november 27, 2022

Duel: Nissan Ariya udfordrer favoritten Skoda Enyaq

Skoda Enyaq er den bedst sælgende elbil i år – en rigtig folkefavorit! Er det noget, den nye Nissan Ariya kan ændre på?

Tekst & foto: Simon Hallenslev

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at Skoda Enyaq længe har været en af mine elektriske favoritter. En velbygget og rummelig elbil i et skarpt design med fornuftig rækkevidde til en fornuftig pris – dét er svært at argumentere imod.

Familien Danmark er også pjattet med den, og har Enyaq i indeværende år solgt næsten 2.000 eksemplarer. Den er med andre ord er den bedst sælgende ellert.

Nu ser det dog ud til, at banen bliver kridtet alvorligt op af en konkurrent fra uventet kant. Nissan Ariya har mange af de samme let elskelige kvaliteter og så endda til færre penge. Jeg sætter Nissan Ariya op mod Skoda Enyaq.

Hvordan kører de?

Komfort på to måder

Jeg har haft fingrene i Skoda Enyaq af flere omgange, og hver eneste gang har jeg understreget det høje komfortniveau. Selv på 21” rør og sportsundervogn i Enyaq Coupé RS er der komfort at hente. Det er især en gennemtrængende følelse af tyngde, man får, når man kommer bag rattet af tjekken.

Dét er imidlertid ikke tilfældet med Nissan Ariya. Selvom den kun vejer 60 kg mindre end Enyaq, føles den markant mere let på tå såvel mindre plantet. Det betyder ikke, at den ikke er komfortabel – for det er den. Ariya er mindst lige så komfortabel som Skodas folkefavorit. Den er det bare på en anden måde.

LÆS OGSÅ | Duel: Kia EV6 og Skoda Enyaq er ikke folkefavoritter for sjov

Et lettere styretøj får Ariya til at fremstå let og agil, når man kører på snævre bygader. Hvis de er brolagte, håndterer den ujævnheder ved byhastighed bedre end Enyaq, som til gengæld føles mere stabil, når man rykker ud på landevejene.

Det tunge styretøj i Enyaq er i bedre harmoni med egen undervogn, end styretøjet i Ariya er med sin. Taler man dynamik, er det derfor Skoda, der trækker længste strå, fordi Nissan til tider virker lidt for fintfølende og urolig over ujævnheder ved landevejshastigheder.

På motorvejen falder tingene bedre til ro: Enyaqs lidt mere kontante undervogn såvel som Ariyas lidt mere sensitive styretøj. Ved 110 km/t byder de begge på raffinement, når det kommer til at holde vind- og vejstøj på et minimum.

Ro på rækkevidden

Nissan Ariya er opgivet til at kunne køre 533 km på en opladning, mens Skoda Enyaq er opgivet til 511 km. Holder man sig væk fra motorvejenes ubarmhjertige vindmodstand, kan man i begge duellanter komme ganske tæt på det, de lover. Uden at have kørt dem flade, anslår jeg 480-500 km.

LÆS OGSÅ | Duel: Sport på to måder med ID.5 GTX og Mustang Mach-E GT

Det er pænt og giver ro på i hverdagen. Tvinges man på motorvejen forsvinder rækkevidden noget hurtigere, herunder især i disse kolde tider. Det er forventeligt men som sådan intet problem, hvis ikke det var for duellanternes langsomme DC-opladning.

130 kW i Ariya og 135 kW i Enyaq er slapt efter moderne standarder. Her har japaneren dog et es i ærmet: Den kan lade med 22 kW på AC. Det er dobbelt så hurtigt som Enyaq og åbner for hurtig opladning på de mange offentligt tilgængelige standere i det ganske danske land.

Hvordan er kabinerne?

Højt bundniveau

På materiale- og byggekvalitet er den nytilkomne Ariya en værdig modstander til den tjekkiske kvalitetskonge. Selv når man medregner Skodas evne til at få alt til at føles premium, uden at prisen stikker af. Testbilens cognacfarvede kabine er en prik over i’et til 15.000 kr., der er svær at abstrahere fra.

LÆS OGSÅ | Duel: Renault Megane Electric vs. Kia EV6 – fede og vidt forskellige

Selv uden dyr, cognacfarvet kunstlæder har Nissan ramt en eksklusiv kabinestil lige i øjet. Her er knapper integreret i de træ-lignende paneler i både instrumentbord og midterkonsol – meget á la BMW iX. Der er ingen skam i at kigge nogen over skulderen, når det er en kvalitetsbevidst skulder som BMWs.

De lækre, integrerede knapper i Ariya er fræset ind og har haptisk feedback, så man kan betjene dem, mens man kører. Det samme kan ikke siges om løsningen i Enyaq, hvor alle klimafunktioner er gemt væk i infotainmentskærmen.

Med det sagt, så er infotainmentskærm og -system federe i Enyaq. Her er bedre en opløsning samt et mere intuitivt system, som tilmed pænere at se på – også selvom løsningen i Ariya er flere år nyere. Det er ikke fordi, at systemet i Ariya er tabt bag en vogn, men på bedste japansk facon er flere funktionerne overtænkt og unødigt komplicerede, hvilket kræver tilvænning.

