marts 9, 2024

Test: Audi SQ8 e-tron ser stort på forbruget, præcist som den bør

Stiller du de rigtige spørgsmål, når du kigger på luksus-SUV? Audi SQ8 e-tron er strømsulten, så det basker – men heldigvis også meget mere end det.

TEKST & FOTO Simon Hallenslev

Hvis forbruget er det første, du spørger om, når du står hos forhandleren og er ved at erhverve dig en Lamborghini Urus eller Audi RSQ8, så er du gået forkert. I den slags potente luksusbiler bør der være tusind spørgsmål, der falder, før man lander på en snak om forbrug.

Det samme bør gøre sig gældende med elbiler i samme klasse. Alligevel er rækkevidde og forbrug det første, der peges på, når elbilerne er strømsultne – længe før niveauet af luksus, komfort, kræfter eller køreegenskaber. Det er ikke fair.

Audi SQ8 e-tron sluger strøm som var det sabler i et provinscirkus – men den kan heldigvis meget mere end det. Læs hvad, når jeg kører den voluminøse luksuselbil.

Tre elmotorer, der tager ved

Det første, man bør spørge om, er selvfølgelig hvad bæstet yder. Audi SQ8 e-tron er udstyret med tre elmotorer: Én på forakslen og to på bagakslen. Tilsammen yder de ikke færre end 503 hk og 973 Nm. Det er kun fire hk fra den benzindrevne pendant, SQ8, og nok til at skubbe alle 2,7 tons tysk stål fra 0 til 100 km/t på 4,5 sekunder.

Netop kræfterne og vægten er meget definerende for, hvordan Audi SQ8 e-tron kører. Den krasbørstige acceleration fra stilstand er én ting; en anden ting er mellemaccelerationerne. I SQ8 e-tron er der altid moment nok til at tage et kraftspring frem i trafikken, nærmest uanset hvor hurtigt man i forvejen kører.

Den store vægt giver også Audi SQ8 e-tron en helt utvetydig tyngde på vejen. Man fornemmer, at man kører et maskineri af kaliber. Det giver stabilitet og en følelse af sikkerhed, fordi man fornemmer, at bilen vil pløje igennem enhver uforudset forhindring.

Vægten gør også, at den ikke ligefrem er en tangokat. På landeveje af den kringlede slags er den tung at danse med, selvom styretøjet er tungt vægtet og undervognen stramt sat op. Fysikkens love kan ikke bøjes, og når 2,7 tons vil én vej, kan ingeniør-trylleri og 22” diamantskårede alufælge kun gøre så meget.

Og ja, du læste rigtigt. Der er 22” fælge på testbilen, men de er på mirakuløs ingen kæmpe kæp i hjulet på komforten. Luftundervognen er kompleks og bidrager til førnævnte stabilitet men bibeholder samtidigt et niveau af komfort. Den illustrerer med tydelighed, at Audi SQ8 e-tron er dyrt bygget.

Diamantskåret?

Ja, diamantskåret! Det lyder dyrt, fordi det er det. De store fælge, der er diamantskåret af ét stykke aluminium, er et Audi Sport-tilvalg, der koster 36.000 kr. på udstyrslisten. Med sine dertilhørende dæk med målene 285/35, gør dette tilvalg også ethvert skifte til vinterdæk mere bekosteligt.

Audi SQ8 e-tron er som sagt en luksusbil i den tunge ende, og det ses også på udstyrslisten. For hvor bilen starter i 923.990 kr., så er der ekstraudstyr i testbilen for knapt 280.000 kr. Der er B&O-lyd for 30.000 kr., LED-Matrix forlygter til 42.000 kr. og Valcona-læder til 13.000 kr. Man slipper ikke billigere, bare fordi bilen er elektrisk.

Testbilen kører også med S-sportssæder til 14.000 kr., som alle kan finde sig godt til rette i. Resten af kabinen er, som en Q8 e-tron (før bare kaldt e-tron) altid har været, og det skal man ikke være ked af. Her er nedtonet tysk luksus og materialer af tårnhøj kvalitet.

Bag læderrattet findes en 12,3” skærm til instrumentering, der har alt det, man skal bruge. Alderen begynder dog så småt at kradse for infotainmentskærmen på 10,1”, der også sad i e-tron i 2019. Med den alder kunne det være værre, og skærmen er stadig responsiv og klar i sin opløsning. Layoutet er også nydeligt, men det bliver hurtigt kringlet i undermenuerne.

Den dedikerede klimaskærm på 8,6” har fra begyndelsen bidraget til det eksklusive look i kabinen for Q8’eren – men praktisk er den virkelig ikke. Den er placeret så lavt, at man altid skal have øjnene fra vejen for at se, hvor pølsefingrene rammer på de små ikoner.

Forbrug er et fy-ord

En kraftkarl med masser af power, tyngde, komfort, luksusudstyr og bløde materialer. Det er nu afdækket. Det samme er prisen, der understreger, at det er en luksusbil. Så nu er der nærmest kun fy-ordet tilbage at spørge om: Hvad med rækkevidde og forbrug?

Audi SQ8 e-tron er udstyret med et massivt batteri med en nettokapacitet på 106 kWh, som ret beset ikke betyder noget. For ligesom en stor benzintank ikke gør noget for benzinøkonomien, gør et stort batteri intet for elforbruget.

Forbruget er opgivet til 26,3 kWh pr. 100 km på en god dag med vind i ryggen, hvilket på papiret giver en rækkevidde på op til 454 km. I det kolde testklima med vind og våde veje, gør jeg mig ingen forhåbninger om at nå længere end 300 km, heller ikke når jeg kører som en nonne på vej til kirken.

Hvis glasset skal ses som halvt fyldt, så er SQ8 e-tron virkelig nøjagtig i sin udmåling af den faktiske rækkevidde i displayet. Den fortæller mig, at jeg kan køre 300 km på en ‘fuld tank’, og det passer. Ses glasset som halvt tomt, så er 300 km fra et batteri på 106 kWh virkelig ikke godt.

Sammenligner man med den benzindrevne Audi SQ8 med 507 hk fra en V8’er, så er den opgivet til at kunne køre 8,3 km/l, hvilket med en benzintank på 85 liter giver en rækkevidde på 700 km (hvis du kører virkelig pænt).

Selv hvis man trækker 200 km fra den benzindrevne SQ8’ers rækkevidde, kommer man stadig meget på en tank. Til gengæld skal man betale over dobbelt så meget for bilen med en startpris på 2.159.990 kr., 10 gange så meget i halvårlig ejerafgift og 1.200 kr. pr. fyldt tank. 

Nye briller

Det er på tide, at vi ser elbilerne som de biler, de er skabt til at være, mere end bare elbiler med rækkevidder, kilowattimer og ladekurver. Audi SQ8 e-tron er på mange måder en virkelig vellykket luksus-SUV med overskud, komfort og kvalitet. Som enhver anden luksus-SUV er den også tørstig, og det bør den ikke diskvalificeres for, bare fordi den er elektrisk.

Jeg er med på, at 300 km ikke er en lang rækkevidde, men hvis man reelt ikke har brug for mere til hverdag, og man alligevel tager flyveren til ski i Courchevel, så bør man som minimum overveje Audi SQ8 e-tron. Her får man fortsat lov til at luksusødsle lidt – bare på en lidt grønnere facon.


Audi SQ8 e-tron

Motor: Elmotorer (for og bag)
Ydelse: 503 hk / 973 Nm
0-100 km/t: 4,5 sekunder
Tophastighed: 210 km/t
Forbrug: 26,3 kWh/100 kilometer
Batteristørrelse: 106 kWh (brugbar)
Rækkevidde: 545 kilometer*
Ladekapacitet: 170 kW
Mål (L/B/H): 492/194/163 cm
Køreklar vægt: 2.725 kilo
Trækvægt: 1.800 kilo
Bagagerumsvolumen: 569 liter + 62 liter foran
Pris: 923.990 kr. (Q8 E-Tron fås fra 714.990 kr.)

*Angivet rækkevidde for SQ8 uden udstyr. Som testet er rækkevidden 525 km.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS