august 31, 2023

Alt du skal vide om den nye VW Passat

Den nye VW Passat kommer kun som stationcar. Til gengæld har den mere plads end nogensinde før og kan købes som både benzin, diesel, mild hybrid og plug-in hybrid. Vi tager første kig på ny VW Passat.

TEKST Simon Hallenslev FOTO Volkswagen PR

Bilbasen var inviteret til Braunschweig af Volkswagen Danmark.

Passat har 50 år på bagen og er solgt i mere end 30 millioner eksemplarer. Det er bedrifter, der er de færreste bilmodeller forundt. Alligevel er der god grund til at være bekymret for den praktiske arbejdshest, der har tjent danske familier såvel den danske politistyrke i årtier.

Bag kulissen i Wolfsburg, hvor Volkswagen har til huse, lurer nemlig en elektrisk ID.7, der spås stor succes. En model, der på pris og praktik helt kan overflødiggøre Passat.

Det er dog ikke helt slut endnu. Den nye niende generation VW Passat holder sig selv relevant med mere plads, højere kvalitet, opdateret tech og et seriøst hybridsystem, de fleste vil forstå. Og bare rolig, der er også gjort plads til diesel (eller tre). Vi har fået et første smugkig på den nye VW Passat.

Mere plads

Den såkaldte MQB-platform har formet såvel VW som hele VAG-koncernen og givet mulighed for at bygge flere modeller fra samme samlebånd. Den første model på platformen var VW Golf VII i 2012, og siden er både den fem meter lange amerikaner VW Atlas og den seneste VW Polo blevet bygget derpå. 

Nu er den næste generation af MQB-platformen klar, kaldet MQB evo, og VW Passat bliver den første model på den. Den opdaterede platform betyder blandt andet optimeret affjedring med nye støddæmpere, der har højere absorberingsevne.

Den nye platform giver også VW Passat en pæn portion vokseværk. Sammenlignet med den udgående ottende generation, vokser den nye Passat med 14 cm i totallængden til i alt 4,91 meter.

Foruden en større totallængde er akselafstanden også vokset med 5 cm, hvilket udmønter sig direkte på bagsædet, hvor man har 5 cm mere til benene.

Bredden er øget mere beskedne 2 cm mens højden er den samme som forgængeren. Bagagerummet vokser med 40 liter til i alt 690 liter i stationcar-versionen, der er selvsagt, da Passat ikke længere fås som sedan.

Voksetværket betyder, at VW Passat ikke længere er sin tjekkiske søster, Skoda Superb, underlegen på de indvendige pladsforhold. 

Højere kvalitet

Det er ikke kun på de indvendige pladsforhold, at Passat har fået på puklen for at være Superb underlegen. Det er også på kvalitetsfølelsen, og den udfordring er nu løst på den mest simple måde.

Produktionen af den nye Passat vil nemlig blive varetaget af Skoda i Tjekkiet. Et skifte, der er en ren og skær nødvendighed, da Passat-fabrikken i Emden nu bygger den elektriske ID.7.

Baseret på det første kig i Braunschweig, føles materialekvaliteten løftet, med en flot mængde blød plastik. VW har i opbygningen af kabinen også lyttet på kunderne, der er trætte af touch på tværs af de nyere modeller. Derfor er rattet prydet med fysiske trykknapper, mens de tilbageværende touchknapper under skærmen nu er oplyste, så man faktisk kan se, hvad man laver i mørke.

Det skarpe øje spotter også, at gearvælgeren ikke længere skal findes i midterkonsollen. Præcist som det ses på de elektriske modeller som ID.4 sidder gearvælgeren nu bag rattet på højre side. Derfor er både lys- og viskerfunktioner samlet på stilken til venstre, præcist som Mercedes har gjort det i årtier.

Opdateret tech

Foruden det glædelige gensyn med trykknapperne, der bør gøre bilen lettere at betjene, er også infotainmentsystemet blevet intuitivt overhalet.

Det nye system hedder MIB4 og er både intuitivt i sit layout samt komfigurerbart, som man kender det fra sin smartphone. Her er to faste bjælker i skærmens top og bund, hvor brugerens ønskede ikoner kan indsættes.

Skærmene, hvorfra det nye system betjenes, er også opdateret. VW Passat får en ny 10,25” digital instrumentering og 12,9” infotainmentskærm som standard. Skærme, der er klare i deres opløsning og ved første møde virker både nydeligt overskueligt i layout. 

Som noget nyt kan Passat også bestilles med en massiv 15” skærm, der følger samme gode takter, ligesom den også får et ordentligt head-up display som erstatning for den klodsede plexiglasplade, den før har kørt med.

Seriøst hybridsystem

Drivlinjeprogrammet for den nye Passat kan bedst beskrives som alsidigt.

Her er noget for enhver smag med traditionelle benzin- og dieseldrivlinjer, en drivlinje med mildhybrid samt selvfølgelig plug-in hybrid. I alt kommer Passat med syv forskellige drivlinjer, hvoraf samtlige kommer med DSG-gear uden mulighed for manuel.

I den traditionelle ende fås to 2-liters TSI-motorer med 204 og 265 benzinheste, mens der kommer tre dieseldrevne TDI-motorer på tilsvarende 2 liter med 122 hk, 150 hk og 193 hk. De kraftigste varianter af TSI og TDI-varianterne kommer med permanent firehjulstræk i form af 4Motion.

Der kommer også en variant med mild hybrid, kaldet eTSI, hvor en 1,5-liters benzinmotor får 150 hk med hjælp fra et 48V batteri.

Den største nyhed er selvfølgelig de to plug-in hybridvarianter kaldet eHybrid. Benzinmotoren på 1,5 liter, der også fås i varianten med mild hybrid, erstatter motoren på 1,4 liter, som forgængeren kørte med.

Batteriet er nyt og med en velvoksen kapacitet på 19,7 kWh, hvilket giver en anslået elektrisk rækkevidde på 100 km. Forskellen på de to eHybrid-varianter er den samlede systemydelse, der lyder på enten 204 hk eller 272 hk.

Den flotte elektriske rækkevidde krydres med en AC opladning, der vokser fra 3,6 kW til 11 kW, som er standarden for fuldelektriske biler. Den nye VW Passat kan også hurtiglades på DC med en effekt på 50 kW, hvilket ikke er hverdagskost for PHEV’er.

Priserne på den nye VW Passat, der kommer til Danmark i foråret 2024, er ikke klar endnu.

PHEV
eHybrid150 hk
eHybrid272 hk
Mild Hybrid
1.5 eTSI150 hk
Benzin
2.0 TSI204 hk
2.0 TSI 4Motion265 hk
Diesel
2.0 TDI122 hk
2.0 TDI150 hk
2.0 TDI 4Motion193 hk
Del artikel:

Find brugte VW Passat til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS