Gammel Hyundai lærer nye tricks
Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.
Af: Simon Hallenslev / d. 31. august 2020
Med regeringens finanslovsudspil er der intet der tyder på, at den grønne omstilling af bilparken fortsat skal hjælpes på vej af økonomiske initiativer. Det skal med andre ord være dyrere at købe elbil, hvis man spørger regeringen.
LÆS OGSÅ | Hvad koster det at lade en elbil op?
Allerede fra 2021 skal registreringsafgiften på elbiler i følge udspillet stige fra de nuværende 20 procent til 65 procent næste år. Tilsvarende vil bundfradraget, der sikrer, at de billige elbiler under 400.000 kroner ikke betaler registreringsafgift, også blive afskaffet fuldstændigt, såfremt udspillet bliver til virkelighed.
Det betyder med andre ord, at registreringsafgiften på de billige elbiler under 400.000 kroner nu vil gå fra 0 procent til de samme 65 procent, som de dyrere elbiler ligeledes er sat til. Det er i følge Autobranchen Danmark stærkt problematisk, og har fået adm. direktør Gitte Seeberg til tasterne i en pressemeddelelse.
I pressemeddelelsen stiller adm. direktør for AutoBranchen, Gitte Seeberg, sig stærkt kritisk over for regeringens manglende ambitioner på det grønne område. Hun mener i den forlængelse, at salget af elbiler vil gå i stå alene i kølvandet på udspillet, og udtaler:
”Det flotte salg af elbiler hver måned kan kun lade sig gøre pga. den lave registreringsafgift. Elbilerne er dyrere at producere end benzin- og dieselbiler. Det er derfor helt nødvendigt at de ikke bliver pålagt den høje registreringsafgift. Hvis regeringens finanslovsforslag gennemføres, vil salget bremse kraftigt op. I dag er vi trådt et langt skridt væk fra den grønne omstilling”, siger Gitte Seeberg.
SE OGSÅ | Den nye ID.3 er fremragende — men den mangler noget
I finanslovsforslaget vil regeringen ej heller forlænge den grønne firmabilsbeskatning. Et initiativ, der ellers skal være grundlaget for at styrke brugtmarkedet for elbiler, hvor udvalget i dag er betydeligt mindre end udvalget af de traditionelle benzin- og dieselbiler.
“Elbiler har brug for politisk starthjælp i de kommende år, før flertallet af danskerne er villige til at betale regningen for en grøn bil. Når regeringen vil hæve registreringsafgiften og afskaffer den grønne firmabilsbeskatning, vil det betyde langt færre elbiler på de danske veje. Til gengæld er det positivt, at regeringen foreslår at forlænge afgiftsfritagelsen af strøm til elbiler”, afslutter Gitte Seeberg.
”Ja – altså – jeg kan ikke forestille mig, at det kommer til at ske. Det er min vurdering, at finanslovsforslaget kun er et oplæg, og så senere i løbet af forhandlingerne vil Eldrup-kommissionens anbefalinger blive indarbejdet, og så vil vi se en finanslov, der også indeholder en tilgang til den grønne omstilling, og herunder en struktur for beskatningen af el- og hybridbiler,” siger markedsanalytiker Jan Lang, der forventer, at de første dele af Eldrup-kommissionens anbefalinger bliver offentliggjort i løbet tre-fire uger.
Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.
Praktik, sikkerhed, komfort og i denne omang også V8-motor! Denne Ugens fund kan og har det hele.
Efter sidste uges premiere på Q6 E-Tron åbner Audi nu for konfiguratoren og bestilling. Der er samtidig offentliggjort flere priser – blandt andet på SQ6 E-Tron.
Den elektriske Ford Explorer med 170-340 hk og rækkevidde på op til 602 kilometer fås med god udstyrspakke til priser fra 299.990 kr. Den nye Explorer kan bestilles nu.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.