Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Af: Simon Hallenslev / d. 7. september 2020
I sidste uge skrev vi om regeringens finanslovsudspil, der vil øge registreringsafgiften på elbiler. Ifølge udspillet skal registreringsafgiften hæves fra 20% til 65%. Også bundfradraget skal ifølge forslaget fjernes på elbiler under 400.000 kroner, så disse stiger fra de nuværende 0% til 65%.
LÆS OGSÅ | Voldsom prisstigning på elbiler med nyt finanslovsforslag
Det fik blandt andet direktør for Auto Branchen Danmark, Gitte Seeberg, til tasterne, med bekymringen om, at udspillet vil sætte en kæp i hjulet for elbilsalget. Bilbasens markedsanalytiker, Jan Lang, manede mere til ro, og pointerede at Eldrup-kommissionens rapport vil blive inkluderet i udspillet.
Nu er Eldrup-kommissionens rapport så klar. Og selvom der ikke står skrevet, at registreringsafgiften på elbiler skal øges, så tyder det på, at det er dig, der kommer til at betale. Vi kigger nærmere på rapporten.
Eldrup-kommissionen er en bilkommission, der er søsat som led i regeringens målsætning om en reduktion i udledning af drivhusgasser. Egentlig skulle eksperterne i kommissionen præsentere en plan, hvor vi kan få flere elbiler og færre fossilbiler, uden at det koster hverken statskassen eller din pengepung betydeligt. Men det er ikke lykkedes.
Derfor er der i stedet udarbejdet et overblik over, hvad en grønnere bilpark kommer til at koste. Til det er der også præsenteret en række bud på, hvor pengene skal hentes, som modsvar til regeringens forslag om højere registreringsafgift på elbiler.
LÆS OGSÅ | Stor oversigt over elbiler i Danmark
Af dem er der et par, som stikker ud. Eksempelvis foreslås det, at benzin- og dieselpriserne skal stige med en krone per liter allerede fra næste år. Også registreringsafgiften på fossilbilerne foreslås også øget på en måde, så man betaler efter bilens CO2-udledning og ikke bilens værdi. Til gengæld skal nye elbilsejere have et årligt tilskud på 2.500 kroner om året ind til 2030.
Kommissionen anbefaler i samme ånderag, at der indføres en såkaldt periodebaseret vejafgift for både danske og udenlandske biler. Danske bilister skal herigennem betale 1.000 kroner om året for at bruge det danske vejnet, mens udenlandske bilister vil få mulighed for, at købe adgang til danske veje i et år, to måneder eller ti dage for henholdsvis 1.000 kroner, 360 kroner og 180 kroner.
“Jeg vil først honorere kommissionens tilgang til opgaven og løsningen heraf. De har fremstillet en opgaveløsning, der giver politikerne råderum til at træffe det mest relevante valg, og samtidig nuanceret beskrevet konsekvenserne for samfundet.” siger Jan Lang, markedsanalytiker hos Bilbasen, og fortsætter:
“Mht. incitamenterne til af fremme den grønne omstilling, så er det åbenlyst, at det bliver uhyre vanskeligt at nå den mest ambitiøse målsætning om én million personbiler på el, men omvendt så er det realistisk med mellem 500.000 og 750.000 elbiler efter min opfattelse.” siger Jan Lang, som mener, at incitamenterne grundlæggende vil fremme den grønne omstilling.
LÆS OGSÅ | 2020 oversigt: Se alle elbilerne i Danmark og deres rækkevidde
Derudover udtaler han: “Det er ikke forslagene til registreringsafgift for de konventionelle biler, der gør størst indtryk på mig. Det er faktisk forslaget om en forøgelse af brændstofafgifterne på én krone plus moms. En forøgelse af dem med én krone plus moms gør en massiv forskel i driften af de almindelige biler.”
“For brugtbilmarkedet er det gode nyheder. Det medfører ikke så voldsomme forandringer som frygtet, men det er klart, at de markant brændstofforbrugende biler vil blive ramt af det her. ” siger Jan Lang og afslutter: “Jeg er heller ikke bange for, at det kan lade sig gøre rent praktisk at indføre de ændringer, som kommissionen anbefaler.”.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.