Langlemmede er velkomne!

Målt på pladsforhold i kabinen er de to duellanter ligeværdige, og her hilses langlemmede velkommen på såvel første som anden række. Selv bag en langlemmet chauffør, kan en langlemmet finde plads til sine ben på bagsædet.

Bagdørene åbner bredt, og hilser således også børnefamilier med store, bøvlede børnesæder velkommen.

Taglinjen på Ariya hælder mere, hvilket æder en smule af hovedpladsen, mens også batteriet fylder lidt mere i bunden, end det gør i Enyaq. Det er ikke meget, men det tæller. Særligt fordi Enyaq også pakker over 100 liter mere i bagagerummet, som primært findes i dybden. Derfor huser Enyaq en tvillingevogn bedre, end Ariya gør det.

Priser og udstyr

De gavmilde japanere

Med de mindste batteripakker, som i Ariya er 63 kWh og 58 kWh i Enyaq, starter duellanterne i henholdsvis 402.900 kr. og 375.995 kr. Når batterierne vokser til testbilernes 87 kWh i Ariya og 77 kWh i Enyaq, vokser prisskellet.

Nissan Ariya 87 kWh starter nemlig i 447.000 kr., mens Skoda Enyaq 82 kWh starter i 420.995 kr. Det virker lidt skævt – altså, lige indtil man dykker lidt ned i udstyrslisterne. Her er VAG-koncernen nemlig verdensmestre i at tage ekstrapriser for det meste.

SE OGSÅ | Videotest: BYD Atto 3 er ny trussel mod de etablerede

Til 447.000 kr. får man Ariya Advance, som er indgangsniveauet. Alligevel pakker den udstyr som adaptiv fartpilot, elektriske forsæder med varme, nøglefri betjening, trådløs oplader til smartphone, 360-graders kamera, opvarmet forrude, fuldautomatisk fjernlys samt diverse intelligente assistentsystemer.

Intet af ovennævnte følger med, hvis man bestiller Skoda Enyaq 80 til 420.995 kr. Her skal man smide 9.000 kr. for en assistentpakke, 11.000 kr. for en pakke med nøgleløs betjening og trådløs opladning, 6.400 kr. for en pakke, der inkluderer sædevarme, og selv varmepumpen skal tilkøbes for 9.500 kr.

Sådan fortsætter listen af tilkøb til Enyaq, og som testbilen står, koster den 485.928 kr. mens Nissan Ariya testbilen står uden ét eneste tilkøb til 447.000 kr. 

Bevares, Enyaq er også velsignet med cognac-kabinen og panoramasoltag til en samlet pris á 24.500 kr. Trækkes sådanne ekstraordinære luksusgoder fra, står de to duellanter meget ens prismæssigt i sidste ende.

Hvad skal du vælge?

Det er ikke fordi, at Nissan Ariya spæner ind på banen, fejer Skoda Enyaq af benene og gør rent bord. Alligevel kommer den dog på banen med en tilpas stor offensiv, således at kampen næsten kan spilles uafgjort. Næsten.

LÆS OGSÅ | Test: Lille batteri giver god mening i lækker Nissan Ariya

Kabinen i Nissan Ariya er mindst lige så lækker, som den er i Skoda Enyaq, og med mængden af standardudstyr taget i betragtning, kan den også være med på prisen. På rækkevidde er den præcist så solid, som Enyaq er – og her lugter det lidt af en uafgjort kamp.

MEN… Skoda Enyaq står bare stærkere på praktikken med et større bagagerum. Bag rattet er den utvetydige tyngde fra styretøj og undervogn i Enyaq desuden lettere at forstå end den lette, agile men også smånervøse undervogn i Ariya.

Praktikken er en topprioritet, når Familien Danmark køber bil, og her har 117 liter klart noget at sige. Derudover tror jeg, at den plantede køreoplevelse i Enyaq tiltaler flere, end den lette køreoplevelse i Ariya gør. Enyaq scorer i overtiden og bliver min endelige anbefaling, selvom Nissan Ariya er en fed bil.


Skoda Enyaq 80

Motor: Elektrisk
Batteri: 77 kWh
Ydelse: 204 hk / 310 Nm
0-100 km/t: 8,6 sek.
Tophastighed: 160 km/t
Rækkevidde: 511 km
Forbrug: 17,6 kWh/100 km
Opladning: 135 kW DC / 11 kW AC
Mål (L/B/H): 465/187/162 cm
Bagagerumsvolumen: 585 liter
Pris: 485.928 kr. (Enyaq fås fra 375.995 kr.)


Nissan Ariya 87 Advance

Motor: Elektrisk
Batteri: 87 kWh
Ydelse: 238 hk / 300 Nm
0-100 km/t: 7,6 sekunder
Tophastighed: 160 km/t
Rækkevidde: 533 kilometer
Forbrug: 18,1 kWh/100 km
Opladning: 130 kW DC / 22 kW AC
Mål (L/B/H): 459/185/166 cm
Bagagerumsvolumen: 
468 liter
Pris: 447.000 kr. (Ariya fås fra 402.000 kr.)

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS