Første tur: Audi E-Tron GT når nye højder
Hvad manglende den fabelagtige Audi E-Tron GT egentlig? Svaret er hverken kræfter eller udstyr, men længere rækkevidde. Det har den fået. Og ja, den har nu også langt flere kræfter.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Bilbasen
Mens vi venter på et facelift til Model Y á la det, som Model 3 har fået med Highland-opdateringen, køber Tesla sig lidt tid med en ny variant. Nu lanceres nemlig en Tesla Model Y Long Range med baghjulstræk.
Man fjerner en elmotor i den hidtidige Long Range-variant, ikke kun for at strække rækkevidden længere, men også for at presse prisen yderligere. Den nye variant placerer sig således midt imellem den billigste Model Y og Long Range-varianten med firehjulstræk.
Tesla Model Y Long Range med firehjulstræk kører 533 km på en opladning. Fraværet af en elmotor på forakslen betyder, at Tesla Model Y Long Range med baghjulstræk strækker opladningen til 600 km fra et (forventeligt) tilsvarende batteri. Her skriver jeg forventeligt, fordi Tesla aldrig har været udpræget åbne om batterispecifikationer.
Med et forbrug på 14,9 kWh pr. 100 km er den nye variant den mest effektive Model Y med en pæn margin. Lader man på Tesla Superchargers, vil en pendler med 80 km til og fra arbejde slippe med 125 kr. om ugen i strøm, hvis man tager udgangspunkt i Teslas gennemsnitspris på 2,10 kr. Pr. kWh.
Foruden et flottere forbrug og en længere rækkevidde, fås den nye variant med baghjulstræk også for 25.000 kr. mindre end den firehjulstrukne med en pris på 384.990 kr. Det eneste kompromis er, at Long Range Baghjulstræk er ét sekund langsommere fra 0 til 100 km/t.
Den maksimale opladningshastighed er samme 250 kW, som den firehjulstrukne variant, ligesom den nye baghjulstrækker også må trække samme 1.600 kg på krogen. Vægtforskellen på de to er nemlig ikke mere end 20 kg.
Den nye variant kan prøvekøres fra i dag, mens de første leveringer starter inden for et par dage.
Tesla Model Y Long Range RWD
Motor: Elmotor (bagtil)
Ydelse: –
0-100 km/t: 6 sekunder
Tophastighed: 217 km/t
Forbrug: 14,9 kWh/100 kilometer
Batteristørrelse: Ca. 75 kWh
Ladekapacitet: 250 kW
Rækkevidde: 600 kilometer
Mål (L/B/H): 475/192/162 cm
Køreklar vægt: 1.959 kg
Trækvægt: 1.600 kg
Bagagerumsvolumen: Op til 2.158 liter
Pris: 384.990 kr. (Model Y fås fra 359.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Kontakt forhandler
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler
Hvad manglende den fabelagtige Audi E-Tron GT egentlig? Svaret er hverken kræfter eller udstyr, men længere rækkevidde. Det har den fået. Og ja, den har nu også langt flere kræfter.
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
I 1975 blev en handel med over 1.000 Volvo 144 til Nordkorea forvandlet til verdens største biltyveri – og nu kan du læse om denne Volvo P1800 S, som er en del af den vilde historie.
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.