brugte elbiler sætter rekord på Bilbasen
Selv større modeller fra mere prestigefyldte mærker ligger nu i det prisleje, som danskerne normalt køber brugte biler for. Sammenligner man med brugte benzinbiler illustreres det tydeligt, hvor meget elbil man får for sine penge på brugtmarkedet i dag.
Der er langt imellem snapsene, hvis man vil have en mikrobil. Det er slut med modeller som VW Up, Seat Mii, Skoda Citigo, Peugeot 108 og Citroën C1. De produceres ikke længere, og det presser priserne op. Vil man have en VW Up med maksimalt 50.000 kilometer på tælleren, skal man derfor af med omkring 130.000 kr.
I omtrent samme leje hvad angår pris, kilometer og årgang, finder man en elbil som Opel Corsa-e. En større bil med flere kræfter og markant mere udstyr. Her fås alt fra infotainmentskærm og bakkamera til automatisk klimaanlæg, som de fleste hedengangne mikrobiler ikke har.
Skal bilen være lidt større og helst lidt høj i undervognen, som tidens tendens foreskriver, er VW T-Cross en benzindrevet darling. Sammen med modeller som VW T-Roc, Skoda Kamiq og Peugeot 2008 har VW T-Cross ligget pænt til i salgsstatistikkerne, og vil man have et nyere brugt eksemplar med maksimalt 50.000 kilometer på tælleren, skal man af med omkring 220.000 kr.
LÆS OGSÅ | Test: Kampklar og komplet Audi Q4 E-Tron 45
I omtrent samme leje i forhold til pris, kilometer og årgang, kan man også få en Audi Q4 e-tron. Her får man, igen, markant flere kræfter samt mere udstyr for ikke at nævne eksklusivitet. Nok er Q4 e-tron ikke den dyreste Audi på programmet, men i oplevet kvalitet, digitale skærme og sikkerhedssystemer er den de førnævnte benzindrevne crossovers svært overlegen.
Skal bilen være større, og måske også lidt lækrere, kan man blandt benzinbilerne se i retning mod en veludstyret Skoda Octavia. Få biler er mere alsidige og gennemtænkte end en Octavia, som i dag koster mellem 380.000 og 450.000 kr., med et år på bagen og maksimalt 10.000 kørte kilometer.
For den slags penge kan man på brugtmarkedet i dag gafle en elbil fra klassen over Octavia. Den nye BMW i5 har nemlig et markant prishug og kan nu købes for omkring 450.000 kr. med maksimalt 10.000 kilometer på tælleren. Igen får man mere plads, komfort, udstyr, luksus og kræfter, når man sammenligner med en Skoda i samme prisleje.
Sådan er der adskillige eksempler på, at man allerede får meget for pengene, hvis man køber elbil. Med prognosen for 2025 ser det ud til kun at blive endnu bedre for de danske bilkøbere. Elbilernes andel af brugtbilsalget forventes derfor at stige til 35-40% mod de hidtidige 24% i 2024.
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
229.990 kr. for en 476 centimeter lang SUV med plug-in-teknologi og syv sæder er en vild pris. Det er prisen på den kinesiske Navor 5, som allerede i februar kommer til salg i Danmark.
Dongfeng Box er den mest nuttede af de kinesiske elbiler, og nu er det officielt, at minibilen i år kommer til Danmark. Box kører med 95 hestekræfter og batteri på 42,3 kWh.
2024 blev det første år, hvor elbilerne stod for mere end halvdelen af de nye personbiler. Modeller som Skoda Enyaq og VW ID.4 solgte som varmt brød, men andre elbiler gik det mindre godt for.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.