Nissan Ariya til kun 2.765 kr. på privatleasing
Nissan skruer op for charmen og tilbyder 36 måneders privatleasing med elbilen Ariya til kun 2.765 kr. om måneden. Det giver sammenlagt under 115.000 kr., hvis man kan nøjes med 10.000 km årligt.
Af: Simon Hallenslev / d. 18. februar 2021
Længe har Nissan Qashqai ligget i spidsen af nybilsalget i Danmark. I 2019 blev den Danmarks bedst sælgende bil med 7.325 solgte eksemplarer og fjerde bedst sælgende i 2020 med 4.802 solgte eksemplarer. I alt er Qashqai solgt i 36.000 eksemplarer herhjemme siden introduktionen i 2007.
Nu er Nissan klar til at tage førstepladsen tilbage med tredje generation af Qashqai, som ikke alene er blevet væsentligt skarpere at se på men også har fået en helt ny platform, hvor to spritnye drivlinjer medfølger. Det er næppe nogen overraskelse, at disse drivlinjer er elektrificeret.
Den nye Qashqai kommer dermed med som 12V mild hybrid samt med et såkaldt ’e-Power’-system, som betyder, at bilen udelukkende drives af en elmotor, mens batteriet oplades af forbrændingsmotoren.
Mens den nye Nissan Qashqai både er blevet større og flottere at se på, er den største nyhed nok e-Power-drivlinjen. En hybriddrivlinje uden stik, der får teknologi fra den elektriske Nissan Leaf, som har kørt på de danske og europæiske landeveje siden 2010.
Med dette system udstyres Qashqai med et batteri med en integreret motor på 1,5 liter med 190 hk, der oplader batteriet. Herudover er bilen udstyret med en generator, inverter og en elektrisk motor på 140 kW.
LÆS OGSÅ | DUEL: Honda Jazz og Toyota Yaris beviser, at hybrider uden ladekabel giver mening
Det betyder altså, at Qashqai køres som en elbil og udelukkende er drevet af den elektriske motor, mens batteriet lades op af den integrerede forbrændingsmotor. Derfor er der ingen stik og ingen behov for at lade bilen op, trods den drives af en elmotor.
Varianterne med 12V mild hybrid udbydes med 140 hk og 158 hk fra en 1,3-liters benzinmotor. Qashqai med 140 hk fås med forhjulstræk og en manuel gearkasse med seks trin, mens varianten med 158 hk fås med både forhjuls- og firehjulstræk og ny automatgearkasse.
Den nye Qashqai-platform hedder CMF-C, og er et resultat af den strategiske alliance, som Nissan, Renault og Mitsubishi indgik i 2018. Det er en platform, der giver en række håndgribelige fordele, sammenlignet med den gamle Qashqai-platform, og som vi samtidigt får at se i fremtidige modeller fra de tre bilmærker.
Den nye Nissan Qashqai kommer til at fylde lige så meget på landevejen som den gamle, men bliver mere rummelig grundet den nye platform og konstruktion. Derudover er den nye platform 41% stivere, hvilket bør give bedre køreegenskaber.
Både platform og konstruktion er også lettere i den nye Qashqai, hvor der eksempelvis er sparet 2,6 kg alene på bagsmækken, som er lavet af en kompositmateriale. For- og bagdørene, forkofanger og tag er nu lavet af aluminium, der giver en samlet vægtbesparelse på 21 kg.
Nissan skruer op for charmen og tilbyder 36 måneders privatleasing med elbilen Ariya til kun 2.765 kr. om måneden. Det giver sammenlagt under 115.000 kr., hvis man kan nøjes med 10.000 km årligt.
Første kvartal af 2025 er gået, og i de tre måneder har VW ID.4 været den mest indregistrerede nye bil i Danmark. Tesla Model Y er stadig med i toppen, men det er VW ID. Buzz overraskende nok også.
Trump, told og tariffer. Tre ord, der efterhånden går hånd i hånd. Nu kan ordet ‘statsstøtte’ knyttes til trekløveret, da Trump vil booste salget af Tesla-modeller i Europa.
Vi holder længere fast i vores biler, og det får gennemsnitsalderen på biler i Danmark til at stige. Det er mere end 30 år siden, bilerne har været så gamle.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.