april 27, 2024

Ny Mini Aceman går efter Volvo EX30

Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Mini Countryman er vokset sig stor, og det levner plads til en helt ny model i Mini-familien. Det helt nye familiemedlem er Aceman, der som Countryman er en crossover – bare en langt mere kompakt en, der fra den ene ende til den anden måler 407 cm.

Aceman er en klasse mindre end Countryman, og mens den store Mini fås i klassisk setup med forbrændingsmotor eller som elbil, kommer Aceman kun som elbil. Den mest oplagte konkurrent er Volvo EX30, som er lidt længere, men eftersom Volvo har glemt at lave et bagsæde, der kan bruges til andet end tasker, har Aceman ikke meget, den skal leve op til på det område. Bagsædet klarer mellem 300 og 1.005 liter.

Aceman er buttet og nuttet, og det får den til at se større ud på billeder, end når man møder den i virkeligheden, som Bilbasen har gjort på biludstillingen i Beijing. 150 cm i højden gør, at Aceman er fem cm lavere end EX30, og de Mini-typiske former, tilsmagt med kantede, brede skærme, er et dejligt indslag på en udstilling, hvor mange biler er meget større.

Lækkert interiør med stof og (rund) storskærm

Det er egentlig meget befriende, at Mini nægter at opgive den runde ting i midten, der altid har været et stærkt kendetegn, for at lave et interiør med brede, kantede skærme. Den runde skærm, der i Aceman er en klar OLED-skærm med front i glas, ændrer indhold alt efter ”stemningsindstilling”, og skærmen kan, hvis det er det, man vil have, fyldes helt ud af et speedometer.

De såkaldte widgets, som er en form for menupunkter, kan skiftes ud og flyttes rundt, men menupunkterne navigation, medier, telefon og klimaanlæg er altid direkte tilgængelige i bunden af skærmen.

Mini har heldigvis bestemt sig for, at de klassiske vippekontakter i midterkonsollen overlever i en verden, hvor knapper er en mangelvare. Et af de værste eksempler er Volvo EX30. Vippekontakterne i Aceman, de såkaldte toggles, giver adgang til p-bremse, gearvælger, stemningsindstillinger, volumen og tænd/sluk af bilen.

Mini sætter standarden for interessante interiørmaterialer, og fine tekstiler med varierende mønstre gør kabinen indbydende og speciel. I en variant kan man eksempelvis få en strikket overflade i kombination af blå og sort.

Aceman har 184 eller 218 hk

Hvor Aceman virkelig laver et statement med sit design og de unikke materialer i kabinen, så er den ren husmandskost, når det kommer til, hvor langt den kan køre på en opladning.

Aceman bliver markedsført som Aceman E med en elmotor med 184 hk og et batteri på 42,5 kWh. Den når maksimalt 310 km på en opladning, så der er grund til at tro, at Aceman SE med 218 hk og batteri på 54,2 kWh bliver det mest oplagte valg, hvis prisen er i orden; den kører op til 406 km på en opladning.

Det er lige nu et åbent spørgsmål, hvor meget Mini kommer til at tage for Aceman. Men der er et par yderpunkter, den skal ligge i mellem, og det er mellem den nye Mini Cooper E til 272.900 kr. og Countryman E til 375.000.

Aceman skal prismæssigt tættere på Cooper E end Countryman for at give mening, og for at den skal være rigtig interessant, skal basisversionen med 184 hk ligge under 300.000 kr. Volvo EX30, der har 272 hk og en rækkevidde på 337 km i basisudgaven, fås fra 274.100 kr.

Del artikel:

Brugte biler fra Mini til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Opdateret Toyota Yaris Cross fra 269.990 kr.

Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS