Spar op til 110.000 kr. på elektrisk Jeep Avenger
Jeep Avenger blev årets bil i Europa sidste år, og alligevel har danskerne aldrig rigtigt taget den til sig. Det kan et ordentligt prishug måske ændre på.
Af: Simon Hallenslev / d. 16. februar 2021
Porsche har netop løftet sløret for den hårdkogte udgave af deres evigt ikoniske 911-model. Navnet er selvfølgelig 911 GT3, og jeg kan med det samme fjerne bekymringerne fra dine bilglade skuldre ved at sige, at Porsche holder det ægte. 911 GT3 får ikke en 4-cylindret motor. 911 GT3 bliver ikke en plug-in hybrid. Den bliver, præcist som vi alle har håbet på: Hurtig, voldsom og larmende.
LÆS OGSÅ | Mercedes bekræfter: Slut med V8 i C63 AMG
Hækmotoren er taget direkte fra Porsches 911 GT3 Cup-racer med kun få ændringer til personbilsversionen. Det betyder, at den nye GT3 får en sugemotor med 510 hk og 470 Nm. Porsche har i den nye 911 GT3 sat en lille lampe i instrumentbordet, der blinker, når du skal skifte gear, og den blinker først ved 9.000 skrigende omdrejninger.
Den nye Porsche 911 GT3 kommer til at veje det samme som forgængeren, altså 1.435 kg. Til gengæld genererer den nye aerodynamik svimlende 150 % mere downforce end forgængeren. Det betyder, at bilen er som smurt ud på asfalten, og gør den nye GT3 hele 17 sekunder hurtigere om Nürburgring-Nordschleife end forgængeren.
Porsche holder fast i den 7-trins PDK-gearkasse, vi kender fra forgængeren. I GT3 har Porsche dog været fornuftige nok til at udstyre bilen med en rigtig gearstang, og ikke den lille skiftetap, vi ser både den ‘almindelige’ Porsche 911 og nye VW Golf 8 bruge. Ved præsentationen løftede ingeniørerne også sløret for, at en 911 Touring igen vil blive en realitet. Det er med andre ord en diskret GT3 uden hækvinge og med manuelt gear.
Ingeniørerne fra Porsche medgiver, at hækvingen på den nye GT3, der også er taget fra Cup-raceren, er lidt voldsom. Bedøm selv på de fede billeder af den nye Porsche 911 GT3 herover:
Jeep Avenger blev årets bil i Europa sidste år, og alligevel har danskerne aldrig rigtigt taget den til sig. Det kan et ordentligt prishug måske ændre på.
Den kompakte elbil Kia EV3 overgik otte andre elbiler i finalen til Årets Bil i Danmark 2025. Den koreanske elbil roses for lave priser, god rækkevidde og sit design.
Så elegant og dynamisk den ser ud, den nye Audi Q5 Sportback. Men desværre er den fine Audi dømt til en tilværelse i skyggen i Danmark.
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2024-udgaven af Renault Captur.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.