Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST Morten Bek FOTO PR
DS Automobiles, i daglig tale bare DS, har i flere år ligget stille og på ingen måde gjort sig bemærket. Man kunne meget nemt tro, at Stellantis-koncernen havde trukket stikket på det franske mærke, der i år fejrer 10 år som selvstændigt mærke uden tilknytning til Citroën.
Men DS viser livstegn, og inden vi skifter til 2025 vil franskmændene afsløre en helt ny model. Det er første gang siden 2021, hvor DS 4 blev introduceret.
Det var ventet, at DS 4 ville blive konverteret til en elbil og være den førstkommende model, men i stedet starter DS fra bunden med en helt ny elektrisk model. Hvad den skal hedde? Ingen idé, for i den usædvanlige pressemeddelelse, der ligesom bilen er kamufleret, er modellens navn streget ud med tykke sorte streger.
Ventetiden på den nye model har været meget lang. Det er der formentlig god grund til, og den mest oplagte er, at DS har ventet på at kunne bruge Stellantis’ nye STLA-platform, der først og fremmest er lavet til elbiler. Det er platformen, der i den såkaldte Medium-version debuterede i Peugeot E-3008.
Som vi har erfaret i test, er det en tung platform, der ikke gør E-3008 ret mange tjenester, men ikke desto mindre har platformen potentiale. Den giver mulighed for at vælge mellem forhjulstræk, baghjulstræk eller firehjulstræk. Umiddelbart vil den nye DS køre med forhjulstræk eller firehjulstræk.
Som det står blæst op med store tal på siden af den kamuflerede crossover-coupé, som vi vurderer til at være en mellemstor bil med en længde omkring 470 centimeter, så vil elbilen kunne køre op til 750 kilometer på en opladning.
Med lavere karosseri end Peugeot E-3008, og hvad DS beskriver som enestående lav vindmodstand, giver det god mening, at DS-modellen kan trække 50 kilometer ekstra ud af batteriet, der har en brugbar kapacitet på 96,9 kWh i forhold til E-3008. DS vil sandsynligvis også tilbyde det mindre batteri fra E-3008 med 73 kWh, som skulle række til omkring 550-575 kilometer på en opladning.
Som E-3008 – og E-5008 og den nye Opel Grandland – introduceres den nye DS-model også med forbrændingsmotor. Det bliver som hybrid med 136 hestekræfter og som plug-in hybrid med, regner vi med, 195 hestekræfter. Men det er usandsynligt, at den nye DS vil kunne fås i de udgaver i Danmark – her bliver det el og kun el.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.