august 1, 2023

Ny etape for Skoda Kamiq og Scala

Skoda Kamiq og Scala er to stærkt fornuftsbetonede biler, og begge får nu et facelift med friskt design og mere udstyr – benzinmotorer med 95, 115 og 150 hk.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Der er bilerne, som får al opmærksomheden. Og så er der bilerne, som man ikke lægger mærke til. Skoda Kamiq og Scala hører så sikkert som amen i kirken til i sidstnævnte kategori, men ikke desto mindre er især Kamiq en vigtig bilmodel på det danske marked for Skoda.

Kamiq når ikke helt op på siden af sin søstermodel VW T-Cross, når det kommer til danskernes købelyst, men den overhaler både sin anden søstermodel Seat Arona og konkurrenter som Ford Puma, Peugeot 2008 og Renault Captur. Den mest populære i klassen? Toyota Yaris Cross.

Fornyet styrke for en model skader ikke i kampen om kunderne, og Skoda har derfor gennemgået både Kamiq og den mindre populære Scala i jagten på forbedringer. Det er der kommet et facelift ud af til begge modeller.

De nye lygters tid

De fornyede udgaver af Kamiq og dens søstermodel Scala, som hører til i den prisbillige ende af Golf-klassen, har designet i behold fra originalerne – men med et twist. Der er sket mere, end man lige lægger mærke til ved at kigge på fronten af de to biler. Grillen er bredere og har fået en anden form, og Kamiq har fået endnu tyndere LED-kørelys øverst. De før brede hovedlygter er nu blevet smallere, men samtidig dybere.

Scala-forlygterne er skåret skarpere, men endnu vigtigere er en nyhed omkring selve lysmodulerne; både Scala og Kamiq kan nu fås med adaptive matrix-LED-forlygter. Det kræver et skarpt øje at se ændringerne på de to modellers bagender, for her er baglygteformen den samme som før – så det er kofangerne og reflekserne, man skal holde øje med for at se de nyeste modeller.

Interiøret har ikke modtaget større ændringer, men der er alligevel vigtige nyheder. Digital instrumentering med 8″ skærm og infotainment med 8,25″ touchscreen er nu standard i alle udgaver af Kamiq og Scala, og der er nye udstyrslinjer med farve- og designtemaer (Design Selections), som vi kender det fra Enyaq – Lounge, Lodge, Lounge og Suite, hvor materialer og farver varierer. Det afhænger af grundudstyret, altså udstyrsniveauet, hvilke temaer man kan vælge.

Materialer med mindre klimaaftryk er også rykket ind i Scala og Kamiq. Genanvendte materialer bruges til indtrækket, gulvtæpperne og gulvmåtterne, og dørpanelerne er lavet af fibre fra blandt andet hampplanter.

Ingen diesel er ingen overraskelse

Den nye normal for rigtig mange personbiler med forbrændingsmotor, især de mindre, er fraværet af dieselmotorer. Hvis man har brug for en dieselmotor, skal man typisk op i en stor bil. Allerede længe før faceliftet udgik dieselmotoren fra Kamiq- og Scala-modelprogrammerne, og de to kompakte modeller fås udelukkende med benzinmotorer.

Her er hverken mild-hybrid, hybrid eller plug-in hybrid, og det gælder i øvrigt for alle biler på den såkaldte MQB A0-platform fra Volkswagen-gruppen (bl.a Audi A1, Skoda Fabia, VW Taigo).

Basismotoren er den trecylindrede 1-liters TSI-motor med 95 hk og en manuel gearkasse, hvor man må leve med en 5-trins manuel gearkasse. For at få større spænd i gearingen skal man op i udgaven af motoren med 115 hk, og her har man også mulighed for at vælge en 7-trins automatisk dobbeltkoblingsgearkasse (DSG). Den er standard med modelprogrammernes mest avancerede og stærkeste motor, 1,5 TSI.

1,5’eren har fire cylindre og automatisk cylinderfrakobling (ACT), som aktiveres, når motoren ikke er under større pres. Ydelsen er 150 hk i både Kamiq og Scala.

Vi ved endnu ikke, hvornår danskerne kan forvente at se de fornyede udgaver af Scala og Kamiq hos forhandlerne. Men vi tror på, at vi skal ind i 2024. Priserne på de udgående modeller starter lige nu ved 209.995 kr. for Scala og 219.995 kr. for Kamiq, og der er selvfølgelig risiko for prisstigninger på de nye udgaver.


Brugte Skoda Kamiq og Scala til salg på Bilbasen

Se flere brugte Skoda Kamiq og Scala til salg på Bilbasen lige her

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS