Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Hvis den nye Mini Cooper bare er for lille, og den nye Countryman er for stor og dyr, så ligger den nye Aceman lige i midten. Aceman er den nye elektriske crossover for Mini, som med kompakte ydre mål kun er lidt større end en Volkswagen Polo.
Da Aceman havde premiere i sluttningen af april, sluttede vi af med at sige, at den billigste Aceman skal koste under 300.000 kr. for at give mening. Den må ikke komme for tæt på den elektriske Countryman, der starter på 375.000 kr., og med Volvo EX30 som konkurrent skal priserne heller ikke stikke af.
LÆS OGSÅ | Ny Mini Aceman går efter Volvo EX30
Med priser fra 289.000 kr. er Aceman kun 16.100 kr. dyrere end den lille Mini Cooper med tilsvarende elektrisk drivlinje. Aceman kan ikke ligefrem kaldes komplet udstyret i de billigste varianter, og udstyr som sædevarme koster ekstra og tilkøbes i en pakke. Pakkerne er navngivet som størrelsen på tøj: XS, M, L og XL, og de kan tilføjes alt efter motorstyrke og batteristørrelse.
Der et et vigtigt valg at tage, før man overhovedet når til at skulle udstyre den elektriske Aceman med en pakke eller vælge farven på bilen, skal man finde ud af, hvor lang rækkevidden skal være. Aceman kommer i en E-version med 184 hk og en rækkevidde på op til 305 kilometer – eller for 29.000 kr. mere som SE med 218 hk og en rækkevidde op til 406 kilometer.
I praksis vil man næppe kunne mærke stor forskel på E og SE i forhold til motorstyrken. Batteriet er tungere i SE-versionen, så elmotoren har mere at slæbe rundt på. Sløve vil ingen af dem være: E-varianten smutter fra 0 til 100 km/t på 7,8 sekunder, og SE’eren gør det på 7,1 sekunder.
Mini har gjort det til noget af en langvarig affære, hvis man vil lade op undervejs ved en DC-lynlader. Aceman E kan lade med maksimalt 70 kW, som er noget af det langsommeste, der fås i en ny elbil. SE-versionen gør det med op til 95 kW, så i begge versioner tager det omkring 30 minutter at lade det lille batteri op fra 10 til 80 procent.
Herunder finder du priserne på udvalgte Aceman-modeller. Priserne kommer med et stort men; Aceman produceres i Kina, og hvis EU endeligt beslutter at lægge højere told på elbiler fra Kina, vil priserne med overvejende sandsynlighed blive skruet op.
Mini Aceman E Essential Trim (Base) 289.000 kr.
Mini Aceman E Favoured Trim (med pakken L) 353.466 kr.
Mini Aceman SE Essential Trim (Base) 320.000 kr.
Mini Aceman SE Favoured Trim (med pakken XL) 405.308 kr.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.