august 17, 2024

Duel: Har Peugeot E-3008 en chance mod VW ID.4?

Peugeot E-3008 er en ny udfordrer til den populære VW ID.4. Den franske model lokker med lave priser og opsigtsvækkende design, men er det nok til at sætte tyskeren på plads?

TEKST OG FOTO Morten Bek

Peugeot E-3008 er en bil, mange lægger mærke til. Måske det er fordi, den er helt ny? Hvad de færreste tænker, når de ser den franske elbil, er hvor ekstremt betydningsfuld den er. Peugeots nye bil er den første af mange nye biler fra en lang perlerække af bilmærker i den verdensomspændende Stellantis-koncern.

E-3008 er først, men når først sluserne er åbnet, får vi elbiler fra Alfa Romeo, Citroën, Opel, DS og flere andre. Hvis den tekniske side ikke er i orden, så har koncernen et problem. Hvis E-3008 ikke overbeviser, så skal der arbejdes hårdt for at få andre modeller til at spille.

De første tegn er gode for E-3008 og dens succes på det danske marked. For 329.990 kr. får man et stort batteri med rækkevidde op til 525 kilometer, og designet, som mange altså vælger at kigge efter, får ikke elbilen til at falde i et med omgivelserne.

Tegnene var også rigtig gode for Volkswagen ID.4, da den blev lukket ind på det danske marked i foråret 2021. Den samme grundlæggende gode platform fra ID.3. Plads og atter plads. Komfortable køregenskaber. Men alt var ikke godt i ID.4, og først med opdateringer af forskellig art er den blevet en af de mest solgte elbiler i Danmark.

Er det den helt nye Peugeot, som er repræsentant for mange kommende modeller, eller den for nyligt opdaterede ID.4, der gør det bedst i test? Jeg kører Thy tynd i de to elbiler for at finde svaret.

Hvad er det for to varianter?

I det ene ringhjørne står den tunge Peugeot på den nye STLA-platform med et batteri med kapacitet på 73 kWh. Lige nu kan man ikke vælge andet. Engang efter årsskiftet lanceres et batteri på hele 98 kWh, og så skal der lægges mange kilo til den i forvejen tunge bil. Med det “lille” batteri vejer den 2.228 kilo, så elmotoren med 210 hestekræfter skal være en frisk type.

Forhjulstræk er standard, mens firehjulstræk og flere kræfter kommer senere. Når så meget kommer senere, er det nemt at overskue modelprogrammet. Eller det burde det være. Der er hele fire udstyrsvarianter, og to af dem er afarter af de to andre.

Basismodellen Allure, der har den attraktive pris på 329.990 kr., får ingen anbefaling. Ingen adaptiv fartpilot, ingen p-sensorer foran, ingen varme i rattet. Allure Pack til 344.990 kr. føles mere rigtig, mens testbilen, en E-3008 GT Pack, til 369.990 kr., først rigtig rammer plet.

ID.4 fås allerede med to batteristørrelser, tre motorydelser og fem udstyrsniveauer. Heldigvis skal man ikke koncentrere sig om de to billigste, for de har et lille batteri på 52 kWh og en rækkevidde på 360-362 kilometer.

En pris på 334.995 kr. er da fin, men først til 379.995 kr. er ID.4 sådan rigtig på plads. Med Multimediapakke Plus til 12.495 kr. får den trådløs opladning af smartphones, som egentlig burde være standard, Harman Kardon-lydanlæg, udvidet navigationssystem og stort head-up-display. En rigtig god pakke til prisen.

ID.4 Style har det store batteri på 77 kWh, en endnu bedre rækkevidde end E-3008 på op til 560 kilometer. Den har koncernens nye elmotor med 286 hestekræfter, og der er matrix-LED-forlygter, nøglefri betjening, el-bagklap, varme i rattet, 360 graders kamera og meget andet. ID.4 er lidt længere end E-3008, og den har flere kilowatt-timer indbygget. Men alligevel er den ikke helt så tung. Den tynger dog stadig måtten i sit ringhjørne med 2.191 kilo.

Prisen på de to biler ligger meget tæt, så det er ikke her, vinderen skal findes. Måske det er i interiøret? Eller i køreegenskaberne, komforten eller et sted ude i klitheden i Thy?

Hvordan er de to bilers interiør?

Det er påfaldende, hvad nogle knapper og lidt lyse tekstiler kan gøre for interiøret i en bil. Når man stiger ombord i E-3008 kan man fornemme, at der er tale om en helt ny bil. Den har et bredt, buet panel til instrumentering og infotainment, som ikke adskiller sig ret meget fra det i nogen BMW eller Hyundai

Det gør de lyse tekstiler, som også optræder nogle steder på sæderne. Men det er ikke blødt stof, der ligger der på instrumentbordet. Det føles ikke udpræget dyrt, og banker man på det, lyder plasten helt hul. Jeg savner auto hold til parkeringsbremsen, når jeg holder i et kryds, og forsæderne er ikke så gode i længden, som det svulstige design lægger op til.

Peugeot har også en tredje skærm, som også ses i et par andre modeller. En aflang skærm til genveje, såkaldte i-Toggles. Fin idé, men begrænset succes. For genvejene til infotainmentsystemet fører til, ja, infotainmentsystemet, som er så langsomt og kringlet som i en ældre kinesisk bil. 

Når skiltegenkendelsen skal slås fra, popper menuen langsomt op, og det lille punkt man skal ramme, reagerer trægt. Klimaanlægget, som er skærmbaseret, forsvinder helt af syne, når man bruger Apple CarPlay. De har sovet i timen i Frankrig.

Franskmændene har givet E-3008 begrænset plads i kabinen. Det er ingen stor familiebil, for bagsædepladsen er som i en mindre bil, og den skrånende taglinje kan gøre indstigning besværlig. Bagagerummet er til gengæld udmærket.  

Vinderen på pladsforhold i testen her er soleklar. Det er ID.4, der inviterer til store arm- og benbevægelser og, i det hele taget, følelsen af mere plads. Bagsædet er rummeligt og lyst, og bagagerummet er større. 

Jeg har altid været fan af de to små armlæn ved forsæderne, som er monteret på den inderste side af sæderne. De kan reguleres, så de passer perfekt, og ID.4-sæderne står også til masser af ros. De ser mere konturløse ud end sæderne i E-3008, men de er bedre.

Store forbedringer har ramt infotainmentafdelingen i ID.4. Større skærm, godt placeret adgang til klimaanlæg og sædevarme, nem og hurtig adgang til at slå irriterende assistentsystemer fra – og tryk med fingrene omsættes direkte til en reaktion. Bid mærke i det, Peugeot.

Jeg havde håbet på mere lækre materialer i seneste årgang ID.4. Sædebetrækket er lækkert, men især de blanksorte overflader ved armlænet i døren med pianolak er et levn fra en tid, jeg havde håbet, Volkswagen havde forladt. Også den mærkelige og knap-besvarende rudehejs-opbygning skal kastes langt væk. Kun forruderne har egne knapper. For at bruge de bageste, skal man ramme det næsten usynlige felt REAR lige ved siden af. Det sker da også af og til, at jeg rammer plet.

Hvordan er køreegenskaberne, motorerne og komforten?

Der er mere end nuanceforskelle mellem E-3008 og ID.4. Der er mere end forskellen mellem forhjulstræk og baghjulstræk, selv om også den del er kraftigt medvirkende til, hvordan de to elbiler opfører sig.

Hvis jeg skal afsløre lidt allerede nu, så er det ene bilmærke i stand til at arbejde med den høje vægt i bilen, så den giver balance i bilen. Det andet bilmærke har desværre haft svært ved at finde nogen som helst balance. Det vender jeg tilbage til.

Den tidligere volumenmodel i ID.4-modelprogrammet havde en elmotor med 204 hestekræfter og 310 Nm. Den elmotor gav en behagelig, stabil acceleration, så uden alt for megen oppakning var den så god og stærk, som den skulle være. Men med den nye elmotor, der ikke bare har 286 hestekræfter, men også 545 Nm, er det klart, at der er en stor forskel. ID.4 er hurtig og magter i bedste stil en overhaling, hvor tiden er knap.

Kræfterne går til baghjulene (mod merpris på 20.000 kr. fås firehjulstræk), og derfor opleves sjældent hjulspind eller ubalance. I disciplinen “hurtigt ud af en rundkørsel”, selvfølgelig uden at køre groft, er vægtbalancen og affjedringen virkelig i top. Der ligger en formidabel platform i ID.4, og der ligger også lidt dynamik et sted derinde.

Men komfort er dens største styrke. Drop dog de 20” fælge (5.395 kr.) og behold 19” – eller tilkøb adaptive støddæmpere. Så vil affjedringskomforten være endnu bedre, end det er tilfældet. Styretøjet er neutralt og egentlig bare godt. Eneste ting, som trænger til forbedring, er støjniveauet. Der kommer meget støj fra sidespejle og forrude.

E-3008 er imponerende støjsvag. Hverken sidespejlene eller dækkene medvirker synderligt til støjniveauet, og ved motorvejsfart er der intet at komme efter. Det giver et stort plus i min bog, for jeg magter ikke støj på lange ture.

Der bliver ikke rigtig flere plusser til E-3008. Den er en skuffelse. STLA-platformen har kostet så mange penge, at jeg slet ikke kan forestille mig det, og så er det første egentlige resultat af arbejdet en elbil i ubalance. Et sted kan E-3008 gøre det fint, og det er på motorvejen, hvor der typisk ikke er store ujævnheder og store sving.

Ujævnheder og ubalance. E-3008 er det, man med et rigtig grimt ord vil kalde en balje. Den skvulper rundt på vejen, som har ingeniørerne bag affjedringen ikke prøvet E-3008 med et karrosseri ovenpå. Bilen hopper tungt i huller, og der er for lidt kontrol med hjul og karrosseri. Egentlig er affjedringskomforten fin nok, men den ødelægges af manglen på kontrol.

Styretøjet er et mere døvt instrument end i ID.4, og det endelige dødsstød kommer i form af ujævne køreegenskaber. Forhjulstræk, rigtig mange kilo, ubalance – ud af en rundkørsel med god fart er E-3008 træg og langsom. Hvis motoren var stærkere, tror jeg, E-3008 ville have det sværere endnu. Med 210 hestekræfter er den ikke stærk nok til at fare hurtigt ud af en rundkørsel. Som kraftværk til hverdagen er den tilpas, men overhalinger tager meget længere tid end i ID.4.

Er der en klar vinder?

Der skal kun to sætninger til at fortælle, hvilken bil der står som vinder: Jo mere jeg kører i E-3008, jo mindre glad for den bliver jeg. Jo mere jeg kører i ID.4, jo mere glad for den bliver jeg. Sagt med andre ord, så vinder ID.4 over E-3008, og det er egentlig en skuffelse. 

Det er i hvert fald skuffende for Peugeot, og det er meget skuffende i og med, at E-3008 er starten på en lang række biler fra Stellantis. Jeg trøster mig med, at den første køretur i den større E-5008 gav indtrykket af bedre affjedring, højere komfort og, ikke mindst, bedre pladsforhold.

ID.4 er perfektioneret, siden den kom frem. Dermed siger jeg ikke, den er perfekt, for det er den ikke. Men et meget bedre infotainmentsystem, en meget stærkere elmotor, hurtigere opladning og den veludstyrede Style-udgave til en fornuftig pris har gjort ID.4 til en bedre bil – og gjort den til en elbil, der ikke har problemer med at vinde over E-3008.


SPECIFIKATIONER

Peugeot E-3008 GT Pack

Motor: Elmotor (for)
Ydelse: 210 hk/345 Nm
0-100 km/t: 8,8 sekunder
Tophastighed: 170 km/t
Forbrug: 17 kWh/100 km
Rækkevidde: 519 kilometer
Batteristørrelse: 73 kWh
Ladekapacitet: 160 kW
Mål (L/B/H): 454/190/164 cm
Køreklar vægt: 2.228 kilo
Trækvægt: 1.250 kilo
Bagagerumsvolumen: 520-1.480 liter

Pris: 369.990 kr. (E-3008 fås fra 329.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 15.000/4.345 kr. (E-3008 fås fra denne pris)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

* Leasingkontrakt 36 måneder, 45.000 kilometer. Pris gælder E-3008 GT med lavere udstyrsniveau. I forhold til GT Pack kommer den bl.a. uden 360 graders kamera og uden alarmsystem.

SPECIFIKATIONER

Volkswagen ID.4 Style

Motor: Elmotor (bag)
Ydelse: 286 hk/545 Nm
0-100 km/t: 6,7 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 16,2 kWh/100 km
Rækkevidde: 560 kilometer
Batteristørrelse: 77 kWh
Ladekapacitet: 175 kW
Mål (L/B/H): 458/185/163 cm
Køreklar vægt: 2.191 kilo
Trækvægt: 1.200 kilo
Bagagerumsvolumen: 543-1.575 liter

Pris: 379.995 kr. (ID.4 fås fra 334.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 15.000/5.095 kr. (ID.4 fås fra denne pris)**
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

** Leasingkontrakt 48 måneder, 60.000 kilometer. Med 10.000 kilometer årligt er den månedlige ydelse 4.795 kr.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS